لزوم ایجاد هماهنگی میان عرضه و تقاضا

شنبه ، 29 فروردين 1394 ، 10:35

بانکی دات آی آر:‌ نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور معتقد است: تا قبل از مشخص شدن نتیجه توافق هسته‌ای، دولت باید بین عرضه و تقاضا در بازار تعادل برقرار کند در غیر این صورت به دنبال لغو تحریم‌ها با رونق بازارهای داخلی و عدم تناسب میان عرضه و تقاضا، تورم به شدت افزایش خواهد یافت.

ابوالفضل فتح اللهی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اثرات لغو تحریم‌ها اظهار کرد: نمی‌توانیم همه چیز را به برداشته شدن تحریم‌ها موکول کنیم تا اتفاقات خوب پیش بیاید زیرا هم اکنون اقتصاد کشور پویا نیست و زمانی که به پویایی برسد می‌توان گفت که برداشته شدن تحریم‌ها تاثیرگذار است.

وی ادامه داد: هنوز هیچ بده بستانی صورت نگرفته و نتیجه توافق هسته‌ای تیر ماه مشخص خواهد شد؛ در دو روز اول توافق هسته‌ای بازار ارز تکانی خورد ولی دوباره به حالت اول بازگشت و نشان داد که تنها یک بار روانی ایجاد شده است بنابراین تا زمانی که چیزی قطعی نشده نمی‌توان قضاوت کرد و باید منتظر تصمیمات نهایی بود.

فتح‌اللهی تصریح کرد: مطمئنا لغو تحریم‌ها تاثیرگذار خواهد بود ولی نه آن تاثیری که انتظارش را داریم زیرا در کوتاه مدت اثرات برداشته شدن تحریم‌ها دیده نخواهد شد.

نایب رییس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران کشور متذکر شد: هم اکنون دولت نقدینگی‌ها را جمع کرده، مالیاتها را اخذ کرده و حتی منابع و تسهیلاتی که باید به بنگاهها و بازار تزریق شود را در اختیار گرفته است تا بلکه تورم را کاهش دهد اما این یک تورم ساختاری است در حالی که اگر تحریم‌ها برداشته شود و بازار رونق بگیرد قطعا تقاضا بیش از عرضه خواهد شد و عرضه نمی‌تواند خودش را به تقاضا برساند در نتیجه تورم آفرین خواهد شد.

وی با بیان اینکه تورم موجود حالت حبابی است، گفت: این تورم با رونق بازار بالا خواهد رفت الان همه چیز در حالت رکود است و خیلی از بازارهای داخلی نظیر مسکن و خودرو هم در حالت رکود به سر می‌برند و این امر موجب شده تا خرید و فروش اتفاق نیفتد ولی وقتی تقاضا خود را نشان بدهد و عرضه نباشد یا کمتر باشد خود به خود افزایش قیمتها اتفاق می‌افتد و تورم بالا می‌رود بنابر این دولت باید قبل از هر اقدامی بین عرضه و تقاضا تعادل برقرار کند.

به گفته فتح اللهی دولت نمی‌تواند تورم را بیش از این در مرز 14 درصد نگه دارد زیرا اگر بازارها رونق بگیرد باید نقدینگی‌های جمع شده در بازار آزاد شود در غیر این صورت تورم بالا خواهد رفت و شرایط زندگی را دشوار خواهد کرد.

► تاکید یک اقتصاددان بر لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور
سریع‌ترین اینترنت های جهان ◄

مطالب مرتبط
بنر