تا اطلاع ثانوی اپل واچ را یک شکست ندانید

دوشنبه ، 18 اسفند 1393 ، 09:48

بانکی دات آی آر: بحث‌های پیرامون جدیدترین گجت اپل همزمان با نزدیک‌بودن فروش آن گرم شده است. عده ای آن را یک شکست می‌دانند و عده بسیاری بر عکس آن را اعتقاد دارند و می‌گویند که هنوز برای تصمیم‌گیری در این مورد زود است. گروه دوم مداوما دوران آیفون‌های اولیه را به یاد ما می آورند.
به گزارش دیجی کالا، اپل واچی که ماه آینده وارد بازار می‌شود و فعلا هیچکس غیر از کارمندان اپل و تعداد محدودی از توسعه‌دهندگان اجازه استفاده از آن را پیدا نکرده‌اند، از همین حالا از سوی عده ‌ای یک شکست خوانده می‌شود.

 

«مارک ویلسون» از شرکت Fast Company در یادداشتی که هفته قبل منتشر کرد، نوشت:

"قبل از اینکه آیپد به بازار وارد شود را به یاد دارید. بسیاری از افرادی باهوش بازار شک داشتند که بازار برای آن‌چیزی که در آن روزها "یک آیفون بزرگ" خوانده می‌شد وجود دارد. چون مایکروسافت در آن شکست خورده بود و اپل نیز قبل‌تر از آن. اما چون افراد زیادی در مورد موفقیت آیپد اشتباه می‌کردند، دلیل نمی‌شود که انتظارات برای فروش اپل واچ را بالا ببریم. اپل واچ دست پرورده جدید «جاناتان آیو» است. این محصول به صورت بلقوه نویدبخش فرمی از دستگاه‌های دیجیتال است که اپل حداقل 10 سال با تکنولوژی و زیرساخت آن برای قراردادن اپل واچ در مسیری کاربردی و معنادار فاصله دارد. در نتیجه آن تعامل مدرن و نویی که باید در اپل واچ وجود داشته باشد تا آن را به یک دستگاه خواستنی تبدیل کند نه در محصول در آستانه معرفی اپل وجود دارد و نه در آینده ای نزدیک. و تمام چیزی که اپل می‌تواند به مشتری‌هایش بفروشد نمایش چند توییت و ایمیل بر روی مچ دست آن‌هاست. تلاشی برای خودنمایی در دنیای فشن که باید یک بار یا بیشتر در روز شارژ شود."

بگذارید یک چیز را روشن کنیم. آیفون یک اتفاق استثنایی بود. اتفاقی که تنها یک بار می‌افتد و ممکن است دیگر شاهد چنین محصولی نباشیم؛ محصولی که توانست به معنای واقعی کلمه روش زندگی ما را بعد از دهه‌ها دگرگون کند. هیچ کس نباید انتظار داشته باشد که محصول جدیدی از سوی اپل بتواند چنین موفقیتی را حتی شاید تا زمانی که پیر شدیم و یا مُردیم، رقم بزند.

به طور طبیعی به هنگام معرفی یک محصول جدید از سوی اپل، انتظارات حول آن بیشتر از دیگر شرکت‌ها است. ضرورت چنین شرایطی این است که یک نفر بالاخره آن محصول را یک شکست معرفی می‌کند. بسیاری در مورد دو محصول اخیر اپل یعنی آیفون و آیپد در اشتباه بودند.

یکی از مهم‌ترین بحث‌های ویلسون این است که زیرساخت‌های تکنولوژیک دنیا آمادگی یک اسمارت واچ را ندارد. بیشتر خرده فروشی‌ها «اپل پی» (Apple Pay) را قبول نمی‌کنند. نمی‌توانید به یک رستوران وارد شوید و دستورالعمل غذای شما و محدودیت‌های رژیمی شما به دست آشپز برسد. نمی‌توانید از آن برای ورود به مترو استفاده کنید و تا آخر...

به نظر می‌رسد وی آرمان شهر تکنولوژیکالی را در نظر دارد که باید حتما قبل از اپل واچ وجود داشته باشد. اما ویلسون باید بداند که دنیای تکنولوژی اینگونه راه خود را پیدا نکرده و نمی‌کند.

آنچه که تا امروز روال بوده و احتمالا بعد از اپل واچ نیز خواهد بود، این است که تکنولوژی‌هایی حول اپل واچ و بعد از معرفی آن ایجاد خواهد شد. همانگونه که به مرور اکوسیستم نرم افزاری و سرویس‌های مختلف بعد از آیفون و حول آن ایجاد شدند. سال 2008 را به یاد دارید که «اپ استور» برای آیفون معرفی شد. تا قبل از آیفون چیزی به نام پرداخت موبایلی وجود نداشت. چیزی به اسم دستیار دیجیتال مانند «سیری»، «کرتانا» و «گوگل ناو» نبود. «اوبر» وجود خارجی نداشت.

تمام این چیزها به مرور تغییر کردند، اما عامل آن ابتدا ورود آیفون به بازار بود و تأثیری که بعدها عاملی برای این تغییرات شد.

اپل واچ نیز همین راه آیفون و حوزه موبایل را طی خواهد کرد. این گجت قطعا در مرحله نخست و مانند آیفونِ قبل از اپ استور، قدم کوچکی خواهد برداشت. شما می‌توانید هشدارها، پیام‌ها و نقشه را بر روی مچ دست خود داشته باشید. اپل از قصد این محصولش را به شکل محدود تولید کرده است. به عنوان مثال اپل واچ نمی‌تواند اپلیکیشن ها را به شکل طبیعی و معمولی اجرا کند. به جای آن اپلیکیشن های نصب‌شده بر روی آیفون می‌توانند اطلاعات را به ساعت شما بفرستند.

اپل می‌خواهد پای توسعه‌دهندگان را آرام آرام به دریای جدید خود بکشاند. چه کسی می‌داند تا چند سال دیگر اپلیکیشن های اپل واچ چگونه خواهند بود؟ بعید به نظر می‌رسد حتی اپل هم بداند. اما دروازه جدیدی برای توسعه‌دهندگان باز شده تا توسعه دهندگان خلاق محصولاتی ویژه، استثنایی و هیجان‌انگیز تولید کنند.

اما شاید ویلسون در یک نگرانی حق داشته باشد: عمر باتری. اپل اعلام کرده که اپل واچ را باید هر شب برای استفاده روز بعد شارژ کرد. اما اگر نتواند در مراسم فردا دوام باتری را تحت استفاده معمولی یا سنگین برای یک روز ثابت کند، احتمالا مصرف‌کنندگان مأیوس خواهند شد.

پس تا آن زمان سزاوار نیست آن را یک شکست بدانیم.

► دستگاهی دیوانه کننده برای خبرنگاران
با این استارت آپ کیس کامپیوترتان را دور بیاندازید ◄

مطالب مرتبط
بنر