عامل رکود در بخش مسکن چیست؟

يكشنبه ، 6 ارديبهشت 1394 ، 10:46

بانکی دات آی آر: در شرایطی که با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته بین وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به نظر می‌رسد وام نوسازی بافت‌های فرسوده در سال جاری در اختیار بخش قابل توجهی از متقاضیان قرار خواهد گرفت، حالا وزارت راه به بساز‌وبفروش‌ها اولتیماتوم داده است.

به گزارش ایسنا، قرار‌گرفتن بیش از 10 میلیون ایرانی در بافت‌های فرسوده شهری و نیاز روز افزون کشور به عرضه واحد‌های مسکونی جدید البته در قالب پروژه‌هایی که مردم نسبت به استفاده از آنها راغب هستند، باعث شده آخوندی بخش قابل توجهی از تمرکز خود در بازار مسکن را به بافت‌های فرسوده اختصاص دهد.

البته قرار گرفتن این بافت‌ها در فضاهایی که بعضا نظارت بر آنها با دشواری‌های بسیاری همراه است و این موضوع امکان بالقوه تخلفات و ساخت‌وساز‌ها را زیاد می‌کند، باعث شده وزارت راه و شهرسازی تلاش کند در کنار تامین مالی نوسازی این پروژه‌ها روش‌ها و راهکارهایی را به منظور جلوگیری از تخلفات در بافت‌های فرسوده و ساخت‌وساز‌های غیرمجاز در آنها در دستور پیگیری قرار دهد.

غفرانی، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران نیز در راستای همپوشانی با این سیاست‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده این سازمان نسبت به ورود به این پروژه‌ها در بافت‌های فرسوده مصر بوده و قطعا در ساخت‌وساز در این حوزه نظارت می‌کند.

در کنار این اظهارات وزارت راه و شهرسازی نیز در قالب گزارشی که با محوریت صحبت‌های معاون دفتر ساماندهی و توسعه نوسازی در بافت‌های فرسوده تنظیم شده بار دیگر بر نگاه ویژه ناظران بر اجرای نوسازی بافت‌های فرسوده تاکید کرده است.

علیرضا ابلقی در این گفت‌وگو اعلام کرده برخلاف بعضی از ساخت‌وساز‌ها که در گذشته در بافت‌های فرسوده انجام شده و بعضا از نظر کیفی قابل تایید نیستند، قطعا باید طرح ساماندهی این بافت‌ها در بلند‌مدت و به طور گسترده زیر پوشش ارگان‌های نظارتی قرار گیرد.

به گفته وی، در صورت واگذاری این بهسازی‌ها به انبوه‌سازان فعال در کشور می‌توان امید داشت حداقل‌های استاندارد در ساختمان‌های ایرانی مدنظر قرار گیرد و البته راه بر روی سوء‌استفاده‌کنندگان از این فضا بسته شود.

این صحبت‌ها نشان از آن دارد که وزارت راه و شهرسازی پیش از آغاز رسمی عملیات نوسازی بافت‌های فرسوده به شکل گسترده قصد دارد شرایط را پیش از هر زمان دیگری برای بساز‌وبفروش‌ها روشن کند تا آنها شرایط اجرایی خود در قالب این طرح را به خوبی بشناسند.

با توجه به این‌که بر مبنای گزارشات اعلام شده عمر مفید ساختمان‌ها در ایران نسبت به آمار بین‌المللی بسیار پایین است وزیر راه تاکنون بارها اعلام کرده باید با پیگیری طرح‌هایی که در افزایش استاندارد‌ها در ساختمان‌های ایرانی می‌انجامد عمر واحد‌های مسکونی افزایش یابد و البته هرگونه نوسازی و یا بهسازی نیز در قالب پروژه‌های این چنینی تعریف شود.

هرچند این صحبت‌ها هنوز جنبه کارشناسی داشته و در حوزه اجرایی وارد نشده است، اما به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی از هم‌اکنون گام نخست خود را برای روشن‌کردن تکلیف‌اش با ساختمان‌سازها برداشته و قصد دارد بافت فرسوده را به شکلی متفاوت نسبت به آنچه تاکنون انجام گرفته نوسازی کند.

► معمای اختلال در وایبر
تسویه حساب شل با ایران بلافاصله پس از رفع تحریم‌ها ◄

مطالب مرتبط
بنر