شرایط بازار تبلت بدتر می‌شود

شنبه ، 23 اسفند 1393 ، 10:38

بانکی دات آی آر: موسسه تحقیقاتی آی‌دی‌سی در جدیدترین گزارش فروش تبلت برای سال 2015 میزان پیشبینی فروش تبلت را باز هم کمتر کرد.
شرایط همچنان برای شرکت‌های تولیدکننده تبلت بدتر می‌شود؛ به خصوص برای اپل...

به گزارش دیجی کالا،‌ موسسه تحقیقاتی «آی‌دی‌سی» (IDC) در جدیدترین گزارش فروش تبلت برای سال 2015 میزان پیشبینی فروش تبلت را باز هم کمتر کرد. پیشتر این شرکت رشدی 5.2 درصدی را برای فروش تبلت ها پشبینی کرده بود، ولی در گزارش جدید آن را به 2.1 درصد کاهش داده است. طبق پیشبینی آی‌دی‌سی، در مجموع 234.5 میلیون دستگاه تبلت در سال 2015 به فروش خواهد رسید.

 

این پیشبینی شامل دستگاه‌های هایبریدی تبلت-لپ‌تاپ یا همان Two in One ها نیز می‌شود که به گفته آی‌دی‌سی بیشتر سهم این رشد را به خود اختصاص خواهد داد.

آی‌دی‌سی می‌گوید که "در سه‌ماهه چهارم سال قبل، فروش تبلت کمتر از پیشبینی‌ها بود، بنابراین پیشبینی رشد فروش برای سال جدید را باز هم کاهش دادیم." آی‌دی‌سی می‌افزاید که نیمه اول 2015 بر شرکت‌های تولیدکننده تبلت سخت خواهد گذشت، ولی ممکن است در سه‌ماهه سوم سال و همزمان با ارائه نسخه نهایی ویندوز 10 برای تبلت ها و آیپد بزرگ‌تر احتمالی، شاهد رشد باشیم.

چنین شرایطی بیش از همه برای اپل سخت خواهد بود. این شرکت بزرگ‌ترین تولیدکننده تبلت در دنیاست و در عین حال از داشتن یک دستگاه Two in One که شاهد بیشترین رشد خواهد بود، محروم است. کسب و کار آیپد در ماه ژانویه با وجود ارتقای سخت افزاری و کاهش قیمت با کاهش فروش مواجه شده است. دلیل اصلی این کاهش را علاقه مصرف کنندگان به گوشی‌های بزرگ‌تر تحلیل می‌کنند. همچنین تبلت ها باید با لپ‌تاپ های باریک‌تر و سبک‌تر بازار رقابت کنند که سال گذشته با افزایش توجه مصرف کنندگان روبرو شده بود.

پس از چندین سال رشد بالای فروش تبلت، آی‌دی‌سی پیشبینی می‌کند که رشد فروش تبلت ها برای پنج سال آینده تک رقمی خواهد بود. این رشد در دو سال پیش 52.5 درصد ثبت شده بود و در سال قبل به 4.4 درصد کاهش پیدا کرد.

در در گزارش اپل بدترین شرایط را دارد و سهم 28 درصدی آن از بازار تبلت ها به 26 درصد در سال جاری کاهش پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر انتظار می‌رود که سهم مایکروسافت از 5 درصد به 7 درصد در سال جاری و 14 درصد در سال 2019 افزایش یابد. آی‌دی‌سی عامل اصلی رشد سهم ویندوز در دنیای تبلت ها را تأثیر ویندوز 10 می‌داند. سهم اندروید تقریبا ثابت باقی خواهد ماند.

احتمالا با ادامه این شرایط برای اپل، اتکای این شرکت به کسب و کار آیفون افزایش پیدا خواهد کرد.

► پایان ساخت بازی Bloodborne
با گوشی عکس های بهتر بگیریم ◄

مطالب مرتبط
بنر