تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بورس

شنبه ، 5 ارديبهشت 1394 ، 13:36

بانکی دات آی آر: محبوبه محمدی- بر اساس شواهد در اردیبهشت ماه سال جاری نیز همانند سال گذشته شبکه بانکی دچار تغییر و تحولات نرخ سود خواهد بود و احتمالا در هفته جاری سرنوشت تغییر نرخ سود بانکی اعم از سپرده و تسهیلات روشن شده و حواشی پیرامون این موضوع که از سال پیش شروع و هر روز بر آن افزوده شده به پایان می رسد.

طبق اعلام بانک مرکزی و اعضای حاضر در شورای پول اعتبار، جلسه هفته جاری شورا به تصمیم گیری در مورد سود بانکی اختصاص خواهد داشت؛ موضوعی که بانکها در مورد نرخ‌های آن به توافق رسیده و مدیران بانکی و اقتصادی با وجود استقبال از این توافق برای پذیرش آن شرط گذاشته اند.

دکتر سید حمید میرمعینی کارشناس بازار بورس و سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بانکی، درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه و بورس گفت: از نظر بنده میزان دو درصد کاهش در نرخ سود بانکی برای پاسخ به افکار عمومی است که بر اساس کاهش نرخ تورم، انتظار می رود هم شورای پول و اعتبار و هم بانک مرکزی در جهت کاهش نرخ سود بانکی قدم بردارد.

وی با اشاره به این که مسوولین در حال حاضر موافق کاهش نرخ سود بانکی نبودند، بیان کرد:  واقعیت امر این است که به چند دلیل مسوولین معتقد نبودند که نرخ سود بانکی باید به این زودی کاهش یابد. اولین دلیل این است که امسال دولت علیرغم این که سیاست انقباضی دارد ولی به خاطر کاهش درآمدهای نفتی دچار کمبود بودجه ای خواهد شد و این باعث می شود که چنان چه توافقی در نهایت حاصل نشود و اتفاق جدیدی در حوزه سیاسی نیفتد، دولت برای تامین بودجه خود خصوصا به لحاظ ارزی دچار مشکل شود زیرا  روشن شدن نتیجه نهایی توافق نیز تا اواسط سال به طول خواهد انجامید.

میرمعینی ادامه داد: چنانچه خدای ناکرده توافق نهایی حاصل نشود، قیمت ارز افزایش خواهد یافت و وقتی که نرخ ارز بالا رود، نرخ تورم نیز متناسب با افزایش ارز تا حدی دچار نوسان رو به رشد خواهد شد. بنابراین اگر امکان داشت که در مورد کاهش نرخ سود بانکی تا حاصل شدن توافق نهایی دست نگه داشته شود، می توانستیم با قطعیت بیشتری بر سر این که این عمل صحیح بوده یا نه نظر دهیم.

این کارشناس بازار برس و سرمایه در خصوص تاثیری که کاهش نرخ سود بانکی می تواند بر بازار سرمایه بگذارد، گفت: بازار سرمایه در حال حاضر عمده تاثیر خود را از عوامل و مولفه های سیاسی دریافت می کند و تا آن مولفه ها درست نشود، تاثیر را از مسایل اقتصادی خواهد گرفت که در صورت عدم توافق دچار ریسک خواهد شد. هر چند که رقم ۲ درصد کاهش تاثیر چندانی در تغییر جهت نقدینگی از سپرده به بازار سرمایه نخواهد داشت و همچنان ریسک بازار سرمایه بسیار بالا است  و این دو درصد تاثیر چندانی نخواهد داشت . مگر در آینده  و حاصل شدن توافق نهایی که شاید همین مقدار ۲ درصد با توجه به زمزمه های انبساطی بودن بودجه ۹۵ تاثیر خوبی روی تغییر جهت بازار سرمایه و هم چنین سپرده سرمایه گذاران در بازار بورس داشته باشد. 

 

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۶اردیبهشت ۹۴
تاثیر کاهش نرخ سود تسهیلات بر تولید ◄

مطالب مرتبط
بنر