گردهمایی بانکی‌ها در میرداماد

يكشنبه ، 6 ارديبهشت 1394 ، 11:20

بانکی دات آی آر: رییس کل بانک مرکزی که در آستانه تصمیم‌گیری نهایی برای کاهش نرخ سود بانکی، مدیران عامل بانکها را به میرداماد دعوت کرده بود، ضمن تاکید بر ساماندهی نرخ‌های سود تسهیلات و سپرده بانکی موضوعات دیگری اعم از روند اضافه برداشت بانک‌ها، پیگیری مطالبات معوق و مشکوک‌الوصول، وضعیت بازار بین‌بانکی و نرخ‌های کارمزد خدمات بانکی را مورد توجه قرار داد.

به گزارش ایسنا، بعد از توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی اعم از سپرده و تسهیلات و به فاصله چند روز مانده به طرح در شورای پول و اعتبار و تصویب نهایی آن، رییس کل بانک مرکزی روز گذشته جلسه‌ای با حضور مدیران و اعضای هیات مدیره بانک‌ها همچنین معاونان خود تشکیل داد تا به تبادل نظر در مورد ابعاد فعالیت شبکه بانکی خاصه موضوع محوری این روزهای نظام بانکی یعنی نرخ سود بپردازند.

آنطور که یکی از مدیران عامل بانک‌ها به ایسنا گفته در این جلسه گزارشی از جلسه هفته گذشته مدیران عامل بانکها، که در محل بانک تجارت برگزار شد و بعد از بحث و تبادل نظر مدیران بانکی در مورد نرخ های جدید سود به توافق رسیده بودند ارائه شده است.

به گفته این مدیر بانکی رییس کل بانک مرکزی که توافق بانکها در کاهش نرخ سود را پذیرفته و نظر مساعدی نسبت به کاهش دو درصدی نرخ سود سپرده و کاهش دو تا سه درصدی نرخ سود تسهیلات داشته، به مدیران بانکها قول داده که بانک مرکزی اهتمام بیشتری نسبت به گذشته در رابطه با کنترل نرخ بازار بین بانکی داشته باشد.

وی این را هم گفت که در صورت تصویب سودهای توافقی از نیمه اردیبهشت ماه در تمامی بانکها اجرایی خواهد شد، در عین حال که کمیته کارشناسی شورای پول و اعتبار پیشنهاد بانکها را بررسی کرده و در جلسه این هفته شورا مطرح خواهد شد.

این مدیر بانکی تاکید کرد که در صورت ادامه کاهش نرخ تورم و همچنین تثبیت آن ممکن است با توجه به نظر کارشناسی شورای پول و اعتبار نرخ سود بانکی حتی بار دیگر نیز تغییر کند.

جزئیات بیشتر از جلسه سیف و مدیران بانکها

اما در این جلسه رییس کل بانک مرکزی اشاره ای به مهم‌ترین عوامل موثر بر تحولات نظام بانکی داشته و بر سهم بالای بازار غیرمتشکل پولی،‌ بدهی قابل توجه دولت به بانک‌ ها و حجم بالای مطالبات غیرجاری تاکید کرده است.

در حالی که برخورد قاطع با موسسات اعتباری غیرمجاز خواسته تمامی بانک‌ها از رییس کل بانک مرکزی بود، سیف نیز با تاکید بر جدیت این بانک در برخورد با موسسات غیر مجاز از بانک‌ها خواست در زمینه ساماندهی به بازار پول یار و مددکار بانک مرکزی باشند و در ارائه خدمات مالی به موسسات اعتباری فاقد مجوز، هماهنگ با سیاست های بانک مرکزی عمل کنند.

همچنین رئیس شورای پول و اعتبار از بانک‌ها خواست در خصوص گزینه‌ها و راهبردهای مختلف قابل پیگیری برای کاهش نرخ سود بانکی متناسب با اقتضائات ترازنامه‌ای خود، ‌اعلام نظر کنند.

در بخشی از این جلسه، اغلب مدیران عامل و اعضای هیات مدیره بانک‌های تجاری و تخصصی به اعلام مواضع و دیدگاه‌های خود در مورد مسائل گوناگون نظام بانکی پرداختند که حاشیه سود معقول بانک‌ها و تحولات آن،‌ توجه به نیروهای درونی بازار پول در تعیین نرخ‌های سود،‌ لزوم چاره‌اندیشی برای افزایش توان اعطای تسهیلات بانک‌ها،‌ ارتقای شفافیت نظام بانکی،‌ چاره‌اندیشی برای فعال کردن بیش از پیش عقود مبادله‌ای در نظام بانکی،‌ سازوکارهای کنترل موسسات اعتباری غیرمجاز،‌ چارچوب سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی، متناسب‌سازی نرخ حق‌الوکاله‌ها با نرخ‌های‌ سود و مواردی از این قبیل مورد توجه مدیران بود و از رییس کل خواستند که توجه ویژه ای نسبت به آنها داشته باشد.

سیف نیز بر رعایت اولویت تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی در سیاست‌های اعتباری بانک‌ها تاکید کرد و خواستار التزام بانک‌ها به بخشنامه‌های اخیر بانک مرکزی در زمینه لزوم مساعدت به واحدهای تولیدی بدهکار (حتی دارای مطالبات معوق)‌ شد.

وی همچنین بر مساعدت بانک‌ها در تامین مالی پروژه‌های اقتصادی دارای اولویت که در سفرهای استانی هیات دولت شناسایی شده و به بانکها معرفی می‌شوند، تاکید کرده و لزوم تحرک‌بخشی به حوزه مسکن و پیگیری تامین منابع مالی مورد نیاز برای بازسازی بافت‌های فرسوده توسط بانک‌ها نیز مورد توجه او بود.

اما نکته دیگر مورد تاکید سیف اضافه برداشت آنها بوده است؛ به گونه ای که وی از بانک‌ها خواست نسبت به کاهش و تعدیل میزان اضافه برداشت خود از منابع بانک مرکزی در سال جاری ‌اهتمام ویژه داشته باشند، هر چند که وی این مژده را داد که این منابع بازگشت شده در قالب‌های دیگر؛ نظیر سپرده‌گذاری بانک مرکزی در بازار بین‌بانکی به نظام اقتصادی بازخواهد گشت.

رئیس شورای پول و اعتبار نسبت به اهمیت حفظ امنیت، ثبات و سلامت نظام بانکی تاکید کرده و خواستار طبقه‌بندی صحیح و ثبت شفاف اطلاعات آماری و حساب‌ها در بانک‌ها شد. همچنین با اشاره به استقرار کامل سامانه چکاوک از اواسط خردادماه سال جاری و پوشش کامل و سراسری آن که ابزار مدیریتی مناسبی در اختیار بانک‌ها قرار خواهد داد، عنوان کرد که انتظار می‌رود انضباط در نظام پولی کشور در مجموع بهبود یابد.

علاوه براین، رئیس کل بانک مرکزی از بانک‌ها خواست از جایگاه کارگروه فرادستگاهی پیگیری مطالبات غیرجاری که در بانک مرکزی برگزار می‌شود برای وصول مطالبات معوق و احیای دارایی‌های خود بهره گیرند و در این زمینه، اهتمام و جدیت بیشتری داشته باشند.

► کاهش نرخ سود سپرده بانکی بررسی می‌شود
پیشنهاد یک کارشناس درباره کاهش مرحله ای نرخ سود بانکی ◄

مطالب مرتبط
بنر