درس مهم از سخنرانی‌های معروف TED

يكشنبه ، 23 فروردين 1394 ، 10:36

بانکی دات آی آر: بسیاری از ما در محیط کار یا دانشگاه، برای دفاع از ایده‌های‌مان یا مطرح کردن یک پروژه جدید، نیاز داریم روبروی یک جمع ایستاده و در زمانی محدود به طور خلاصه و استادانه به ارائه داشته‌هایمان بپردازیم. ما در ادامه این مطلب به 9 نکته کلیدی در مورد داشتن یک ارائه خوب به سبک و سیاق TED اشاره خواهیم کرد.

به گزارش دیجی کالا، با یک جستجوی ساده می‌توان دستورالعمل‌های زیادی را در مورد داشتن یک ارائه خوب پیدا کرد؛ اما شاید سخنرانی‌های کوتاه TED بهترین مرجع برای یادگیری بایدها و نبایدهای این کار باشند. در سخنرانی‌هایی که در کنفرانس TED یا TEDx صورت می‌گیرد، از یک سری تکنیک‌‌های خاص استفاده می‌شود که باورپذیری و تاثیر کلام سخنرانان را به صورت شگفت آوری زیاد می‌کند. با نگاهی به برخی از ارائه‌های بی‌نقص صورت‌ گرفته در این کنفرانس‌ها می‌توان درس‌های مهمی را آموخت؛

1) نیروی درون و هیجان خود را آزاد کنید.
هیجان و شدت علاقه، اکثر اوقات شما را به سمت تسلط بر موضوع هدایت می‌کند؛ تسلط هم پایه و اساس یک ارائه خوب است. در هنگام ارائه مطلب تا آن‌جا که می‌توانید، علاقه و هیجان خود را در رابطه با موضوع نشان دهید.

2) داستان‌گویی را فراموش نکنید.
با داستان‌های‌تان قلب و ذهن مخاطبان را بدزدید. تحقیقات نشان داده که داستان‌ها ذهن افراد را به شدت درگیر می‌کنند؛ از این رو ارائه‌دهندگان با استفاده از این روش می‌توانند توجه کامل مخاطب را همراه خود داشته باشند. 

3) به بیرحمانه‌ترین شکل ممکن تمرین کنید!
دکتر «جیل بولت-تیلور» (Jill Bolte-Taylor) در سال 2008 یکی از بهترین سخنرانی‌های کنفرانس TED را تدارک دید. ارائه‌ای که هنوز هم جزو بهترین‌های TED به شمار می‌رود. گفته می‌شود که او پیش از حاضر شدن بر روی صحنه، 200 بار سخنرانی‌اش را تمرین کرد. با سرسختی تمام و با بی‌رحمی کامل محتوای مورد نظرتان را به خاطر بسپارید.


4) به مخاطبان خود یک چیز جدید یاد بدهید.
مغز انسان عاشق چیزهای جدید است. مطرح کردن یک اِلِمان غیرمعمول و پیش‌بینی نشده به شدت ذهن مخاطب را بیدار می‌کند و باعث می‌شود از دریچه‌ای جدید به مسئله نگاه کند.

5) لحظاتی خیره‌کننده خلق کنید.
در لحظاتی از سخنرانی‌تان کاری کنید که دهان حضار باز بماند؛ در یک ارائه بی‌نقص، حتما واکنش‌های احساسی شدیدی از سوی مخاطبان دیده می‌شود؛ حالا این واکنش می‌تواند شادی و سورپرایز باشد، یا ترس و شوکه شدن.

6) بدون این‌که لطیفه تعریف کنید، شوخ‌طبع باشید.
شوخ‌طبعی باعث می‌شود مخاطب‌تان کمتر حالت تدافعی به خود بگیرد و به طبع، خیلی راحت‌تر پذیرای پیام شما باشد. وجود یک پس‌زمینه طنز در هنگام ارائه، شما را دوست‌داشتنی‌تر کرده و پیام‌تان را راحت‌تر منتقل می‌کند. برای داشتن حس شوخ‌طبعی هم لازم نیست مستقیما برای حضار لطیفه تعریف کنید؛ تنها لازم است در برخی از بخش‌های محتوای‌تان یک سری طنزهای ظریف را بگنجانید.

7) زمان‌بندی را فراموش نکنید.
هر کنفرانسی استاندارهای زمانی خود را دارد. برای مثال برای سخنرانی در TED، 18 دقیقه فرصت دارید؛ یعنی 18 دقیقه وقت دارید پیام خود را به بهترین شکل به مخاطب منتقل کنید. پس حجم اطلاعات خود را با زمانی که در اختیار دارید تنظیم کنید.


8) به یاد داشته باشید که تصاویر از متون تاثیر گذارتر هستند.
هیچ اشکالی ندارد که هنگام ارائه از نرم افزار «پاور پوینت» (PowerPoint) استفاده کنید؛ اما حتما به این نکته توجه کنید که در اکثر مواقع، تصاویر از متون قدرت نفوذ بیشتری دارند. با بررسی نمونه‌های برتر سخنرانی‌های TED می‌توان دید که در آن‌ها از Bullet Point خبری نیست؛ حتی متن زیادی هم در اسلایدها دیده نمی‌شود. اکثر اسلایدهای این ارائه‌ها از تصاویر و انیمیشن‌های جذاب تشکیل شده است. استفاده از یک ابزار مناسب مثل پاور پوینت یا «پرزی» (Prezi) یک قدم مثبت است. اما نباید با قرار دادن مقدار زیادی متن، این ابزار مفید را به یک داروی خواب‌آور تبدیل کرد!


9) خودتان باشید.
سخنرانان موفق TED، مطالب مد نظرشان را کاملا باز، واقعی و خالی از تظاهر ارائه می‌دهند. حتی از این که جلوی جمع از آسیب‌پذیر بودن خود در برهه‌هایی از زندگی سخن به میان بیاورید، ترسی نداشته باشید.

آن‌چه شما را در راه رسیدن به رویاهای‌تان یاری می‌دهد، توانایی‌های شما در فروش ایده‌های‌تان است. این 9 درس کلیدی و مهم به شما کمک می‌کنند به متقاعدکننده‌ترین شکل ممکن ایده‌های خود را بیان کنید و الهام‌بخش دیگران باشید.

► TED چیست؟
نگاهی به تاریخچه اندروید ◄

مطالب مرتبط
بنر