سكانس پاياني قصه خودپردازها: خودپرداز بعدي كجاست؟

دوشنبه ، 26 اسفند 1387 ، 16:04

همه ساله از دي ماه مسوولان بانك مركزي خبر اميدواركننده‌اي مبني بر از بين رفتن مشكلات خودپردازها مي‌دهند و اعلام مي‌كنند كه مردم در پايان سال با مشكل بي‌پولي، ازدحام و سرگرداني مواجه نخواهند شد. اما همه اين وعده‌ها مبني بر برنامه‌ريزي و نظارت براي ايجاد نشدن مشكل در دريافت پول از خودپردازها و شعب بانك‌ها در يك ماه پاياني سال رنگ ديگري مي‌گيرد و انگار تقاضاي مردم همچنان در روزهاي نزديك به نوروز از عرضه بيشتر است و آنها ميان خودپردازهاي مختلف و شعب بانك‌ها سرگردان مي‌شوند.

 ايرادهاي فني و مشكلات سخت‌افزاري همواره براي اين دستگاه‌ها وجود دارد اما با گسترش استفاده از آنها در روزهاي تعطيل بخصوص سال نو بيشتر خودنمايي مي‌كند.

در اين بين گاهي شنيده و ديده مي‌شود كه دارندگان كارت‌هاي بانكي تنها مي‌توانند از خودپردازهاي بانك‌ صادركننده استفاده كنند و در بر روي آنها در ديگر خودپردازها بسته است.

انسداد سيستم متمركز شتاب از سوي برخي بانك‌ها مردم را در شرايطي كه طي روزهاي پاياني سال نياز مبرمي به تامين نقدينگي سريع و آسان دارند دچار سرگرداني ميان خودپردازها و يافتن خودپرداز بانك خود مي‌كند. در اين بين خودپرداز بانك‌هايي كه تعداد كارت‌هاي بيشتري در دست مردم دارند با ازدحام فراواني مواجه مي‌شوند.

در همين راستا مهران شريفي ـ مدير اداره نظام‌هاي پرداخت بانك مركزي ـ در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبني بر اينكه با وجود هشدار بانك مركزي همچنان برخي بانك‌ها شتابشان را قطع كرده‌اند و چرا مشكل اين مساله حل نمي‌شود تاكيد كرد: ما همچنان مي‌گوييم اگر بانكي شبكه شتاب خود را ببندد تخلف قانوني كرده و بانك مركزي با جريمه سنگيني با آنها برخورد مي‌كند.

وي با بيان اينكه ما عملكرد بانك‌ها را با تاخير متوجه مي‌شويم اضافه كرد: به دليل همين تاخير در حال حاضر اطلاعات آن‌لايني در اختيار نداريم و بحث جرائم بانك‌ها را از فروردين‌ماه محاسبه و از حسابشان به تعداد تخلفاتي كه كرده‌اند پول برداشت مي‌كنيم.

به گفته وي عملكرد اسفند بانك‌ها در فروردين ماه مورد محاسبه قرار مي‌گيرد و جرائم مورد محاسبه از حساب بانك‌ها برداشت مي‌شود.

وي با بيان اينكه در حال حاضر 1500 دستگاه در كل كشور مجهز به ايران‌چك 50 هزار توماني شده‌اند افزود: خوشبختانه هر روز تعداد استفاده از ايران چك‌هاي50 هزار توماني بيشتر مي‌شود و آمار رضايت‌بخشي در اختيار داريم.

گويا بانك مركزي تنها با ابزار هشدار به بانك‌هاي متخلف و اخذ جريمه از آنها، آن هم پس از پايان سال و دريافت گزارش‌هاي دير‌هنگام بسنده مي‌كند كه طبيعي است كه اين رويه كمكي به حل مشكل مردم در روزهاي پاياني سال نخواهد كرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

► گشتی در بازار اسکناس​های نو
بار ديگر بن‌بست ◄

مطالب مرتبط
بنر