تاکید یک اقتصاددان بر لزوم اصلاح ساختارهای اقتصادی کشور

شنبه ، 29 فروردين 1394 ، 10:52

بانکی دات آی آر:‌ یک اقتصاددان می‌گوید اگر دولتمردان برای اصلاح ساختارهای اقتصادی فکری نکنند، لغو تحریم‌ها فقط می‌تواند مصرف‌گرایی ما را تشدید کند و باعث شود خودروهای لوکس بیشتری وارد کنیم.

لطفعلی بخشی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این‌که ما یک کشور مصرف‌گرا هستیم یا از ساختار ناکارآمد دولتی برخورداریم ربطی به تحریم ندارد. رفع تحریم می‌تواند ساختار مصرف‌گرایی را تشدید کند و باعث شود بیشتر پورشه وارد کنیم. اصلاح ساختارهای اقتصادی به عقل و تدبیر دولتمردان بستگی دارد که پول نفت و گاز را در راه درست مصرف کنند.

وی افزود: برداشتن احتمالی تحریم‌ها طی سه ماه آینده ممکن است مقداری موجب روان‌تر شدن عملیات تجاری و مالی شود ولی انتظار تحول بنیادی در اقتصادی دور از ذهن است. اقتصاد ما از سوء مدیریت داخلی رنج می‌برد. اگر تحریم‌ها رفع شود آن سوء مدیریت هم‌چنان برقرار است. بسیاری از صنعتگران می‌گویند ما به دلیل کاستی‌های نظام اداری و دولتی دچار تحریم‌های داخلی هستیم.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دوران قبل از دولت‌های نهم و دهم خاطرنشان کرد: ما قبل از دولت‌های نهم و دهم تحریم نبودیم اما همواره از رکود و تورم رنج می‌بردیم که عمده دلیل آن چنبره مدیریت دولتی بر اقتصاد کشور است. مسائلی همچون یارانه‌ها، کنترل قیمت‌ها، سود نامتناسب واردات و انحصار ارز خارجی در دست دولت، مسائلی است که اقتصاد را به هم می‌زند. در حال حاضر نیز هیچ کدام از اینها اصلاح نشده بلکه به خاطر تحریم‌ها بدتر هم شده است.

بخشی، دوران فعلی را با زمان بعد از جنگ قابل مقایسه ندانست و گفت: الان شبیه شرایط بعد از جنگ نیست. آن موقع امکانات زیادی برای فروش نفت داشتیم ولی در حال حاضر بازار نفت جهان مشتری چندانی ندارد. مضافا این‌که مشتری‌های ما الگویشان را عوض کرده‌اند. پالایشگاه‌هایی را در کشورهای دیگر ساخته‌اند که تغییر پالایشگاه برایشان صرف نمی‌کند. بنابراین فکر نکنیم پول‌ها بعد از لغو تحریم به کشور سرازیر می‌شوند.

وی به توافق جامع هسته‌ای اشاره و تاکید کرد: اقتصاد ما به دلیل اعمال تحریم‌ها از یک روال طبیعی خارج و در روال غیرطبیعی افتاده است. هم‌اکنون ممکن است بخش کوچکی از تحریم‌ها برداشته شود. اگر این اتفاق رخ دهد بخشی از زندگی اقتصادی ما به روال عادی برمی‌گردد اما تصور نکنیم همه چیز گلستان می‌شود.

► استخدام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران سال 94
لزوم ایجاد هماهنگی میان عرضه و تقاضا ◄

مطالب مرتبط
بنر