اولین لامپ گرافینی تجاری دنیا

سه شنبه ، 11 فروردين 1394 ، 09:52

بانکی دات آی آر: شرکت گرافین لایتینگ بریتانیا به کمک دانشگاه منچستر اولین لامپ تجاری مبتنی بر گرافین را از ماه آینده وارد بازار می‌کند.
به گزارش دیجی کالا، شرکت بریتانیایی «گرافین لایتینگ» (Graphene Lighting PLC) امروز اعلام کرد که تولید لامپ‌های مبتنی بر ماده گرافین را آغاز خواهد کرد. این شرکت از انشعاب‌های انستیتو ملی گرافین (NGI) دانشگاه منچستر است.


جورج آزبورن، رییس دانشگاه منچستر و کوستیا نووسلوف در حال تست نخستین لامپ گرافینی بریتانیا

«گرافین لایتینگ» می‌گوید که لامپ‌های تولیدی این شرکت نسبت به لامپ‌های معمول، عملکرد بسیار بهتری از خود نشان می‌دهد و همچنین عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های LED کنونی دارد.
انتظار می‌رود که این لامپ‌ها از ماه آینده میلادی با قیمتی رقابتی نسبت به دیگر محصولات، وارد بازار شود.

این لامپ‌ اولین محصول تجاری مبتنی بر گرافین بریتانیا و اولین محصول تولیدی انستیتو ملی گرافین بریتانیا باشد. دانشگاه منچستر محل تولید گرافین است. این ماده در سال 2004 توسط «آندره گایم» (A. Geim) و «کوستیا نووسلوف» (K. Novoselov) به شکل واقعی منزوی شد که در نهایت جایزه‌ی نوبل فیزیک را در سال 2010 برای آن‌ها به ارمغان آورد. در این دانشگاه 200 محقق بر روی فناوری‌های مرتبط با گرافین فعالیت می‌کند.

هم اکنون بیش از 35 شرکت با انستیتو ملی گرافین همکاری می‌کند. دانشگاه منچستر قصد دارد در سال 2017 بخشی به نام «مرکز نوآوری‌های مهندسی گرافین» را راه اندازی کند تا بر پروسه‌ی انتقال محصولات مبتنی بر گرافین به بازار سرعت بخشد.

«کالین بیلی» (C. Baily) نائب رییس دانشگاه منچستر پس از اعلام خبر ورود نخستین لامپ گرافینی به بازار گفت: "تولید این لامپ نشان‌دهنده‌ی به واقعیت نزدیک شدن محصولات گرافینی در بازار -تنها یک دهه پس از تولید آن- است. این تازه آغاز راه است و شرکای ما در حال بررسی ورود محصولات متنوع بسیاری به بازار هستند."

► ناجی شما در تاریکی شب
معرفی اچ‌تی‌سی وان E9 پلاس در سکوت ◄

مطالب مرتبط
بنر