به این پیامک‌ها پاسخ ندهید!

دوشنبه ، 25 اسفند 1393 ، 12:08

بانکی دات آی آر: اگر به هر دلیلی تاکنون کد لغو دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را نفرستاده باشید، احتمالا هر روزه ده‌ها پیامک با مضامین مختلف تبلیغاتی دریافت می‌کنید که برخی از آن‌ها وعده برنده‌ شدن در قرعه‌کشی و دریافت جایزه نقدی را می‌دهند.

به گزارش ایسنا، با افزایش حجم پیامک‌های تبلیغاتی علاوه بر آن‌که مسائلی چون حفظ حریم شخصی مشترکان در ارسال چنین پیامک‌هایی مطرح شد، بازار کلاهبرداری از این راه نیز روز به روز رونق بیشتری گرفت.

مشکلاتی از این دست و البته نارضایتی روزافزون صاحبان موبایل از این مزاحمان پیامکی باعث شد مدیران اپراتورها و پس از آن مسئولان مرتبط در وزارت ارتباطات راه حل‌هایی را برای این مشکل مدرن پیدا کنند.

طرح وارد کردن کدهای لغو پیامک‌های تبلیغاتی با توجه به اینکه باعث مسدود شدن دریافت پیامک از برخی فرستنده‌ها مانند برخی بانک‌ها می‌شد از سوی برخی از کاربران موبایل مورد استقبال قرار نگرفت. اما بعدها اپراتورها برای این مشکل هم راه حلی اندیشیده و اعلام کردند که با ورود کد تنها پیامهای تبلیغاتی مسدود می‌شوند.

برای عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی، مشترکین همراه اول می توانند عدد «۱» را به «۸۹۹۹» ارسال کنند یا کد دستوری *۸۹۹۹# را شماره گیری کرده و با مرکز اطلاع رسانی ۹۹۹۰ تماس بگیرند.

برای ثبت درخواست عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی در ایرانسل باید عدد ۲ را به شماره ۵۰۰۵ ارسال کرد و یا می‌توان از طریق خط ایرانسل خود با شماره ۷۰۰ تماس گرفته و پس از برقراری ارتباط با اپراتور درخواست خود را مبنی بر عدم دریافت پیامک‌های تبلیغاتی بیان کنند.

راه‌اندازی سامانه‌ای برای دریافت شکایت از محتوای برخی پیامک‌های تبلیغاتی از سوی مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال از جمله اولین راه‌حل‌ها برای نظارت بر آنچه که با نام تبلیغ به دست مشترک می‌رسد بود.

بعد از آن نیز بارها مسئله لزوم نظارت بر محتوای پیامک‌های تبلیغاتی مطرح شد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وظیفه این نظارت را بر عهده گرفت تا جایی که چندی پیش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد که کمیته‌ای با حضور 10 دستگاه مختلف به ریاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف نظارت بر محتوای پیامکها و ساماندهی آنها تشکیل شده‌ است.

*** کلاهبرداران پیامکی

واعظی در ادامه اعلام این خبر موضع‌گیری روشنی در رابطه با پیامکهایی که گاهی برای مشترکان فرستاده و در قبال آنها هزینه‌ای برای کاربر در نظر گرفته می‌شد، داشت و تاکید کرد که هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک پیامکی را برای او فرستاده و از کاربر هزینه دریافت کند.

اما قضیه این دست کلاهبرداریها به اینجا ختم نشد، چراکه برخی از پیامک‌های به اصطلاح تبلیغاتی با فرستادن مضمونی مبنی بر این‌که گیرنده در قرعه‌کشی خوش حسابی برنده شده‌ است، مشترک را تشویق به ارسال اطلاعات حساب بانکی برای دریافت جایزه مذکور می‌کنند.

برخی از این پیامک‌ها با بهره‌بردن از نام شرکت‌های بزرگ، شبکه‌های تلویزیونی، وزارت خانه‌ها، برندهای معتبر بازار و حتی نهادهای نظارتی عمل می‌کنند.

در این رابطه وزارت ارتباطات با اخطار نسبت به عدم ارائه اطلاعاتی چون شماره حساب یا رمز کارتهای اعتباری به فرستندگان این دست پیامک‌ها اعلام کرد این پیامکها با اهداف سودجویانه و فرصت طلبانه ارسال شده و کلاهبرداری محض است.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه برخی از مشترکان تلفن همراه پیامک هایی با محتواهایی همچون "مشترک گرامی شما برنده جایزه نقدی شده‌اید " دریافت کرده‌اند که هیچ گونه ارتباطی با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ندارد تصریح کرد که سایت رسمی وزارت www.ict.gov.ir است که بعضا در برخی پیامک‌ها سایت‌هایی با نام‌های دیگر به عنوان سایت وزارت معرفی می شوند.

► رشد اقتصادی 3.6 درصد شد
فراهم شدن مقدمات تک نرخی شدن ارز ◄

مطالب مرتبط
بنر