روزهای آخر عمر اینترنت اکسپلورر

يكشنبه ، 2 فروردين 1394 ، 13:41

بانکی دات آی آر: روزی اینترنت اکسپلورر پادشاه اینترنت بود و یادگیری استفاده از اینترنت همان یادگیری کار با برنامه اینترنت اکسپلورر محسوب می‌شد. ولی مدتی بعد عرصهٔ رقابت را به دیگر مرورگرها باخت و تصویری ضعیف از آن در اذهان عمومی شکل گرفت.

به گزارش یک پزشک، مایکروسافت پیش‌ازاین در هنگام معرفی ویندوز ۱۰، اعلام کرده بود که بر روی مرورگری به اسم رمز «پروژه اسپارتان» کار می‌کند. دیروز نیز مدیر بازاریابی مایکروسافت اعلام کرد که به دنبال نامی جدید برای مرورگر ویندوز ۱۰ می‌گردند.

معلوم شده که پروژه اسپارتان مرورگر اصلی ویندوز ۱۰ خواهد بود و به نحوی جای اینترنت اکسپلورر را خواهد گرفت. البته هنوز بعضی کاربران از برنامه‌هایی استفاده می‌کنند که عملکرد آن‌ها وابسته به اینترنت اکسپلورر است. یا از وب‌سایت‌هایی استفاده می‌کنند که تنها در اینترنت اکسپلورر باز می‌شوند. لذا اینترنت اکسپلورر در برخی نسخه‌های خاص ویندوز ۱۰ برای این دسته از کاربران خواهد بود ولی مرورگر پیش‌فرض ویندوز ۱۰، پروژه اسپارتان است.

مایکروسافت مدتی سعی کرد که اینترنت اکسپلورر را توسعه بدهد و به‌روزهای شکوهش بازگرداند. هرچند که اینترنت اکسپلورر هم‌اکنون مرورگر بدی نیست و انتظارات عمدهٔ کاربران را برطرف می‌سازد ولی نام اینترنت اکسپلورر در ذهن کاربران به‌عنوان یک مرورگر ضعیف ثبت‌شده است.

پروژهٔ اسپارتان مثل اینترنت اکسپلورر از موتور رندرینگ Trident‌ استفاده می‌کند، ولی نامی جدید به همراه قابلیت‌های متفاوت، این موقعیت را فراهم می‌آورد تا نظر کاربران را دوباره به مرورگر مایکروسافت جلب کند.

در مرورگر اسپارتان، کاربران می‌توانند با خط کشیدن در صفحات وب با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و هر جای صفحه که می‌خواهند نظر بگذارند.

این مرورگر قابلیتی به نام «حالت مطالعه» دارد که همانند برنامه‌های Pocket و Readability‌ بخش متنی و تصاویر یک مقاله را بر روی رایانه ذخیره می‌کند تا کاربر بتواند بعداً بدون احتیاج به اینترنت مطالعه کند. علاوه بر این گفته‌شده Cortana، دستیار هوشمند مایکروسافت، به اسپارتان خواهد آمد تا همانند Google Now‌ در اندروید، عادات وب‌گردی شما را یاد بگیرد و بعضی‌اوقات پیشنهاداتی بدهد که فکر می‌کند به دردتان می‌خورد.

مایکروسافت هم‌اکنون در حال تحقیق بر روی نام این مرورگر است و طبق نظرسنجی‌های اخیرش احتمالاً نام مایکروسافت اول نام آن خواهد بود مثل «مایکروسافت اسپارتان». شاید برند پرقدرت مایکروسافت بتواند جایگاه مناسبی برای مرورگر این شرکت در میان مرورگرهای قدرتمندی مثل فایرفاکس و گوگل کروم فراهم کند.

► عرضه نسخه نهایی ویندوز 10 در تابستان امسال
۶ عادت افراد دوست داشتنی ◄

مطالب مرتبط
بنر