«هواپیمایی که هوا را آلوده نمی‌کند» به دور دنیاسفر می کند

سه شنبه ، 19 اسفند 1393 ، 10:10

بانکی دات آی آر: همه‌چیز از سال ۱۹۹۹ شروع شد، که خلبان و دانشمند سویسی، دکتر برتراند پیکارد، در یک سفر ۲۲ روزه با بالن به دور دنیا سفر کرد! او در این سفر ۱۹ روز و ۲۱ ساعت و ۴۷ دقیقه در آسمان بود و در حالی فرود آمد که از ۳.۷ تن سوخت پروپان مایعش، تنها ۴۰ کیلوگرم باقی‌مانده بود. او اکنون می‌خواهد ماجراجویی پرواز به دور دنیا را تکرار کند، اما این دفعه بدون سوخت فسیلی.

پروژهٔ Solar Impulse به گزارش یک پزشک، در سال ۲۰۰۳ آغاز شد و نتیجهٔ آن هواپیمایی است که بال‌هایش انرژی خورشید را دریافت کرده و به‌جای سوخت در طول پرواز استفاده می‌کند. این هواپیما اولین پرواز آزمایشی‌اش را در سال ۲۰۰۹ بر فراز آسمان‌های سویس انجام داد. در سال بعد چند پرواز بین‌المللی و در سال ۲۰۱۲ اولین پرواز بین‌قاره‌ای‌اش را انجام داد که ۱۹ ساعت طول کشید.

سال گذشته نمونهٔ دیگری از این هواپیما ساخته شد که اکنون سفرش به دور دنیا را آغاز کرده است. Solar Impulse 2 روز دوشنبه اولین بخش سفرش را انجام داد و پس از ده ساعت پرواز از ابوظبی در مسقط فرود آمد. طولانی بودن زمان سفر این هواپیما به این دلیل است که با سرعت ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند. درست مثل این است که با ماشین شخصی در هوا به مسافرت بروید.

پرواز هواپیمای خورشیدی به دور دنیا ۵ ماه طول خواهد کشید که در این مدت ۳۵۰۰۰ هزار کیلومتر را در ۱۲ سفر طی خواهد نمود.

Solar Impulse 2 پس از مسقط به هند، میانمار، چین، آمریکا، جنوب اروپا یا شمال آفریقا رفته و در ماه جولای به ابوظبی بازمی‌گردد. می‌توانید سفر Solar Impulse به دور دنیا را از طریق این وب‌سایت دنبال کنید.

برتراند پیکارد با همکاری آندره بورشبرگ، خلبانی این پرواز ۵۰۰ ساعته را بر عهده می‌گیرند.

خانوادهٔ برتراند پیکارد نیز اهل ماجراجویی و اکتشافات علمی بوده‌اند. پدر او در سال ۱۹۶۰ به عمیق‌ترین مکان کرهٔ زمین در کف اقیانوس آرام سفر کرد که یک ماجراجویی تاریخی به‌حساب می‌آید. اکنون برتراند می‌خواهد این سنت خانوادگی‌اش را حفظ کند و دست به ماجراجویی علمی تازه‌ای بزند. به گفتهٔ خودش، هدف او از سفر با هواپیمای خورشیدی، الزاماً یک پیشرفت علمی در هوانوردی نیست. بلکه او می‌خواهد جهانیان را به استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر دعوت کند تا وابستگی بشر به سوخت‌های فسیلی کاهش یابد.

ساخت چنین هواپیمای شاهکاری که بتواند روز و شب بدون یک قطره سوخت پرواز کند، با چالش‌های فراوانی روبرو است. این هواپیما باید بال‌های غول‌پیکر داشته باشد و درعین‌حال بسیار سبک باشد. اولین مدل از Solar Impulse دوازده هزار سلول خورشیدی بر روی بال‌هایش داشت که انرژی ۴ موتور الکتریکی با قدرت ۱۰ اسب بخار را تأمین می‌کردند. باتری‌هایی که در این هواپیما بکار رفته ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارند و انرژی خورشیدی را برای پرواز در طول شب ذخیره می‌کنند.

در طول این پروژه برای به وجود آمدن متریال‌های سبک و مقاوم و برای بالا بردن بازدهی موتورها تحقیقات زیادی انجام‌شده که می‌تواند در صنعت‌های دیگر نیز مورداستفاده قرار بگیرد.

مدل اولیهٔ Solar Impulse هشت رکورد جهانی به ثبت رساند و سپس به توسعه و ایجاد مدل دیگری از این هواپیما انجامید. Solar Impulse 2 از فیبر کربن ساخته‌شده و ۲۳۰۰ کیلوگرم وزن دارد. طول بال‌های این هواپیما ۷۲ متر است و بر روی آن‌ها ۱۷۲۴۸ سلول خورشیدی بکار رفته. این سلول‌ها چهار باتری لیتیومی را شارژ می‌کنند که ۶۳۳ کیلوگرم وزن دارند. Solar Impulse 2 می‌تواند حداکثر با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند ولی خلبان با نصف این سرعت حرکت می‌کند تا در مصرف برق هواپیما صرفه جویی شود.

یکی از مسئولان این پروژه می‌گوید تصور نمی‌کند حتی ده سال دیگر هم هواپیماهای خورشیدی بر فراز آسمان‌ها پرواز کنند و جایگزین هواپیماهای امروزی بشوند. ولی هدف این پروژه چیز دیگری است. Solar Impulse می‌خواهد به مردم جهان و رهبران کشورها بگوید و به آن‌ها در عمل نشان دهد که استفاده از انرژی خورشیدی، یک داستان علمی تخیلی نیست. بلکه یک روش خوب تأمین انرژی برای برآورده کردن نیازهای انسان‌ها است که باید برای پیشرفت آن سرمایه‌گذاری کرد.

در بین توقف‌های این هواپیما در نقاط مختلف جهان، تیم Solar Impulse به برگزاری جلسات و برنامه‌های آموزشی می‌پردازند تا مردم جهان، به‌خصوص جوانان را در مورد انرژی‌های تجدید پذیر و اهمیت استفاده از آن‌ها آگاه کند.

► عمر ساعت هوشمند اپل
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز،۱۹ اسفند ◄

مطالب مرتبط
بنر