ترکیبی از هنر و قدرت در یک گوشی

يكشنبه ، 13 ارديبهشت 1394 ، 09:58



بانکی دات آی آر: LG G4 پرچم‌دار جدید LG است که دیروز معرفی شد. برای معرفی G4 کنفرانسی در نظر گرفته شده بود که به‌طور همزمان در نیویورک، پاریس، سئول، سنگاپور و استانبول برگزار شد. LG بار دیگر نشان داد که گوشی‌هایش را خلاقانه و هنرمندانه می‌سازد و جایگاه ویژه‌ای برای گوشی‌هایش در میان دیگر گوشی‌های تراز اول جهان ایجاد کرده است.

به گزارش یک پزشک، در این مقاله می‌خواهیم ویژگی‌های جدید این پرچم‌دار را بررسی کنیم.
طراحی

زیبایی و طراحی هنرمندانه هرروز اهمیت بیشتری در گوشی‌ها پیدا می‌کنند. در G4 نیز اولین نکته‌ای که توجه همه را به خود جلب می‌کند، طراحی جدید و زیبای آن است. جدیداً گوشی‌هایی با طراحی‌های فلزی مد شده ولی LG از فلزی بودن گوشی فراتر رفته و G4 را با پشت چرمی عرضه می‌کند.

چرم بکار رفته در G4 بسیار باکیفیت است و نوار زیبایی وسط آن دوخته‌شده. این نوار دست‌دوز، با دکمه‌ها و دوربین G4 در یک خط است و شکل بسیار زیبا و شیکی به گوشی می‌دهد.

استفاده از چرم باعث خوش‌دست‌تر شدن گوشی شده و دیگر در دست نمی‌لغزد. بدنه‌های شیشه‌ای Galaxy S6 و S6 Edge و بدنهٔ فلزی iPhone 6 بااینکه خیلی زیبا هستند ولی در مقایسه با بدنهٔ چرمی G4 کمی سرد و لیز به نظر می‌رسند.

بدنهٔ چرمی پیش‌ازاین نیز در گوشی‌هایی مثل Motorola Moto X بکار رفته بود ولی نتیجهٔ آن اصلاً قابل‌مقایسه با G4 نیست. LG می‌گوید چرم بکار رفته در G4 به مدت ۳ ماه پرداخت می‌شود و عملیات خاصی روی آن انجام می‌گیرد تا در برابر لک آب و خش افتادن مقاوم بشود.

اگر بدنهٔ چرمی را دوست ندارید می‌توانید بدنهٔ پلاستیکی با طرح فلزی در رنگ‌های خاکستری، نقره‌ای یا سفید سرامیکی را انتخاب کنید. بدنهٔ طرح فلزی G4 طرحی لوزی شکل دارد. این طرح حسی به انسان می‌دهد که انگار با چکش و آهنگری به این شکل درآمده است!

بدنهٔ G4 کمی خمیده است که طبق تست سقوط LG باعث شده ۲۰٪ محکم از G3 باشد. البته این خمیدگی به‌اندازهٔ گوشی LG G Flex 2 نیست ولی بهر حال باعث می‌شود بهتر از دیگر گوشی‌ها در دست جا بگیرد.

ابعاد این گوشی ۱۴۸.۹ در ۷۶.۱ در ۶.۳ میلی‌متر است و ۱۵۵ گرم وزن دارد.
صفحهٔ نمایش

نمایشگر ۵.۵ اینچ از نوع IPS LCD با وضوح ۱۴۴۰ در ۲۵۶۰ پیکسل (Quad HD) و با تراکم پیکسلی ۵۳۸ ppi، تا اینجا مشابه G3 است. اما در این نمایشگر از تکنولوژی نور پشت صفحهٔ Quantum Dot استفاده شده است که آن را نسبت به دیگر گوشی‌ها متفاوت می‌کند.

تکنولوژی Quantum Dot‌ باعث تولید رنگ‌های بهتر و دقیق‌تر می‌شود و تصویری که می‌سازد نسبت به تصویری که چشم انسان در واقعیت می‌بیند نزدیک‌تر است. گفته‌شده این تکنولوژی برای اولین بار در G4 بکار رفته است.

اگر این دقت رنگ را با استاندارد رنگ صنعت سینما DCI بسنجیم، تصویر این گوشی ۹۸٪ با این استاندارد مطابقت دارد.

وقتی تصویر G4 را با Galaxy S6 و iPhone 6 مقایسه می‌کنیم، عدم دقت رنگی و OverSaturate بودن S6 و iPhone 6 را متوجه می‌شویم. همان‌طور که در تصویر می‌بینید، توت‌فرنگی‌ها در آن دو گوشی بیشتر به نارنجی می‌زنند تا قرمز که در واقعیت هستند.
دوربین

دوربین در LG G4 بیشترین تغییر را داشته و آن‌چنان بهبودیافته است که می‌تواند با Galaxy S6 رقابت کند و یا حتی از آن نیز بهتر باشد و عنوان باکیفیت‌ترین و پیشرفته‌ترین دوربین تلفن همراه را به دست آورد. G4 دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسلی است که ۴۰٪ نسبت به سنسورهای معمولی بکار رفته در تلفن‌های همراه بزرگ‌تر می‌باشد. گشودگی دیافراگم در این دوربین f/1.8 است که حتی از Galaxy S6 نیز بهتر است.

لازم به ذکر است اندازهٔ سنسور و بزرگی آن و عواملی مثل گشودگی دیافراگم اثر خیلی بیشتری نسبت به میزان مگاپیکسل دوربین، در کیفیت عکس دارند. LG ادعا می‌کند نوری که وارد سنسور G3 می‌شود خیلی بیشتر از دیگر گوشی‌ها است و به همین خاطر عکس‌های بهتری می‌گیرد. مخصوصاً در شب عکس‌های G4 واضح‌تر خواهد بود.

ثابت‌کنندهٔ اپتیکی (OIS) به‌کاررفته در G4 تصویر را در ۳ محور ثابت می‌کند درصورتی‌که ثابت‌کننده‌های بکار رفته مدل‌های پیشین ۲ محوره بودند. LG ادعا می‌کند ثابت‌کنندهٔ G4 دو برابر مدل‌های قبلی لرزش دست را می‌گیرد.

ویژگی دیگر دوربین G4 سنسوری است که در زیر فلاش قرارگرفته. این سنسور که «سنسور طیف رنگ» یا Color Spectrum Sensor نام دارد، قبل از گرفتن عکس تشخیص می‌دهد که رنگ‌های عکس چگونه باید باشد. با اطلاعات این سنسور، رنگ‌های عکس به‌طوری تنظیم می‌شوند که به واقعیت نزدیک‌تر باشند.

به عبارت ساده‌تر رنگ سفید دیوارهای اتاق در عکس، دیگر زرد نخواهند بود.

نرم‌افزار دوربین G4 هم بسیار سریع‌تر از مدل‌های قبلی باز می‌شود و هم کنترل خیلی بیشتری بر روی تنظیمات عکس به شما می‌دهد به‌گونه‌ای که ما را یاد دوربین‌های DSLR می‌اندازد. ISO، حساسیت به نور، سرعت شاتر و White Balance قابل تنظیم هستند و حتی می‌توانید عکس‌ها را به‌جای فرمت JPG با فرمت RAW ذخیره کنید. البته این قابلیت‌ها بیشتر به درد عکاسان حرفه‌ای می‌خورد که می‌توانند با تنظیم دقیق این موارد و ویرایش تصویر RAW در برنامه‌ای مثل Photoshop عکس‌های حرفه‌ای‌تری ایجاد کنند

اگر صفحه قفل باشد، با دو بار فشار دادن دکمهٔ کاهش ولوم، دوربین باز می‌شود و با یک‌بار دیگر فشار دادن آن عکس می‌گیرد. گفته‌شده دوربین G4 تنها در ۰.۶ ثانیه باز می‌شود که ۰.۱ ثانیه از Galaxy S6 که هم‌اکنون عنوان سریع‌ترین دوربین را دارد، سریع‌تر است.

دوربین جلو در این گوشی ۸ مگاپیکسل است که طرفداران عکس‌های سلفی را خوشحال خواهد کرد. این دوربین برخی حرکات را در عکس تشخیص می‌دهد. مثلاً اگر دستتان را جلوی دوربین دو بار مشت کنید، تایمر فعال‌شده و بعد از ۳ ثانیه چهار عکس می‌گیرد.
حافظه و پردازنده

بااینکه در LG G Flex 2 پردازندهٔ Snapdragon 810 بکار رفته بود که جدیدترین پردازندهٔ Snapdragon است ولی در LG G4 از Snapdragon 808 استفاده شده است. احتمالاً به این دلیل از Snapdragon 810 استفاده نشده که گفته‌اند بیش‌ازحد داغ می‌کند و با بالا رفتن دما عملکرد آن افت می‌کند تا دوباره دما به حالت عادی‌اش برگردد.

در G4 پردازندهٔ ۶ هسته‌ای Snapdragon 808 به همراه ۳GB رم و پردازندهٔ گرافیکی Adreno 418 بکار رفته است. در G3 پردازندهٔ Snapdragon 801 و پردازندهٔ گرافیکی Adreno 330 بکار رفته بود که برای پردازش نمایشگر Quad HD آن به‌اندازهٔ کافی قوی نبود. مطمئناً G4 عملکرد بهتری نسبت به G3 خواهد داشت.

G4 دارای حافظهٔ داخلی ۳۲GB است و از کارت حافظه نیز پشتیبانی می‌کند. این گوشی با آخرین نسخهٔ اندروید یعنی اندروید ۵.۱ عرضه می‌شود.
باتری

G4 مانند G3 باتری با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعت دارد ولی گفته‌شده به خاطر تکنولوژی جدید بکار رفته در نمایشگر، باتری کمتری مصرف می‌کند. باتری G4 قابل تعویض است. یعنی حتی وقتی تمام شد نیز می‌توانید آن را با یک باتری دیگر جایگزین کنید تا وقتی به شارژر دسترسی ندارید بتوانید یک روز دیگر را با گوشی سر کنید.

متأسفانه G4 قابلیت QuickCharge 2.0 را که باتری را در زمان کمی شارژ می‌کند، ندارد. LG می‌گوید شارژ G4 خیلی هم طول نمی‌کشد. ولی بااین‌وجود باتری قابل تعویض یک قابلیت کارآمد برای افرادی خواهد بود که بیشتر زمانشان را بیرون از خانه طی می‌کنند.
زمان عرضه و قیمت G4

G4 ابتدا در کرهٔ جنوبی و احتمالاً در ماه ژوئن در آمریکا، انگلستان و استرالیا عرضه خواهد شد. هنوز قیمت آن اعلام نشده است ولی به نظر می‌رسد مثل G3 به قیمت ۲۰۰ دلار با قرارداد و ۶۰۰ دلار بدون قرارداد به فروش برسد.

مدل چرمی در رنگ‌های قهوه‌ای، مشکی، قرمز، زرد، آبی، و بژ عرضه خواهد شد که احتمالاً ۱۰۰ دلار از مدل پلاستیکی گران‌تر است.
نتیجه‌گیری

LG در تبلیغ G4 می‌گوید: این گوشی عالی را ببینید و آن را حس کنید! واضح است که این جمله به بدنهٔ چرمی G4 اشاره دارد که هم ظاهری زیبا دارد و هم موقع دست گرفتن، حس خوبی به انسان می‌دهد.

قابلیت‌هایی مثل فوکوس لیزری، و کیفیت تصویر QuadHD در G3 بااینکه هنوز هم تأثیرگذار هستند، ولی کمی قدیمی شده‌اند. LG پرچم‌دارش را به‌صورت هوشمندانه‌ای تقویت کرده و توانسته به‌خوبی توجه رسانه‌ها را به آن جلب کند. البته هنوز زود است که در مورد عملکرد دوربین و پردازنده به‌طور قطعی قضاوت کنیم. در آینده حتماً G4 را با دیگر گوشی‌های پرچم‌دار مقایسه خواهیم کرد.

► لپ‌تاپ فوق سبک لنوو راهی بازار شد
آشنایی با ویژگی‌های جدید ویندوز ۱۰ ◄

مطالب مرتبط
بنر