منابع سپرده‌های بانکی به سمت تولید هدایت شود

پنجشنبه ، 10 ارديبهشت 1394 ، 09:46

بانکی دات آی آر: یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با استقبال از تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود بانکی در عین حال گفت که باید منابع سپرده‌های مردم در بانک ها به سمت تولید کانالیزه شود.

غلامعلی جعفرزاده در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اقتصاد یک علم است، اگر قرار باشد ما سود بالا برای سپرده و تسهیلات بانکی در نظر بگیریم در این صورت قیمت تمام شده تولید هم افزایش پیدا می‌کند و کالای نهایی گران می شود و واحد های صنعتی نمی‌توانند رشد کنند.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود بانکی به شکل دستوری قابل قبول نیست افزود: آن‌چه ما 15 نماینده اقتصاددان مجلس در نامه به رییس جمهور گفتیم این بود که بانک‌ها را از رهاشدگی نجات دهید. بانک‌ها در دولت گذشته در سیطره رییس جمهور سابق بودند و در دولت یازدهم رها شدند و پاسخی به هیچ کس نمی دهند.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه مردم برای گرفتن یک وام دو سه میلیونی باید هفت خوان رستم را طی کنند ادامه داد: ما در جلسات خصوصی با آقای روحانی صحبت می‌کردیم و می‌گفتیم هم دستوری رفتار کردن با اقتصاد بانکی غیر قابل قبول است و هم رهاشدگی و لجام گسیختگی بانک‌ها و لازم است دولت نقش نظارت عالیه خود را در بانک‌ها افزایش دهد و کف و سقف را مشخص کند.

جعفرزاده با تاکید بر اینکه سقف سود بانکی باید مشخص باشد اضافه کرد: ما حتی آوازه تسهیلات با سود 40درصدی را نیز شنیدیم برخی بانک‌ها هم فرمول محاسبه وام‌ را 27 درصد سود درنظر می‌گیرند اما اگر بخواهند واقعی حساب کنند 35 درصد سود می‌گیرند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه سود بالای بانکی تولید را دچار آسیب می کند اظهار کرد: در حال حاضر وضعیت بانک ها به گونه‌ای است که انگار بعد از مدت‌ها که در قفس بوده‌اند از قفس بیرون زده‌اند و حالا بدون نظارت و رها شده‌اند. این در حالی است که مردم در یک سال و نیم گذشته خیلی عذاب کشیدند؛ زیرا بانک‌ها بسیار بسته عمل کردند لذا انتظار ما از دولت این بود که نظارت عالیه داشته باشد و بانک‌ها به جایی حساب پس بدهند.

جعفرزاده با بیان اینکه بانک‌ها می توانند با کارمزد پایین به مردم تسهیلاتی مثل تسهیلات ازدواج ، درمان و ... بدهند گفت: 80 درصد منابع بانکی از سپرده‌های مردم است؛ بنابراین ما موافق ارائه تسهیلات با کارمزد پایین هستیم اما نه همه تسهیلات و به هر شکلی بلکه اصرار ما این است که منابع سپرده‌های مردم به سمت تولید برود.

وی در پایان با اشاره به بنگاه‌داری بانک‌ها و اثرات مضر آن بر اقتصاد کشور گفت که اگر سود بانکی منطقی شود بانک ها دیگر کاخ نمی سازند.

► انتقاد لاریجانی از شیوه کنونی پرداخت یارانه
گره کسری منابع هدفمندی یارانه‌ها باز می‌شود؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر