بهار مسکن در انتظار رونق

شنبه ، 8 فروردين 1394 ، 09:46

بانکی دات آی آر: در شرایطی که به نظر می‌رسد با فراهم شدن مقدمات لازم و البته صدور دستورات لازم از سوی بانک مرکزی، در بهار امسال وام‌ها بار دیگر به عاملی تاثیرگذار در بازار مسکن تبدیل خواهند شد، اما بازار با چالشی جدید روبه روست که شاید تمام برنامه ریزیها برای بازگرداندن رونق را تحت الشعاع خود قرار دهد.

به گزارش ایسنا، در چند گزارش اخیر مرکز آمار ایران، به مسئله‌ای اشاره شده که هرچند در ابتدا جزو طبیعت فصلی بازار طبقه بندی می‌شد اما به دلیل تدوام در آن برای چند فصل متوالی، این بار زنگ خطر را برای فعالان بازار مسکن به صدا درآورده است.

اگر زمانی یکی از مشکلات بازار مسکن در ایران رشد بی حساب ساخت و سازها در کلان شهرها به حساب می آمد و بسیاری از جمله وزیر راه و شهرسازی ادامه یافتن فروش تراکم و رشد ساخت و سازها را بر هم زننده هویت شهری و عاملی خطرناک تلقی می‌کردنند اما امروز این کلاف سردرگم از جایی دیگر به نقطه خطر رسیده و آن کاهش قابل توجه آمار صدور پروانه ساخت در تهران و به دنبال آن کاهش خانه‌های نوساز در پایتخت است.

این کاهش ساخت و سازها هرچند تا رسیدن به نقطه بحران فاصله زیادی دارد اما می‌تواند نظم بازار را برای اجرای طرح‌های اقتصادی مدنظر وزارت راه و شهرسازی دشوار کند.

مسوولان این وزارت خانه در ماه‌های گذشته بارها اعلام کرده‌اند که قصد دارند قدرت وام‌ها را در تاثیرگذاری بر توان خرید مردم افزایش داده و آن را بار دیگر به 50 درصد نزدیک کنند. هرچند هنوز بانک مرکزی با بخشی از این طرح‌ها موافقت نکرده اما حالا مشکلی دیگر نیز ایجاد شده و آن نبود شرایط مناسب در بازار توزیع مسکن است.

افزایش مبلغ تسهیلات بانکی و به دنبال آن اقبال مردم به وام‌های مسکن نیاز به بهبود شرایط توزیع ساختمان دارد که هرچند اجرای طرح‌هایی مانند مسکن اجتماعی می‌تواند بخشی از آن را حل کند اما قطعا نیاز بازار و البته تقاضای همیشگی موجود در بازار مسکن مسئله‌ای است که توجه بیشتری را می‌طلبد.

در سال‌های نه چندان دور وزارت راه و مسوولان مربوطه سعی در مدیریت ساختمان سازی و بساز و بفروش‌ها داشتند تا شرایط بازار حفظ شود و حالا به نظر می‌رسد باید برای بازگشت اعتماد دوباره ساختمان سازها نیز برنامه‌ای ریخت. هرچند کارشناسان علت اصلی این کاهش را نه در از بین رفتن فرصت‌های سرمایه گذاری در بازار مسکن که در رکود چندین ساله جست و جو می‌کنند.

به اعتقاد آنها اگر برنامه‌های آخوندی برای خارج کردن بازار مسکن از رکود ثمر داده و بار دیگر گردش مالی لازم را در بازار به وجود آورد بار دیگر آمار دریافت پروانه ساخت در کلان شهری مانند تهران رو به رشد خواهد گذاشت.

► توضیح رییس شورای رقابت درباره تعیین تکلیف رانت 650 میلیون یورویی
خودروهای جدید سال 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر