دیدگاه یک کارشناس درباره وضعیت اقتصاد پس از رفع تحریم ها

يكشنبه ، 30 فروردين 1394 ، 09:56

بانکی دات آی آر:‌ یک عضو هیات علمی دانشگاه علامه با اشاره به این‌که تحریم‌های هسته‌ای اقتصاد ایران را فلج کرده بود، گفت: برداشتن تحریم‌ها می‌تواند روند رشد اقتصادی را بهبود بخشیده و اثر انحصار‌طلبی و رانت را در نظام اقتصاد داخل کمتر کند.

مهدی تقوی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: به خاطر وجود این تحریم‌ها قیمت دلار بیش از حد بالا رفته بود، بنابراین می‌توان گفت همین‌که قیمت دلار کاهش پیدا کند وضع اقتصادی نیز بهتر می شود.

وی با اشاره به این‌که ایران صادرات چندانی به کشور‌های دیگر ندارد، تصریح کرد: تحریم‌ها صادرات نفت به ایران را محدود کرده بود که با برداشتن آنها وضعیت فروش نفت نیز بهتر می‌شود و درآمدهای نفتی افزایش پیدا می‌کند. اما اگر با برداشتن این بخش از تحریم‌ها اجازه ورود کالاهای سرمایه‌ای و تکنولوژی‌های جدید را بدهند وضع اقتصادی و تولیدات کشور بهبود پیدا خواهد کرد.

تقوی با اشاره به این‌که در دولت گذشته روند رشد اقتصادی کشور منفی بوده است، گفت: در دولت روحانی نرخ رشد مثبت را در زمینه‌های اقتصادی تجربه کردیم و این امر باعث شد مردم به وضعیت اقتصادی امیدوارتر شوند.

وی با تاکید بر این‌که مردم در حال حاضر می‌توانند وضعیت آینده اقتصادی را تا حدودی پیش‌بینی کنند، عنوان کرد: وقتی مردم مطمئن باشند که قیمت یک جنس در مدت کوتاه چند برابر نمی‌شود احتکار نمی‌کنند، تورم ایجاد نمی‌شود و همچنین افراد بیشتری می‌توانند مشغول به کار شوند که این امر در نهایت منجر به رشد اقتصادی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که اقتصاد ایران در طول سال‌های اخیر رکود تورمی را تجربه کرده است، گفت: دولت یازدهم تلاش کرده است که تورم را کاهش دهد و در آینده رکود نیز کمتر خواهد شد.

تقوی درباره‌ی تاثیر برداشته شدن تحریم‌های هسته‌ای در زمینه ی تولیدات داخلی تصریح کرد: زمانی که نرخ تورم کاهش پیدا کند و نرخ رشد نیز بالا رود در واقع تولیدات افزایش پیدا می‌کند.

وی همچنین درباره‌ وضعیت انحصار‌گرایی در اقتصاد ایران اظهار کرد: بخش‌هایی در اقتصاد ایران فعالیت می‌کنند که با انحصار طلبی اقتصاد را خفه کرده‌اند و این بخش رانت‌های خاص خود را دارند که این امر مربوط به تحریم‌ها نیست. اما اگر تحریم‌ها برداشته شوند و روند رشد اقتصادی نیز مثبت باشد با وجود چنین انحصار‌هایی در اقتصاد باز هم بنگاه‌ها و افراد بیشتری می‌توانند وارد عرصه اقتصادی شوند.

تقوی همچنین تصریح کرد: نقش بخش‌های انحصار‌طلب در اقتصاد ایران مانند نقش کشور‌های غربی و آمریکا روی اقتصاد جهان است. بنابراین اگر تحریم‌های خارجی برداشته شود معضل انحصار‌طلبی نیز تاثیر کمتری نیز می‌تواند روی اقتصاد ایران بگذارد.

► تأکید مدیرعامل پست بانک بر رعایت بهداشت اعتباری
جدیدترین قیمت خودروهای وارداتی +جدول ◄

مطالب مرتبط
بنر