آژانس بین‌المللی انرژی، اوپک را ناامید کرد

يكشنبه ، 24 اسفند 1393 ، 12:20

بانکی دات آی آر: آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: ثبات در قیمت‌های نفت موقت است زیرا اشباع بازار جهانی طلای سیاه رو به افزایش است و هیچ نشانه‌ای مبنی بر کاهش در تولید نفت آمریکا دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: احتمالا ظرفیت مازاد ذخیره‌سازی نفت آمریکا به زودی تمام خواهد شد که این امر فشار کاهشی بیشتری را روی قیمت نفت به وجود می‌آورد.

این روند دست‌کم تا نیمه دوم سال جاری میلادی زمانی که انتظار می‌رود رشد تولید نفت آمریکا رو به کاهش بگذارد، ادامه خواهد یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی افزود: کاهش احتمالی تولید نفت آمریکا به همراه افزایش تقاضای جهانی باعث افزایش قیمت نفت و مهلتی برای تولید‌کنندگان اوپک خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی مستقر در پاریس در گزارش ماهانه خود افزود: در مقابل به نظر می‌رسد قیمت نفت رو به ثبات است. اما این تعادل متزلزل خواهد بود.

این آژانس اضافه کرد: در پس این ثبات ظاهری تعادلی که به وسیله کاهش قیمت نفت به وجود آمده هنوز نتوانسته مسیر خود را بیابد و احتمالا بیش از حد خوش‌بینانه خواهد بود که انتظار داشته باشیم این روند به آرامی پیش برود.

نتیجه گیری‌های آژانس بین‌المللی انرژی باعث ناامیدی اوپک خواهد شد. اوپک در آخرین نشست خود در ماه نوامبر برای حفظ سهم بازار و جلوگیری از رشد تولید نفت آمریکا، سقف تولید خود را تثبیت کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: کاهش شدید در تعداد سکوهای حفاری نفتی شیل در آمریکا یک عامل کلیدی در افزایش اخیر قیمت نفت بوده که باعث شد نفت برنت پس از سقوط به مرز 46 دلار در ماه ژانویه از قیمت 115 دلاری ژوئن، مجددا به محدوده 60 دلار در هر بشکه بازگردد.

این آژانس افزود: اما عرضه نفت آمریکا تاکنون هیچ نشانی از کاهش نداشته است و برعکس تمام انتظارات پیش می‌رود.

انتظار می‌رود تولید نفت کشور‌های خارج از اوپک در ماه فوریه حدود 270 هزار بشکه در روز نسبت به ماه قبل افزایش یافته و با توجه به افزایش تولید در آمریکای شمالی به 57 میلیون و 300 هزار بشکه در روز برسد.

عرضه جهانی نفت روزانه با 1.3 میلیون بشکه افزایش نسبت به دوره مشابه سال قبل در ماه فوریه به حدود 94 میلیون بشکه در روز رسید که در نتیجه افزایش تولید روزانه 1.4 میلیون بشکه‌ای تولید‌کنندگان خارج اوپک بود.

ذخایر نفت خام آمریکا به دلیل رشد تولید و کاهش توان پالایشگاهی به دلیل تعطیلی‌های فصلی و برنامه‌ریزی‌نشده و سود کم و افزایش ذخایر بنزین افزایش یافت.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: ذخایر نفت خام آمریکا در آخرین شمارش به رقم بی‌سابقه 468 میلیون بشکه رسید.

این آژانس افزود: احتمالا به زودی محدودیت ظرفیت ذخایر نفت آمریکا مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. این امر به شکل اجتناب‌ناپذیری به کاهش مجدد قیمت نفت و کاهش عرضه منجر خواهد شد.

آژانس بین‌المللی انرژی با بیان اینکه رشد تولید در نیمه دوم سال کاهش خواهد یافت، افزود: اگرچه واکنش عرضه آمریکا به کاهش قیمت‌ها نسبت به انتظارات زمان بیشتری می‌برد اما ناگهانی خواهد بود.

آژانس گفت: در سه ماهه دوم 2015 که تقاضا به دلیل تعمیرات پالایشگاهی در سرتاسر جهان به پایین‌ترین سطح خواهد رسید، تقاضای نفت خام اوپک روزانه به 28.5 میلیون بشکه می‌رسد. این در حالی است که تولید این سازمان در ماه فوریه 30 میلیون و 220 هزار بشکه در روز بوده است.

آژانس بین‌المللی انرژی گفت: رشد تقاضای جهانی نفت که در سه ماهه دوم 2014 به پایین‌ترین سطح رسید، از آن زمان به تدریج افزایش یافته و در سه ماهه اول 2015 نسبت به دوره مشابه سال قبل یک میلیون بشکه در روز افزایش را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی رشد تقاضای نفت برای سال 2015 نسبت به گزارش قبلی که رشد تقاضا روزانه 680 هزار بشکه پیش‌بینی شده بود، روزانه با 75 هزار بشکه افزایش به یک میلیون بشکه در روز رسیده است. با این حساب تقاضای جهانی نفت امسال به متوسط 93.5 میلیون بشکه در روز می‌رسد.

► توضیح معاون وزیر تعاون درباره ایجاد اشتغال تعاونی‌ها
نقش بانک‌ها در سند چشم‌انداز ◄

مطالب مرتبط
بنر