گینه در صدر بدترین کشورها برای کسب و کار

دوشنبه ، 7 ارديبهشت 1394 ، 09:42

بانکی دات آی آر: قاره آفریقا در طی دهه ی گذشته بطور میانگین 5% رشد اقتصادی را تجربه کرده است، که در این میان برخی کشورهای افریقایی تا 7% رشد سالانه را نیز داشته اند. افزایش قیمت مواد اولیه برای این قاره ی غنی از منابع سود سرشاری داشته است؛ منابعی مانند  نفت و طلا و فلزات گرانبها که در صدر صادرات نیز میباشند. نرخ فقر تا حدودی پایین آمده و در دهه ی گذشته تثبت نام آموزشی در کشورهای حاشیه ی صحرای آفریقا از 59% به 77% افزایش یافته است. به رغم گامهای بلندی که آفریقا در سالهای اخیر برداشته است، مشکلات کماکان پابرجا هستند. فوران صادرات مواد اولیه به اندکی از افراد وابسته به سیاسیون سود فراوانی رسانده و موجب نابرابری درآمدی بزرگی شده است. فقر کماکان فراگیر است و بی ثباتی سیاسی  در بسیاری از بخشها یک مشکل حل نشده.
مسائل مربوط به اقتصاد آفریقا در نهمین لیست سالانه ای که Forbes درخصوص بهترین کشورها برای کسب و کار منتشر کرده است، انعکاس یافته. این قاره پتانسیلهای فراوانی دارد، اما در میان 10 کشوری که بیشترین میزان فساد، مقررات دست و پا گیر و مشکلات مالیاتی را دارند، 60% در قاره آفریقا قرار گرفته اند.
گینــه ،که پیشتر گینه ی فرانسوی نامیده میشد، برای سومین سال پیاپی در انتهای این جدول قرار دارد. این کشور که در غرب قاره آفریقا واقع شده است، در مرکز شیوع اخیر ابولا نیز قرار داشت. این کشور دارای ذخیره طبیعی سرشاری از هیدروکسیدآلومینیوم، الماس، و سنگ معدن طلا و آهن  میباشد، اما عمدتا بعلت فساد، ضعف زیرساختها و ناپایداری سیاسی  به روی این منابع سرمایه گزاری نکرده است. گینه در سال گذشته 27% تولیدناخالص داخلی کسربودجه ی تجاری داشته؛ و میزان تولیدناخالص داخلی به ازای هر نفر نیز، مقدار اندک 1.100دلار بوده است. با اقتصاد 7میلیارد دلاری، از حیث نوآوری، فن آوری و فساد در میان پنج کشور انتهای جدول قرار دارد. درمیان 10 کشور انتهای جدول، همراه با گینه کشورهای آفریقایی چـاد، لیبی، آنگولا، گامبیـا و الجزایر نیز قرار دارند.
ما در تدوین جدول بهترین کشورها برای کسب و کار، 146 کشور را برحسب 11 عامل مختلف رده بندی کردیم: حقوق مالکیت، نوآوری، مالیاتها، فن آوری، میزان فساد، آزادی(شخصی، تجاری و پولی)، مقررات و تشریفات زائد/دیوانسالاری، حفاظت از سرمایه گزاریها و عملکرد بازار سهام. هر دسته بندی نیز وزن و ارزش برابر دارد. داده ها نیز از گزارشات منتشر شده ی سازمانهای ذیل گردآوری شده اند: خانه ی آزادی، بنیاد میراث، اتحاد حقوق مالکیت، سازمان شفافیت بین المللی، بانک جهانی و دیوانخانه ی اقتصاد جهانی.
ونزوئلا با تولیدناخالص داخلی 368میلیون دلار در سال گذشته, بزرگترین اقتصاد در میان 10کشور انتهای جدول است. این کشور واقع در آمریکای جنوبی از حیث مالیتها، فساد، آزادی پولی و مقررات زائد در میان پنج کشور آخر قرار دارد. حرکت رییس جمهور پیشین ،هوگو چاوز، در افزایش ملی کردن کسب و کارها در زمینه های ساخت و ساز، امورمالی، نفت، فولاد و دیگر صنایع از میزان سرمایه گزاریهای خصوصی کم کرد. نفت به اصلی ترین درآمد کشور تبدیل شد و حدود 95% صادرات کشور را بخود اختصاص داد. در سال گذشته، ونزوئلا به تناوب تورم 56% را تجربه کرد که بدترین میزان در میان کشورهای مورد بررسی بود. با کاهش 50درصدی قیمت نفت به نسبت نقطه ی اوج خود در ماه ژوئن 2014، و قیمت کنونی زیر 60دلار به ازای هربشکه، مسائل را بسیار بدتر کرده است. کنترل نقدینگی و ارز به کمیاب شدن برخی اقلام اساسی انجامیده است. صندوق بین المللی پول برای سال 2015 افت اقتصادی شدیدتری را برای ونزوئلا پیش بینی کرده است.

منبع: فوربس
مترجم: مهرداد دستورانی

► "ساعت صفر" اینترنت ایران اینجاست
واتس اَپ اپلیکیشن iOS خود با قابلیت تماس صوتی را به روز کرد ◄

مطالب مرتبط
بنر