خودپردازها جریمه می شوند

سه شنبه ، 13 اسفند 1387 ، 15:47

مدیر اداره نظامهای پرداخت بانک مرکزی از جریمه شدن بانکها برای تراکنشهای ناموفق دستگاههای خودپرداز و برررسی جریمه آنها در صورت خاموش بودن این دستگاهها خبرداد.

مهران شریفی امروز در نشستی خبری سیاست بانک مرکزی را ارائه روشهای پرداخت الکترونیکی به منظور کاهش تقاضا برای استفاده از اسکناس و ایران چک عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه تولید و انتشار اسکناس هزینه های زیادی را دارد، بنابراین هر چه تقاضا برای اسکناس و ایران چک کمتر باشد به نفع مردم و سیستم بانکی به منظور افزایش قدرت تسهیلات دهی آنها است.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی از شناسایی روشهای الکترونیکی برای استفاده از اسکناس و ایران چک خبر داد و تصریح کرد: هم اکنون دو روش انتقال وجه در سیستم بانکی پیاده سازی شده است.

وی یکی از این روشها را انتقال وجه از کارت یک بانک به کارت بانکی دیگر عنوان کرد و گفت: از این روش روزانه می توان تا 3 میلیون تومان از طریق دستگاه ATM و 15 هزار تومان از طریق دستگاه POS انتقال داد.

شریفی بااشاره به اینکه آمار استفاده از این خدمت رو به افزایش است، اظهار داشت: در بهمن ماه سال جاری یک میلیون و 200 هزار مورد انتقال وجه از طریق کارت یک بانک به کارت بانک دیگر صورت گرفته است وهر ماه نیز 100 تا 100 هزار تراکنش به این نوع تراکنشها افزوده می شود.

وی با اشاره به دو روش الکترونیکی انتقال وجه که از سال 87 اجرایی شده است، بیان کرد: سامانه تسویه ناخالص آنی نیز روشی برای انتقال هر وجهی از هر بانک به بانکی دیگر از طریق شعب است که روند استفاده از این سیستم رو به افزایش است.

به گفته وی در آذرماه سال جاری آمار استفاده از این روش روزانه در کل شبکه بانکی کمتر از هزار دستور پرداخت بود که هم اکنون به 3 هزار و 500 دستور پرداخت درروز رسیده است.

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در مورد پروژه های سال 88 نیز گفت: انتقال وجوه بین بانکی الکترونیکی در روش اول یعنی انتقال کارت به کارت از طریق اینترنت در سال 88 اجرایی خواهد شد که از این طریق دارنده کارت از طریق اینترنت می تواند پول را به صورت آنی حواله نماید.

وی از راه اندازی اتاق پایاپای الکترونیکی و انجام کارهای سخت افزاری آن در سال 88 خبر داد.

شریفی آمار تراکنش های فروشگاهی دردو سال پیش را 2 الی 3 میلیون در ماه که 2 الی 3 درصد کل تراکنش های شبکه بانکی بود، عنوان کرد و گفت: امسال این رقم به بیش از 10 میلیون تراکنش در ماه رسیده که 10 الی 11 درصد تراکنش های سیستم بانکی است، اما هدف ما افزایش این تراکنش ها به 50 درصد کل تراکنش های سیستم بانکی است.

وی از ابلاغ دستور العمل صدور کارت خرید اعتبار و اعلام آمادگی چند بانک برای صدور این کارت خبرداد و گفت: بانک مرکزی همچنین به بانکها اجازه داد که یک کاست دستگاه خود پراز خود را به ایران چک های 50 هزار تومانی اختصاص دهند که با پیگیری های انجام شده 1300 دستگاه خود پرداز در کل کشور به این ایران چک ها مجهز شدند.

شریفی تعداد دستگاههای خود پرداز کل کشور را 12 هزار و 400 دستگاه عنوان و تصریح کرد: هدف ما در سیستم ساتنا واریز پول به صورت آنی به مقصد است، بنابراین به بانکها این دستور صادر شده که سیستم حسابهای متمرکز خود را به ساتنا متصل نماید که 7 بانک این کار را انجام داده اند.

مدیراداره نظام های پرداخت بانک مرکزی از صدور کارت اعتباری برای مشتریان خوش حساب توسط بانکها خبر داد و گفت: تراکنش های ناموفق بانکی مشمول جریمه هستند و بانک مرکزی هر دو هفته یکبار با بررسی این تراکنش های ناموفق جرایم آن را از حسابهای بانکها نزد بانک مرکزی دریافت می کند.

وی درمورد میزان جرایم تراکنش های ناموفق دستگاههای خودپرداز گفت: اگر تعداد تراکنش های ناموفق تا 5 درصد تراکنش های عادی باشد، مشمول جریمه نمی شوند، اما اگر 5 تا 10 درصد تراکنش ها را شامل شوند به ازای هر تراکنش ناموفق 50 تومان، اگر 10 تا 15 درصد تراکنش ها باشند، به ازای هر تراکنش 100 تومان و اگر از 15 درصد به بالا باشند به ازای هر تراکنش ناموفق 150 تومان جریمه میشوند.

وی با بیان اینکه روند تراکنش های ناموفق کاهشی بوده است، اظهار داشت: همچنین قرار است خود پردازهای خاموش و خارج از سرویس نیز مشمول جریمه شوند.

شریفی درمورد راه اندازی دو بانک 100 درصد الکترونیکی نیز گفت: ضوابط این دو بانک در بانک مرکزی درحال تهیه است و سال آینده این ضوابط و درخواستهای آن نهایی می شود.

منبع: سایت پول نیوز

► حاشيه نگاري فارس از دومين نمايشگاه بورس، بانك و خصوصي سازي
ذخیره سازی اسکناس برای 3 سال ◄

مطالب مرتبط
بنر