جدال آیفون و صدر جدول

يكشنبه ، 17 اسفند 1393 ، 09:31

بانکی دات آی آر: حدود یک ماه پیش در یک پزشک، مقاله‌ای منتشر کردیم که به بررسی آمار فروش و تصاحب بازار شرکت های تولید کننده اسمارت فون می‌پرداخت. درآنجا به بررسی نتایج تحقیقاتی منتشر شده از سوی دو مرکز معتبر تحقیقاتی IDC: International Data Corporation و Counterpoint پرداختیم که در برآوردهایی متناقض و البته علمی هر یک به رتبه‌بندی این شرکت ها پرداخته بودند که نکته حائز اهمیت این رتبه بندی‌ها تغییر جایگاه اپل و سامسونگ در رتبه های اول و دومی بود.

به گزارش یک پزشک، فروش ۷۴٫۸ میلیونی آیفون در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ و تسخیر حدود ۲۰٫۴ درصدی بازار جهانی اسمارت فون ها، اطلاعات جدیدی است که از تحقیقات جدید موسسه گارتنر بدست آمده است.

همین اطلاعات کافی است تا متوجه شویم که اپل تواسته است با این میزان تصاحب بازار، سامسونگ را که توانسته است ۱۹٫۹ درصد بازار جهانی اسمارت فون ها را به خود اختصاص دهد را پشت سر بگذارد.آخرین باری که اپل به صدر جدول فروش صعود کرده بود سه ماه پایانی سال ۲۰۱۱ بود و سرانجام بعد از سه سال اپل توانست مجدداً به این جایگاه باز گردد.بعد از این مدت ناکامی اپل در کسب جایگاه نخست فروش آیفون سرانجام این شرکت با رشدی ۲۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۳ توانست به رتبه نخست فروش دست یابد.

به طور کلی دو سوم از فروش سال گذشته تلفن‌های همراه را اسمارت فون ها شامل شده‌اند. از طرفی دیگر موفقیت اپل در عقد قرار داد با بزرگ‌ترین ارائه دهنده خدمات تلفن همراه در چین China Mobile (CHL) نیز در بدست آوردن این موفقیت بی تأثیر نبوده است چرا که با این قرار داد فروش آیفون در چین تا ۷۰ درصد افزایش یافت.  ایجاد چنین بازار بزرگی در چین برای اپل در نگاه اول نا ممکن می‌نمود و حضور پرقدرت اپل در بازار چین و نوع استراتژی قیمت گذاری آن در این کشور باعث شد تا برندهای مطرحی که از مدت‌ها قبل در چین به تاخت و تاز مشغول بودند قیمت‌های خود را به شدت پایین بیاورند. لنوو، ژیائومی و هواوی برندهایی بودند که برای مغلوب نشدن در جدال با آیفون مجبور شدند تخفیف‌های سنگینی بر محصولات خود اعمال کنند.

از سوی دیگر ارائه پرسرعت‌تر و به هنگام تر آیفون ۶ در سایر کشورها، به نسبت سال گذشته نیز بر رشد فروش این شرکت تأثیر بسزایی داشته است. آیفون در حال حاضر در ۱۳۰ کشور قابل تهیه است. از سوی دیگر بنا بر اعلام اپل کارایی و بهره‌وری مناسب تامین کنندگان اپل به این شرکت اجازه داده است تا بتواند ۷ میلیون دستگاه آیفون بیش از برنامه تولید در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴ تولید کند.

نمی‌توان دلیل این موفقیت اپل را تنها حضور در بازار چین عنوان کرد. اپل با ارائه آیفون ۶ و نسخه بزرگ‌تر آن توانست محبوبیت بیشتری نزد مشتریانی پیدا کند که به دنبال نسخه بزرگ‌تر اسمارت فون اپل بودند. صفحه نمایش ۴٫۷ اینچی اپل نیز البته می‌تواند به خوبی حتی با اسمارت فون ها اندرویدی که دارای صفحه نمایش بزرگ‌تری هستند رقابت کند و دوربین بسیار با کیفیت آیفون نیز تأثیر بالایی در پیروزی آن داشته است.

البته اگر بازه اندازه گیری فروش را کل سال ۲۰۱۴ و نه تنها سه ماه پایانی سال در نظر بگیریم باید گفت که اپل به جایگاه دوم باز می‌گردد. شرکت کره‌ای سامسونگ با فروش ۳۰۷ میلیونی اسمارت فون های خود توانسته است اپل را با فروش ۱۹۱ میلیونی را پشت سر بگذارد و پس آن نیز لنوو، هواوی و ال‌جی قرار دارند.

► محدودیت ۱۰ ثانیه ای اپلیکیشن های اپل واچ برای هر بار استفاده
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز،۱۷اسفند ◄

مطالب مرتبط
بنر