رحمانی: تک نرخی شدن ارز در شرایط کنونی به رویا می‌ماند

سه شنبه ، 11 فروردين 1394 ، 08:35
بانکی دات آی آر: محبوبه محمدی- بازار ارز از جمله بازارهایی است که در دولت های مختلف از اهمیت بالایی برخوردار بوده و کنترل این بازار همواره از اولویت های اقتصادی دولت ها به شمار می رفته است.  
ولی با وجود این که دولت تصمیم داشت در سال ۹۳ این امر را عملی کند ولی به دلیل مشکلات موجود این امر میسر نشد. با این حال رييس کل بانک مرکزي در روزهاي پاياني سال عنوان کرد که مقدمات تک نرخی شدن ارز فراهم شده و نوید این را داد که در سال آینده این وعده عملیاتی خواهد شد .
به گزارش خبرنگار بانکی، دکتر رحمانی عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا (س) درباره اثرات تک نرخی شدن ارز بر اقتصاد جامعه فعلی ایران گفت: از نظر من یکسان سازی نرخ ارز در شرایط کنونی جامعه ایران به یک رویا می ماند. همان طور که شاهد بودیم با وجود وعده دولت در سال ۹۳ برای تحقق یافتن این امر به دلیل مهیا نبودن شرایط لازم، امکان این امر برای دولت فراهم نشد. زیرا تک نرخی شدن ارز الزاماتی دارد که در حال حاضر این الزامات برای دولت مهیا نیست. برای این منظور باید عرضه و تقاضا در بازار به میزان کافی شکل بگیرد که بتوان برای ارز یک نرخ غیر رانتی تعیین نمود زیرا رسیدن به این هدف با نرخ رانتی ارز میسر نخواهد بود و همچنین به لحاظ سیاسی معذوریت هایی وجود دارد ودولت نیز به دلایل خاصی علاقمند است ارز با قیمت کم تر ارایه شود.
وی در ادامه بیان کرد: در حال حاضر نیز با شرایط فعلی و کمبود درآمد دولت به نظر می رسد که عرضه ارز ازسوی بانک مرکزی تا حدودی به کاهش نرخ ارز و همچنین کاهش فاصله میان نرخ بازار و نرخ ارز رسمی کمک کرده باشد. زیرا در هر صورت کاهش درآمدهای دولت تاثیر بسزایی بر روی بحث عرضه ارز خواهد داشت.
این استاد دانشگاه با تاکید بر این که در تک نرخی شدن اگر بخواهیم قیمت بازار را به قیمت رسمی برسانیم کار سختی است، گفت: ولی برعکس این مساله امکان پذیر خواهد بود منتها این کار عوارض زیادی به دنبال خواهد داشت و به همین دلیل درواقع دستیابی  به این امر امکان پذیر نخواهد بود .
رحمانی ادامه داد: با توجه به کاهش درآمدهای نفتی و به طور کلی کاهش درآمدهای دولت و کمبود منابع مالی از نظر من نمی توان نسبت به محقق شدن این امر در سال ۹۴ نیز خوشبین بود.

► معرفی اچ‌تی‌سی وان E9 پلاس در سکوت
استخدام های روز- 10 فروردین 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر