رشد دوباره در روزهای مدیریت پروازی

دوشنبه ، 31 فروردين 1394 ، 10:34

بانکی دات آی آر:‌ در شرایطی که وزیر راه‌ و شهرسازی با دستوری قاطع پروازهای نیمه‌شب فرودگاه مهرآباد را ممنوع کرد و البته تلاش‌هایی نیز در سازمان هواپیمایی به منظور ایجاد گزینه‌های جایگزین برای این فرودگاه قدیمی آغاز شد، اما به نظر می‌رسد هنوز مهرآباد به عنوان قطب اصلی هواپیمایی کشور در آینده نزدیک خواهد تاخت.

به گزارش ایسنا، در شرایطی که به نظر می‌رسید پس از سقوط یک هواپیما در خیابان‌های اطراف تهران و نزدیکی بسیار زیاد مناطق مسکونی به این فرودگاه بزرگ فرآیند کاهش نقش آن در عرصه هوایی کشور شدت یافته و با دستور وزیر کنترل شود، اما طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت راه‌ و شهرسازی همچنان این فرودگاه بیشترین پرواز و بیشترین حد جابه‌جایی مسافر در سال 1393 داشته است.

بر مبنای این گزارش در مهرآباد 109 هزار و 981 پرواز ثبت شده که افزایشی یک درصدی نسبت به خود را نشان می‌دهد. همچنین با جابه‌جایی 13 میلیون مسافر در این حوزه نیز به رشدی دو درصدی برای فرودگاه مهرآباد به ثبت رسیده است.

فرودگاه مشهد در شرایطی با ثبت 56 پرواز و جابه‌جایی هشت میلیون مسافر به عنوان دومین فرودگاه بزرگ کشور شناخته می‌شود که اختلاف بیش از پنج میلیونی تعداد مسافران جابه‌جا شده در این دو فرودگاه نشان از نقش بسیار پررنگ مهرآباد در عرصه هوایی کشور دارد.

فرودگاه امام خمینی (ره) که از آن به عنوان یکی از آلترناتیو‌های احتمالی مهرآباد نام برده می‌شود نیز هرچند رشدی 22 درصدی را در حوزه پروازهای هوایی به ثبت رسانده، اما تنها حدود دو میلیون و 400 هزار مسافر را جابه‌جا کرده است که این آمار نسبت به دیگر فرودگاه‌های بزرگ کشور همچنان فاصله‌ای زیاد دارد.

در کنار معضل بدون جانشین‌بودن مهرآباد یکی‌دیگر از مسائلی که به شدت شرکت فرودگاه‌های کشور را تحت فشار قرار داده بحث زیان‌ده بودن تعداد قابل توجهی از فرودگاه‌هاست که پایین‌بودن پروازها باعث افزایش این احتمال شده است که زنجیره این فرودگاه‌های زیان‌ده برای سال‌ها باقی خواهند ماند.

طبق آمار ارائه شده از سوی وزارت راه‌ و شهرسازی 23 فرودگاه کشور در سال گذشته کمتر از هزار پرواز را به ثبت رساندند. از فرودگاه سیرجان با 932 و سنندج با 759 پرواز گرفته تا فرودگاه‌های شاهرود، اراک و سهند که به ترتیب 97، 92 و 28 پرواز را به ثبت رساندند.

از مجموع 54 فرودگاه فعال در کشور تنها پنج فرودگاه توانستند با استفاده از دریافت خدمات فرودگاهی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن سودآور شوند و وضعیت فعلی نشان از آن دارد تا آینده نزدیک دولت مجبور خواهد بود برای سرپا نگه داشتن تعداد قابل توجهی از این فرودگاه‌ها یارانه و کمک‌های مالی در نظر بگیرد.

► تجمعات پی در پی استخدامی و یک توضیح
موضع سازمان هدفمندی درباره حذف یارانه 5 گروه درآمدی ◄

مطالب مرتبط
بنر