استفاده از گوشی‌های هوشمند برای تشخیص بیماری انگلی خطرناک در آفریقا

شنبه ، 19 ارديبهشت 1394 ، 11:21

بانکی دات آی آر: بیماری‌های انگلی ناشی از کرم‌ها در آفریقا و به خصوص قسمت‌های مرکزی و غربی آن، مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند.

به گزارش یک پزشک، در این تصویر، دیاگرامی از بیماری کوری رودخانه را می‌بینید که ناشی از O. volvulus است و دومین علت کوری عفونی در دنیاست.

در تصویر دوم عکسی از بیماری فیلاریاز لنفاوی را می‌بینید که ناشی از انگل W. bancroftiis است.

هر دو این بیماری‌ها می‌توانن با داروی ایورمکتین درمان شوند.

اما بیماری انگلی سوم که در این تصویر بسیار هراس‌انگیز هم نمی‌نماید، ناشی از کرمی به نام لوآ لوآ است.

لوآ لوآ را هم می‌شود با ایورمکتین درمان کرد، منتها یک عارضه جانبه درمان در این بیماران عارضه مغزی یا آنسفالوپاتی پس از تأثیر دارو و مرگ کرم‌هاست. همین عارضه جانبی باعث می‌شود که میزان پذیرش درمان، در بیماران آفریقایی زیاد باشد.

پیدا کردن افرادی که مقدار زیاد کرم لوآ لوآ را در بدنشان دارند، بسیار مهم است. اما آزمایش‌های گران هستند  و به‌کارگیری گسترده‌شان در آفریقا تقریبا ممکن نیست.

از همین رو، مهندسان دانشگاه کالیفرنیا، به فکرشان رسید که از گوشی‌های هوشمند استفاده کنند.

آنها وسیله‌ای ساختند که «سِل اسکوپ لوآ» نام دارد. این وسیله با تکنیک چاپ سه‌بعدی ساخته می‌شود و یک موتور کوچک و لامپ‌های LED برای روشن کردن دارد.

گوشی را با لنزهایش داخل این جعبه می‌نهند، یک قطره خون از شخص مورد نظر می‌گیرند. گوشی پنج ویدئوی کوتاه از قطر خون می‌گیرد و به کمک یک اپ،حرکت کرم‌ها را تشخیص می‌دهد و شمارش تعداد کرم‌های لوآ لوآ را ارائه می‌کند.

به این ترتیب نیازی به استفاده از میکروسکوپ و یک کامپیوتر نیست. می‌توان این وسیله را به سادگی به روستاها برد و به سرعت مشخص کرد، کدام از گروه از مردم باید درمان شوند و کدام گروه، نه.

► بازگشت «اسنیک» به دنیای گوشی‌های هوشمند
افزونه ای برای وضوح اینترنت برای کوررنگ ها ◄

مطالب مرتبط
بنر