احتمال ادغام برخي موسسات مالي و اعتباري

يكشنبه ، 16 فروردين 1388 ، 09:08

 

شنيده‌ها حاكي از آن است كه برخي موسسات مالي و اعتباري همچون مهر، انصار و تعاوني اعتبار ثامن‌الائمه با يكديگر ادغام مي‌شوند.

براي تحقق اين ادغام نيز راه‌حل‌‌هايي انديشيده شده كه ادغام اين سه موسسه يا تبديل يكي از آنها به بانك و انتقال دو موسسه ديگر به بانك از جمله راهكارهاي در نظر گرفته شده است.


مهر و انصار موسسه مالي و اعتباري هستند كه داراي موافقت اصولي براي احراز شرايط و دريافت مجوز قطعي موسسه هستند و تعاوني اعتباري ثامن‌الائمه نيز در پي كسب مجوز براي تبديل شدن به موسسه است. در صورت تحقق اين امر، شاهد ظهور بزرگترين بانك خصوصي كشور خواهيم بود.


با توجه به اينكه در همه موسسات و تعاوني‌هاي اعتبار داراي موافقت اصولي، حالت ايده‌آلي براي تبديل شدن به بانك وجود دارد كه اين موسسات براي رسيدن به اين هدف بايد از فيلتر تبديل شدن به موسسه مالي و اعتباري بگذرند، براي تبديل شدن اين موسسات به بانك نيز بايد صلاحيت موسسه مالي و اعتباري را كسب كنند.


در ميان موسسات، سينا در روزهاي پاياني سال گذشته به صورت رسمي تبديل به بانك شد تا با 260 شعبه خود به عنوان هفتمين بانك خصوصي كشور به فعاليت بپردازد.


موسسه مالي و اعتباري شهر نيز در قبال انحلال تعاوني اعتباري‌اي به همين نام، به صورت رسمي به موسسه تبديل شد تا شرايط براي تبديل شدن به بانك را نيز طي كند.
در كنار موسسات مالي و اعتباري در انتظار دريافت مجوز، چهار تعاوني اعتبار مولي‌الموحدين- عسگريه، كارسازان آينده و ميزان نيز درخواست دريافت مجوز و تبديل شدن به موسسه مالي و اعتباري را دارند.

ساير موسسات داراي ماهيت صندوق قرض‌الحسنه‌اي همچون انصار، مهر، قوامين، مشيز و ريحانه گستر كه داراي موافقت اصولي هستند نيز از ظرفيت‌هاي بازار پولي كشور براي تبديل شدن به بانك هستند كه برخي از آنها به صورت رسمي درخواستي براي بانك شدن به بانك مركزي ارائه نكرده‌اند. برخي از موسسات همچون ثامن‌الائمه درخواست رسمي خود را براي بانك شدن به بانك مركزي ارائه داده‌اند. موسسه توسعه نيز پس از رسيدن به ثبات به بانك تبديل مي‌شود.


تبديل شدن موسسات مالي و اعتباري به بانك از اهداف بانك مركزي است چرا كه بسياري از مقدمات تبديل شدن به بانك و موسسات مالي و اعتباري همچون سقف 10درصدي ذينفع واحد، پذيره‌نويسي، سرمايه اوليه و ... به هم شباهت داشته و اشتراك موضوعي دارند. بنابراين تبديل شدن موسسات فوق به بانك از جمله اهداف بانك مركزي است.


در حالي كه در كشوري همچون امارات متحده عربي با وسعتي به مراتب كمتر از كشورمان 130 بانك وجود دارد، تبديل موسسات مالي و اعتباري كه داراي منابع و گستردگي شعب هستند، مناسب‌ترين راه براي گسترش و رقابت در بازار پولي است كه به نظر مي‌رسد بانك مركزي درصدد تحقق آن است.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

► هشدار بهمنی نسبت به تجدید نظر در سیاستهای تجاری
آخرین مهلت قرعه‌كشي بانک‌ها پایان خردادماه ◄

مطالب مرتبط
بنر