تاثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بر تولید

شنبه ، 5 ارديبهشت 1394 ، 11:13

بانکی دات آی آر: یک کارشناس اقتصادی با اشاره به تصمیم دولت مبنی بر کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی و اینکه این کاهش به نفع تولید نیست، گفت: تغییر بدون برنامه نرخ‌های بانکی کار صحیحی نیست و با توجه به نرخ تورم در حال حاضر نباید نرخ سودهای بانکی را تغییر داد.

حمیدرضا اشرف‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به این‌که بهترین حالت برای تعیین نرخ سود بانکی رقابت بین بانک‌ها است، اظهار کرد: در حال حاضر نرخ تورم در کشور 15 درصد و نرخ سود‌ تسهیلات 20 تا 22 درصد است که فاصله‌ی بین این دو رقم نرخ بهره واقعی را نشان می‌دهد.

وی با بیان این‌که همیشه دولت فکر می‌کند کاهش نرخ تسهیلات در نهایت به نفع تولید خواهد بود، تصریح کرد: این‌طور نیست بلکه در برخی موارد کاهش نرخ سود تسهیلات اثر منفی می‌گذارد. تغییرات نرخ‌های بانکی اثرات پیچیده‌ای دارد که باید به صورت دقیق بررسی و سپس در مورد آنها برنامه‌ریزی شود.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این‌که پایین آوردن نرخ سود بانک‌ها باعث خروج نقدینگی از بانک می‌شود، افزود: زمانی که سرمایه محل جذاب دیگری را برای درآمدزایی پیدا کند از بانک خارج شده و ممکن است وارد بازار دلار و مسکن شود.

اشرف‌زاده ادامه داد: نباید با عجله و بدون دقت نرخ سود و تسهیلات بانکی را تغییر داد، بلکه این کار نیازمند تحقیقات علمی است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در کشور‌های دیگر نرخ بهره‌های بانکی پایین است، گفت: تعیین نرخ بهره وظیفه اصلی بانک مرکزی است و در واقع بانک مرکزی با استفاده از این ابزار، قیمت‌ها و تورم را کنترل می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در این باره عنوان کرد: هرگاه تورم بالا رود لازم است نرخ تسهیلات افزایش پیدا کند و زمانی که تورم منفی باشد یا با رکود اقتصادی روبه‌رو باشیم، لازم است نرخ بهره نیز کم شود تا معاملات رونق گیرد.

اشرف‌زاده با اشاره به این‌که ژاپن و آمریکا در حال حاضر با رکود اقتصادی مواجه هستند، گفت: به همین دلیل نرخ بهره در آمریکا 0.25 درصد و ژاپن صفر است، زیرا این کشور‌ها نیاز دارند نقدینگی را افزایش دهند تا اقتصاد کم‌کم رونق بگیرد.

وی درباره‌ی وضعیت ایران تصریح کرد: در ایران از سال 1392 اقتصاد با رکود مواجه بود، اما در سال گذشته شاهد رشد مثبت اقتصادی بوده‌ایم، بنابراین در حال حاضر کشور رکود ندارد و تورم نیز کنترل شده است. پس اگر نرخ بهره بانکی به همین شکل ثابت بماند وضعیت بهتری در اقتصاد به وجود خواهد آمد.

با بهانه‌ بنگاه‌ها نباید نرخ سود را کاهش داد

این کارشناس اقتصادی درباره‌ی توان بازپرداخت تسهیلات با نرخ بهره بالا از سوی بنگاه‌های اقتصادی اظهار کرد: بیشتر تولید‌کنندگان مایلند بهره‌های کمتری بپردازند تا سود بیشتری نصیب‌شان شود، بنابراین از این کانال برای کاهش سود بانکی فشار می‌آورند تا تعهدات مالی کمتری داشته باشند.

اشرف‌زاده با تاکید بر این‌که بسیاری از بنگاه‌ها و فعالان بخش صنعت توان باز پس دادن تسهیلات با نرخ بالا را دارند، تصریح کرد: نباید به این بهانه نرخ سود را کاهش داد. سیاست‌های اشتباه می‌تواند اقتصاد را به هم بریزد که این اتفاق در دولت قبل به وجود آمده بود.

وی با تاکید بر این‌که دولت باید از صنعت‌کاران به‌طور موثر حمایت کند، گفت: اگر در آینده نرخ تورم بیش از این کاهش یابد می‌توان نرخ سود بانکی را نیز کم کرد، اما در شرایط فعلی باید افراد صلاحیت‌دار در حوزه اقتصادی هدف‌گذاری صحیح کنند.

► تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس
نسبت تحریم با اقتصاد ایران از دیدگاه یک کارشناس ◄

مطالب مرتبط
بنر