باتری‌ جدید تسلا

سه شنبه ، 15 ارديبهشت 1394 ، 14:29

بانکی دات آی آر: ده روز پیش گزارشی از باتری جدید شرکت تسلا برای خانه‌های هوشمند نوشتیم و گفتیم تمام شواهد از رونمایی یک باتری خورشیدی منحصربه‌فرد و انقلابی حکایت می‌کنند که قرار است یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت انرژی خورشیدی را حل کند و آن مشکل قیمت بسیار گران استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی بود. بالاخره تسلا این باتری را رونمایی و ویژگی‌های خاصش را معرفی کرد. باتری که تسلا از آن به عنوان «روشی برای تغییر مصرف انرژی در جهان» یاد می‌کند، تحت یک مجموعه محصولات به نام Tesla Energy معرفی شده است که باتری خانگی را با نام Powerwall و باتری صنعتی را با نام Powerpack خواهیم شناخت.

به گزارش یک پزشک، تسلا می‌گوید این باتری‌ها zero carbon هستند و در ساخت آن‌ها هیچ‌گونه کربنی استفاده نشده است. Powerwall ظرفیت انرژی برق خانگی را با استفاده از پنل‌های خورشیدی افزایش می‌دهد ولی در هنگام قطعی برق نیز می‌تواند کار کند. طوری طراحی شده است که می‌تواند روی دیوار خارجی خانه‌ها یا دیوار گاراژ‌ها نصب شود و اندازه آن ۴ در ۳ فوت (۱۳۰ در ۸۶ سانتی‌متر) با عمق ۶ اینچ (۱۸ سانتی‌متر) است. تسلا روی این محصول ده سال گارانتی می‌دهد و با اتصال به اینترنت به طور دائمی تحت مراقبت و مانیتورینگ سیستم Tesla Energy خواهد بود که امکان وقوع هرگونه مشکل یا خرابی را برطرف می‌کند. قیمت این باتری‌ها نیز برای توان ۱۰ کیلووات ساعت (۱۰kWh) برابر ۳۵۰۰ دلار و برای توان ۷ کیلووات ساعت (۷kWh) برابر ۳ هزار دلار اعلام شده است. چون هنوز باتری‌های صنعتی Powerpack به تولید انبوه نرسیده‌اند، قیمت آن‌ها نیز اعلام نشده است.

شرکت تسلا می‌گوید نصب این باتری‌ها بسیار ساده و سریع است. اگر یک نفر کارمند نصاب داشته باشید، حدود یک ساعت و با دو نیروی نصاب نیم ساعته نصب و آماده استفاده خواهند بود. این شرکت به دنبال طراحی و ارائه گواهی‌نامه نصب این‌گونه باتری‌ها نیز هست تا در تمام دنیا روشی یکسان و استاندارد برای نصب و به‌کارگیری آن‌ها استفاده شود. تسلا می‌گوید این باتری‌ها وابستگی شما را به شبکه توزیع برق سراسری به طور کامل از بین نمی‌برند ولی در ساعت‌های اوج مصرف برق شهری و در مواقعی که با قطعی برق روبرو می‌شوید، قابل اعتماد و قابل استفاده هستند. یکی از اهداف ارایه این باتری‌ها، ثبات و پایداری بیشتر در شبکه توزیع برق امریکا عنوان شده است.

این شرکت به صورت آزمایشی با همکاری شرکت SolarCity، حدود ۳۰۰ خانه در کالیفرنیا را به این باتری‌ها مجهز کردند. همچنین، ده فروشگاه زنجیره‌ای Walmart در اطراف این شهر به همراه چندین کارخانه از باتری‌های صنعتی استفاده می‌کنند تا قبل از عرضه رسمی، تمامی تست ها انجام گرفته و مشکلات احتمالی بررسی شوند. تسلا می‌گوید تا پایان سال این باتری‌ها در کشورهایی مانند آلمان و استرالیا عرضه خواهند شد.

اما بزرگ‌ترین دستاورد یا اهمیت باتری‌های خورشیدی جدید تسلا چیست؟ چرا این‌قدر سروصدا به راه انداختند و همه منتظر معرفی‌شان بودند؟ همان‌طور که در مقاله قبلی گفتیم این باتری‌ها رویای تولید انرژی خانگی مستقل از شرکت‌ها و خدمات‌دهندگان برق و شبکه توزیع برق سراسری را با قیمت مناسب بدون دردسرها و زحمت‌های طاقت‌فرسا در گاراژ خانه‌ها یا محوطه‌های باز فراهم می‌کنند. مردم می‌توانند از انرژی رایگان خورشیدی بدون کمبود یا محدودیتی استفاده کنند و از برق در هنگام قطعی برق در ساعت‌های اوج مصرف یا مواقع اضطراری سود ببرند. تا پیش از این، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر امکان پذیر بوده ولی محدود به شرکت‌های صنعتی سرمایه‌دار یا پروژه‌های بزرگ و خدمات‌دهند‌گان خصوصی بود که هزینه گزافی بابتش طلب می‌کردند. اما اکنون، باتری‌های خورشیدی همانند کالاهای دیگر می‌تواند وارد سبد خانواده‌ها شده و هریک هر تعدادی که می‌خواهند به قیمتی مناسب خرید و سریع نصب کنند. باتری‌های جدید تسلا دروازه ورود انرژی‌های تجدیدپذیر به درون خانه‌ها و ادارات کوچک خواهند شد و روشی جدید در مصرف انرژی بنیان‌گذاری می‌کنند.

► 10 موضوع ناراحت کننده‌ی گوشی‌های سامسونگ گلکسی S6 و S6 Edge
ویژگی جدید Collections گوگل پلاس ◄

مطالب مرتبط
بنر