اپل واچ برای زندگی آسان تر

پنجشنبه ، 21 اسفند 1393 ، 10:30
بانکی دات آی آر: جواب به موفقیت یا عدم موفقیت اپل واچ را باید از جهاتی در فلسفه تولید اسمارت‌واچ ها بررسی کرد. اگر فلسفه آن را پذیرفتید و سپس به قدرت برند اپل نیز پی بردید، احتمالا جواب سوال خود را خواهید یافت.
اپل شاید اندکی عقب باشد...
به گزارش دیجی کالا، بگذارید صریح و رو راست باشیم. اپل واچ آن‌چیز پر سر و صدایی نبود که از اپل انتظار داشتیم. حتی اگر جزئی‌تر نگاه کنیم، کم و کاستی‌هایی نسبت به ساعت‌های کنونی بازار دارد و تعدادی از ادعاهای بزرگی را که اپل در مورد ساعتش بر زبان می‌آورد، در ساعت‌های دیگری بهتر متجلی شده است.

ساعت اپل مانند دیگر ساعت‌های مشهور و هوشمند بازار زمان را به زیبایی به شما نمایش می‌دهد، نوتیفیکیشن های گوشی هوشمند را به اطلاع شما می‌رساند، می‌توان از آن برای کارهای مختلفی مانند دریافت اطلاعات بازی‌های ورزشی، اخبار روزانه، اطلاعات پروازهای هواپیما، باز کردن قفل خانه و اتاق هتل، سفارش تاکسی، مشاهده تصاویر دوستان، نقشه‌یابی، ثبت یادداشت، کنترل علاوم حیاتی بدن، تمرینات ورزشی و... استفاده کرد و البته با دارا بودن اپل پی می‌تواند فرآیند خرید را نیز به آسان‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن انجام دهید.

ولی اجازه دهید اندکی در عبارت "آسان‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن" تأمل کنیم. بزرگ‌ترین تفاوت ساعت‌های مدرن و هوشمند در آسان‌سازی اعمال روزانه ماست. یک ساعت همیشه بر روی دست شما قرار دارد و در طول روز نیز قرار نیست کنار گذاشته شود (حداقل کمتر از گوشی شما) چون همیشه به دانستن زمان برای تنظیم اعمال روزانه خود نیاز دارید. حضور همیشگی این گجت بر روی دست شماست که سبب می‌شود با یک تکان دست، یک عمل بزرگ را که پیش‌تر با گوشی هوشمند خود و در فرآیندی طولانی‌تر انجام می‌دادید، حالا با یک گجت کوچک‌تر انجام دهید.

اپل می‌خواهد با تولید این ساعت بگوید که نیاز نیست برای هر کاری گوشی خود را از جیب درآورید، قفلش را باز کنید و به بخش نوتیفیکیشن و یا دیگر بخش‌ها سر بزنید. ساعت هوشمند ما با یک لرزش شما را از آخرین اتفاقات با خبر می‌کند. کسی به شما پیامی ارسال کند ما زودتر از آنچه که فکرش را بکنید آن را به شما نمایش می‌دهیم و شما نیز به آسان‌ترین و سریع‌ترین شکل ممکن به آن رسیدگی خواهید کرد.

تمامی فلسفه اپل واچ و در واقع ساعت‌های هوشمند در همین مورد است. اینکه از اتفاقاتی که منتظر آن‌ها هستید عقب نیفتید، اینکه بهره‌وری شما افزایش پیدا کند و در نتیجه زمان کافی برای دیگر اعمال روزانه خود داشته باشید. حتی اگر دقیق‌تر بررسی کنیم، ساعت‌های هوشمند می‌خواهند رابط کاربری گوشی‌های هوشمند را ترمیم کنند؛ همانطور که همین حالا هم ساعت‌های 3G و 4G مستقل در بازار یافت می‌شود. شرکت‌های تولیدکننده این گجت ها میخواهند بگویند که ما میتوانیم بخش بزرگی از وظایف گوناگون گوشی هوشمند شما را به ساعت شما -به عنوان شخصی ترین گجت شما- منتقل کنیم.

اما اپل نمی‌خواهد در این راه عجله کند. سیاست اپل چه در زمان ارائه آیفون و چه حالا حرکتی قدم به قدم است. به همین دلیل است که اپل را باید حتی از جهاتی عقب‌مانده نامید چون هنوز مانند بسیاری از رقبایش مستقل نیست و باید همراهی پدرش (آیفون) را در کنار خود داشته باشد.

بنابراین ساده بگوییم که اگر جزء افرادی هستید که از گوشی هوشمند خود برای اجرای هر کاری خسته شده‌اید و می‌خواهید بسیاری از کارها را سریع‌تر، ساده‌تر و در واقع متفاوت‌تر انجام دهید، زمان آن رسیده که یک ساعت هوشمند انتخاب کنید. اینکه این ساعت چه باشد را به خود شما واگذار می‌کنیم چون انتخاب‌های بسیاری در بازار وجود دارد. اما شاید بهتر باشد اپل واچ را در سرلیست اننتخاب های خود قرار دهید. چرا؟

...ولی پیروز می‌شود.
اپل واچ آخرین تولیدی معتبرترین برند بازار و صاحب یکی از بهترین پلتفرم‌ها و اکوسیستم‌های نرم افزاری دنیاست. تا قبل از اپل واچ کسی به ساعت‌های هوشمند اهمیت چندانی نمی‌داد. آمار فروش محصولات پوشیدنی سامسونگ به عنوان بزرگ‌ترین فروشنده این دستگاه‌ها را نگاه کنید. طبق آخرین آمار در سال 2014 حداکثر فروش سامسونگ از ساعت‌های هوشمندش به 1 میلیون و دویست هزار دستگاه رسیده بود. در شش ماه نخست عرضه اندروید ویر نیز تنها 700 هزار دستگاه از آن‌ها به فروش رسید. و در نهایت رکورد فروش اسمارت واچ در سال قبل به 6.7 میلیون دستگاه رسیده بود؛ آمارهایی بسیار کم که نشان از عدم اقبال به این گجت‌ها دارد. (بحث اقبال خود نوشتاری دیگر می‌طلبد).

اما تمامی بررسی‌ها و پیشبینی‌های آماری نشان می‌دهد که اپل تنها در سال جاری و تا پایان 2015 می‌تواند فروشی حداقل 15 میلیون عددی از اپل واچ داشته باشد. بیشترین عامل تأثیرگذار در این پیشبینی، برند قدرتمند و نفوذ گسترده اپل در عمق بازار برآورد شده است. به گفته‌ موسسات آماری دنیا برند قدرتمند، نفوذ بالا در بازار و طرفداران وفادار سبب می‌شود که ساعت هوشمند اپل نیز به بالاترین جایگاه ممکن در میان دوستداران تکنولوژی تبدیل شود. پیشبینی می‌شود که این نفوذ نه تنها در میان دوستداران تکنولوژی که طرفداران ساعت‌های لوکس کلاسیک را نیز به سمت خود جلب کند. شاید خرید ساعت گرانقیمت 10 هزار دلاری ادیشن در خیال ما نگنجد، اما اپل و عقلای بازاریاب آن قطعا مشتری‌هایی جدی برای آن پیدا کرده‌اند.

این فروش می‌تواند نویددهنده ارائه نخستین نرم افزارهای جذاب و کاربردی برای اپل واچ باشد. همانطور که توسعه‌دهندگان در اکثر مواقع برنامه‌های خود را ابتدا برای iOS و سپس دیگر پلتفرم‌ها عرضه می‌کنند، اولویت تولید اپلیکیشن برای ساعت‌های هوشمند نیز به اپل واچ اختصاص داده خواهد شد. این اولویت‌دهی می‌تواند تصاحب بهترین اپلیکیشن ها برای اپل واچ را در پی داشته باشد.

بله، اپل واچ ضعف دارد و آنطور که به ما وعده داده شده بود، سنسورهای کنترل سلامت قابل توجهی ندارد. ولی این تازه آغاز راه است. نه تنها اپل که بسیاری دیگر از کمپانی‌های تولیدکننده گجت‌های پوشیدنی با تولید این سنسورها و همچنین به کارگیری تکنولوژی‌های جدید در آن‌ها مشکل دارند. این صنعت جوان است، اما نیازمند یک شوک است. چه ما دلیل قانع کننده ای برای خرید اپل واچ داشته باشیم یا نه، اپل واچ همان شوکی خواهد بود که بازار گجت های پوشیدنی به عنوان یکی از آینده‌دارترین بازارها نیاز دارد.

شاید این گفته‌ها بتواند درک دقیق‌تری از آمارهای اول مراسم اخیر اپل به شما بدهد. آمارهای حیرت‌انگیزی از فروش 700 میلیون عددی آیفون و رتبه اول اپل در کسب رضایت مشتریان که تیم کوک پس از مدت‌ها ارائه کرد. ارائه این آمارها در مراسم اخیر اتفاقی نبود و تنها بیانگر این واقعیت است که اپل کار خود را خوب بلد است و به نقل از خود کوک "فروش پایین در محصولات اپل جایی ندارد."

اپل می‌خواهد بار دیگر زندگی را برای شما آسان‌تر کند، دقیقا همان کاری که آیفون با زندگی ما کرد. به اپل در این راه اعتماد خواهید کرد؟ آینده ای متفاوت یا یکنواخت در جواب بله یا خیر شما نفهته است.

► ۱۵ تغییر با نصب اندروید ۵.۱
ایرانی‌ها و اینترنت در سالی که گذشت! ◄

مطالب مرتبط
بنر