بی انضباطی در پرداخت نرخ سود بانکی با خیال راحت

دوشنبه ، 18 اسفند 1393 ، 15:28

بانکی دات آی آر: با وجود این که بانک مرکزی در آذرماه امسال دستور کاهش نرخ سود بانکی را به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری اعلام کرده بود، کماکان شاهد پرداخت نرخ های سود بالا از سوی برخی بانک ها و موسسات مالی واعتباری هستیم. جالب اینجاست که بانک مرکزی ادعا می کند که در حال پیگیری تخلفات صورت گرفته از سوی این بانک ها و موسسات است، ولی واقعا رسیدگی به این تخلفات تا چه حد زمان بر است؟
با توجه به این که برطبق آخرین ابلاغیه بانک مرکزی در پایان آذر ماه، کلیه بانک ها و موسسات مالی و اعتباری موظفند به حساب های سپرده کوتاه مدت خود به صورت روزشمار نرخ سود ۱۰ درصد پرداخت کنند، برخی بانک ها و موسسات هنوز به سپرده های روزشمار خود نرخ های سود بسیار بالاتری پرداخت می کنند.

طی تماس خبرنگار بانکی با دو بانک و موسسه مالی،خبردار شدیم که بانک مذکور تحت شرایط خاص به سپرده های کوتاه مدت بالای ۱۰ میلیون تومان، نرخ سود حداقل ۲۲ درصد پرداخت می کند، به این صورت که از این سپرده ها برای خرید سهام استفاده می شود و چنانچه سود بیشتری از سهام ذکر شده به بانک تعلق بگیرد، میزان سود سپرده گذار هم به تناسب افزایش خواهد یافت. کارشناس این بانک در توضیح بیشتر این نوع سپرده گذاری عنوان کرد: حتی در صورت بازخرید سپرده بعد از ۱ ماه نیز این نرخ سود به سپرده به صورت روزشمار تعلق خواهد گرفت.
همچنین کارشناس موسسه مالی ذکر شده نیز به پرداخت نرخ سود ۲۱/۵ درصد روزشمار به سپرده های مشتریان خود اشاره کرد ولی از توضیح تلفنی بیشتر امتناع نموده و درخواست کرد که برای کسب اطلاعات بیشتر به شعب موسسه مراجعه شود، وی تاکید نمود که هیچ کس از شعب موسسه مورد نظر ناراضی بیرون نخواهد رفت.
پس از کسب اطلاع از بانک و موسسه مورد نظر با اداره نظارت بانک مرکزی تماس گرفتیم ولی متاسفانه با پاسخ قاطعی ازسوی مسئولان این بخش روبرو نشدیم. اداره نظارت بانک مرکزی اعلام کرد مردم سعی کنند پول خود را در بانک ها و موسسات مالی مجاز و جاهایی سپرده گذاری کنند که مطمئن هستند تخلف از سوی آن ها صورت نمی گیرد. در حالی که مشکل اینجاست که برخی از بانک ها و موسسات مجاز نیز به پرداخت نرخ سود غیر مجاز اقدام می کنند.
متاسفانه این پول ها به جای این که وارد چرخه تولید شود و باعث چرخیدن چرخ اقتصاد کشور گردد، بین بانک ها و سپرده گذاران آن ها در گردش است. ای کاش نهاد نظارتی بانک مرکزی با بانک ها و موسسات متخلف قاطع تر برخورد می نمود و جرایم سنگین تری را برای این نوع تخلفات تعیین می کرد ولی گویا بانک ها و موسسات مالی و اعتباری هیچ گونه نگرانی ای برای انجام این گونه تخلفات ندارند و حتی گاهی به صورت کاملا آشکار و بدون هیچ ترس و واهمه ای دست به چنین بی قانونی هایی می زنند. 

 

 

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز،۱۹ اسفند
پنج اشتباه بزرگی که هنگام جستجو برای کار جدید مرتکب می شویم ◄

مطالب مرتبط
بنر