جشن خودروهای لوکس در چین پایان یافت

پنجشنبه ، 3 ارديبهشت 1394 ، 10:24

بانکی دات آی آر: زمانی که خودروساز لوکس ایتالیایی مازراتی یک دهه قبل وارد بازار چین شد، این برند تقریبا برای مشتریان چینی ناشناخته بود و در نخستین سال حضورش کمتر از 40 دستگاه فروخت.

به گزارش ایسنا، این غول آسیایی سال گذشته دومین بازار بزرگ مازراتی شد و فروش خودروهای اسپورت مازراتی از جمله کواتروپورته که حداکثر 377 هزار دلار قیمت دارد، در چین به 9400 دستگاه رسید که بیش از دو برابر فروش سال 2013 بود.

اما مدیرعامل این شرکت اکنون اعتراف کرده که این شرکت برای حفظ این سطح در سال جاری تقلا می‌کند.

اکنون که چین با کندترین نرخ رشد اقتصادی در یک ربع قرن گذشته و مقابله دولت با فساد مالی روبروست، میهمانی برای بازار خودروی لوکس به پایان رسیده است.

هارالد وستر، رییس مازراتی همزمان با نمایشگاه خودروی شانگهای به خبرگزاری فرانسه اظهار کرد: سال گذشته فوق العاده بود. هدف امسال حفظ حجم فروش سال گذشته است که با در نظر گرفتن کندی رشد اقتصادی چین، کار بسیار دشواری به نظر می‌رسد.

اقتصاد چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، سال گذشته 7.4 درصد توسعه یافت که کندترین نرخ از سال 1990 بود.

از این رو مازراتی در چین به تکاپو افتاده و به مشتریان فعلی خدمات دهی می‌کند و شبکه واسطه‌های فروش را ایجاد کرد و منتظر رسیدن شاسی بلند لوانته در سال 2016 است.

مدیران مازراتی می‌گویند مشتریان چینی کارفرمایان جوانی هستند که تقریبا نصف آنها زن هستند و منکر فروش به مقامات دولتی هستند که ممکن است مچشان در تحقیقات فساد گرفته شود.

اما مقابله دولت با فساد باعث شده خودنمایی در چین کمتر شود که مسلما بر فروش خودروهای لوکس تاثیر می‌گذارد.

انتشار عکس‌های آنلاین از لاشه یک لامبورگینی و یک فراری که ماه جاری در مسابقه خیابانی در پکن تصادف کردند، واکنش افکار عمومی را برانگیخت و مردم این پرسش را مطرح می‌کردند که چه کسانی صاحب این خودروهای لوکس هستند.

دایملر آلمان بر این باور است که با مرسدس مایباخ S600 جدید ممکن است راه کاری پیدا کرده باشد و می‌گوید به اندازه کافی از چین شناخت دارد تا در شرایط کنونی این کشور بازاری برای خود پیدا کند.

کندی اقتصادی چین رولز رویس انگلیس را هم از انتخاب چین برای رونمایی فانتوم لایم لایت جدید بازنداشته است اما بی ام و که شرکت مادر این خودروساز است، اعلام کرد تولید رولز رویس را با شرایط فروش کمتر در چین انطباق داده است.

از سوی دیگر بخش پرمیوم که خودروهای لوکس با قیمت نسبتا کمتری دارد (خودروهای پایین 197 هزار دلار) با رقابت بیشتری روبروست.

در بخش پریمیوم خودروسازان قدرتمند آلمانی در برابر برندهای آمریکایی شامل کادیلاک جنرال موتورز و لینکلن فورد رقابت می‌کنند.

لینکلن که اواخر سال 2014 در چین عرضه شد، یک مدل مفهومی از سدان کانتیننتال را به همراه دو شاسی بلند دیگر در نمایشگاه شانگهای نمایش داد.

مارک فیلدز، مدیرعامل فورد با اطمینان پیش بینی کرده است امسال و سال آینده چین بزرگترین بازار خودروی لوکس خواهد شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، تحلیلگران می‌گویند بازار خودروهای لوکس پیشرفته ممکن است رکود چین را بهتر تحمل کند زیرا خودروهای بخش پریمیوم مانند آئودی که محبوب مقامات دولتی و ناوگان هستند، اکنون هدف کارزار ریاضتی قرار گرفته اند.

► افزایش ترانزیت ارتباطات بین الملل
از شر اطلاعات خود در گوگل خلاص شوید ◄

مطالب مرتبط
بنر