قابلیتی که گوشی را تا وقتی در دست شما است قفل نمی‌کند

پنجشنبه ، 6 فروردين 1394 ، 13:10

بانکی دات آی آر: باز کردن قفل گوشی کار تکراری است که حداقل ده‌ها بار در طول روز انجام می‌دهیم. درصورتی‌که بسیاری اوقات در مکان امنی مثل خانه هستیم و نیازی به این تدابیر امنیتی نیست. در اندروید ۵ قفل صفحه بیش‌ازپیش هوشمند شده و تا حدودی ایمن بودن محیط را تشخیص می‌دهد.

On-body detection به گزارش یک پزشک، نام قابلیت جدید در قفل هوشمند اندروید است که وقتی گوشی پیش شخص باشد، از قفل شدن آن جلوگیری می‌کند. این قابلیت تشخیص می‌دهد که گوشی را بر روی یک سطح صاف مثل میز قرار داده‌اید یا در دست گرفته‌اید یا در جیب یا کیف همراه خود می‌برید.

اگر On-body detection را فعال کنید، بعد از باز کردن قفل صفحه، گوشی تا وقتی در دست،‌ جیب یا کیف شما است قفل نمی‌شود. فقط موقعی قفل می‌شود که چند ثانیه آن را روی میز گذاشته باشید. این قابلیت با سنجش حرکت و سکون گوشی با استفاده از سنسور شتاب سنج کار می‌کند.


البته استفاده از On-body detection، تنها برای راحتی است و امنیت چندانی ندارد. چون اگر کسی گوشی را از دست شما بگیرد یا از کیف شما بدزدد، گوشی همچنان قفل نخواهد شد. زیرا این قابلیت تنها بر اساس حرکت و سکون گوشی عمل می‌کند و هویت شخص را تشخیص نمی‌دهد. البته اگر کسی حوصلهٔ باز کردن قفل گوشی را نداشته باشد و اصلاً نخواهد قفلی برای گوشی‌اش بگذارد، استفاده از چنین قابلیتی ایمن‌تر از غیرفعال کردن قفل خواهد بود.


به نظر نمی‌رسد این قابلیت ربطی به اندروید ۵.۱ داشته باشد چون در برخی دستگاه‌های ۵.۰.۱ نیز دیده‌شده. ازاین‌جهت که خیلی‌ها هنوز On-body detection را در گوشی‌هایشان نمی‌بینند، احتمالاً گوگل هنوز در حال آزمایش آن است.

Smart Lock یا قفل هوشمند قابلیتی است که در اندروید ۵ معرفی شد. قفل هوشمند با تشخیص مکان‌های امن مثل خانه یا محل کار، دستگاه‌هایی که با بلوتوث به گوشی متصل شده‌اند مثل ساعت یا عینک هوشمند، و تشخیص چهرهٔ صاحبش متوجه ایمن بودن محیط شده و قفل گوشی را باز می‌کند. تشخیص چهره در نسخه‌های پیشین اندروید نیز وجود داشت ولی کارآمد نبود و کاربر راحت‌تر بود که با واردکردن پین یا الگو، قفل گوشی را باز کند.

► ثبت نام اولین آزمون استخدامی مشترک فراگیر دستگاه های اجرایی کشور برای استخدام پیمانی در سال 1394 (اعلام نتایج)
چرا فقط ۳ درصد کاربران اندروید، اندروید ۵ را نصب کرده‌اند؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر