پرونده تسهیلات 93 بسته شد

چهارشنبه ، 26 فروردين 1394 ، 12:12

بانکی دات آی آر: اگرچه در خوشبینانه ترین حالت پیش بینی می شد که در سال گذشته بانکها بتوانند حدود 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کنند، با بسته شدن پروند تسهیلات دهی سال 1393، شبکه بانکی حدود 40 هزار میلیارد تومان بیش از تصور سیف به بخش های اقتصادی وام پرداخته است.

 

به گزارش ایسنا، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش بنگاه ها و واحدهای تولیدی در کنار انتقادات مکرر مبنی بر عدم همکاری بانکها برای تامین مالی بخش های اقتصادی به منظور افزایش تولید در راستای خروج از رکود، شرایط را به سمتی پیش برد که بانک مرکزی یکی از مهم‌ترین اهداف سال قبل خود را تدوین و اجرای سیاست‌هایی برای افزایش توان تسهیلات دهی شبکه بانکی قرار داد.

 

براین اساس رییس کل بانک مرکزی در اوایل سال 1393 عنوان کردکه با تدابیر اندیشیده شده، بانکها در طول سال حدود 240 هزار میلیارد تومان تسهیلات خواهند پرداخت. رقمی که مدتی بعد افزایش یافت و سیف درنیمه های سال گذشته اعلام کرد که با روند فعلی پیش بینی می شود تا بانکها تا پایان سال حدود 280 هزار میلیارد تومان تسهیلات بپردازند.

 

این در حالی است که رییس کل بانک مرکزی در اعلام آخرین آمار از تسهیلات دهی بانکها، عنوان کرد که تا پایان سال 1393 حدود 320 هزار میلیارد تومان وام از طریق بانکها به بخش‌های مختلف اقتصادی پرداخته شده است که این رقم نسبت به عملکرد سال 1392 حدود 35 درصد رشد دارد.

 

طبق آمار اعلامی سیف 59.9 درصد از تسهیلات پرداخت شده نظام بانکی در سال گذشته در قالب سرمایه در گردش بوده است که البته بانک مرکزی هدف گذاری کرده بود به منظور ارتقای تولید، حدود 60 درصد تسهیلات بانکی به سرمایه در گردش اختصاص یابد. همچنین درمجموع سال گذشته، 81 درصد تسهیلات پرداختی به بخش صنعت، سهم سرمایه در گردش بوده است.

 

اما در حالی وام دهی بانکها به 320 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که در یکی- دو ماه مانده به پایان سال مقامات بانک مرکزی ضمن پیش بینی عبور بانکها از 280 هزار میلیارد تومان مدنظر، عنوان کرده بودند که با روند در پیش گرفته شده اگر چه تسهیلات بیشتری برای تامین مالی اعطا می شود اما موجبات بیشتر شدن اضافه برداشت بانکها و بدهکار شدن آنها را فراهم خواهد آورد در عین حال که ممکن است بر سیاست بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی و تورم نیز اثر گذار باشد.

► جدیدترین قیمت اوراق تسهیلات مسکن
پرونده موسسات مالی غیرمجاز امنیتی شد ◄

مطالب مرتبط
بنر