9 پرسش برای متقاضیان مشاغل مدیریت و مدیریت اجرایی

دوشنبه ، 21 ارديبهشت 1394 ، 09:40

بانکی دات آی آر: اگر داوطلب مشاغل مدیریتی هستید، سوالاتی برایتان مطرح خواهد شد که از داوطلبان دیگر پرسیده نمیشود.
. سوالاتی در باره ی :
•    بودجه
•    سیاست شرکت
•    سبک مدیریت
•    مدیریت تعارضات
•    ایجاد وفاق و اجماع
•    ایجاد و توسعه ی گروه
•    نظامهای سازمانی
•    مهارتهای سرپرستی-نظارتی
•    دستیابی به اهداف
•    روابط عمومی
•    روابط سرمایه گزاران

در اینجا برخی سوالاتی که میتوانند در مصاحبه اجرایی شما مطرح شوند، ارائه میگردد:
1) توضیحاتی دهید در خصوص موردی که در آن  شما یک فرآیند و روند کاری را بصورت موفقیت آمیز توسعه و یا باز-ساماندهی کردید.
این موقعیت خوبیست که شما درباره ی یکی از دستاوردهای موردعلاقه تان صحبت کنید. درحالیکه داستان خود را میگویید، وظایفی را که ممکن است در انجام شغل درخواستی تان از شما خواسته شود در ذهن داشته باشید، و هرآنچه را که در داستان تان مربوط به شغل درخواستی تان است مورد توجه و تاکید قرار دهید.
2) توضیحاتی دهید در خصوص موردی که شما طرح یا پروژه ای جدید ارائه کرده اید، و چگونگی تاثیری که ایده ی شما بر سازمان متبوعه داشته است.
کارفرمایان بسیار مشتاقند که از تاثیرگذاری مثبت شما بدانند، زیرا این امر میتواند حاکی از این باشد که شما میتوانید چنین تاثیر مثبتی را بر آنها و فعالیتشان نیز بگذارید. مطالبی را بگویید که نشان دهد شما میدانید در حوزه ی کاری شما موفقیت چگونه مورد سنجش قرار میگرد، و اینکه جهت جلب رضایت خاطر کارفرمایتان، شما قادر به دستیابی به چنین موفقیتهایی هستید.
3) میتوانید مشکل چالش برانگیزی را که حل کرده اید توصیف کرده، و شرح دهید که نتایج دراز مدت این راهکار شما چه بوده است؟
بیشتر ما از پذیرفتن اینکه مشکلی داریم، متنفریم؛ حال آنکه حقیقت چیز دیگریست. چگونگی برخورد و پرداختن به آن مشکل است که استعداد واقعی ما را نشان میدهد. پس تعمقی کرده و زمانی را که برای مشکلی راهکار اندیشیده اید، و یا در میانه ی پروژه ای با مشکلی غیرمنتظره مواجه شده اید، بخاطر آورده و بازگو کنید.
4) سخت ترین مسئله ی مربوط به بودجه که تا کنون با آن مواجه شده اید، چه بوده است؟ میتوانید درمورد آن توضیحاتی دهید؟
مدیریت بودجه مسئله ی بسیار مهمی برای کارفرمایان است. پیش از آنکه تصمیم بگیرید چگونه به این سوال پاسخ دهید، تصمیم بگیرید که در شغل جدیدتان تا چه اندازه ای میخواهید در مسائل مربوط به بودجه دخیل باشید. اگر میخواهید که مدیریت بودجه را انجام دهید، درباره ی زمانی که شما کار فوق العاده ای را با پولی اندک انجام داده اید صحبت کنید. اگر خواهان سروکار داشتن با بودجه نیستید، درباره ی زمانی که با شخصی دیگر بر روی بودجه کار میکردید، توضیحاتی دهید.
5) درباره ی خط مشئ خلاقانه ای که برای افزایش سود مورد استفاده قرار داده اید، صحبت کنید.
دو راه برای افزایش سود وجود دارد: کاهش مصارف، و افزایش عواید. این سوال برای این مطرح میشود که تعیین کند آیا شما ایده های جدید سود-دهی و منفعت-آفرینی برای شرکت دارید یا نه. پس درباره ی زمانی صحبت کنید که شما یا هزینه ها را کاسته و یا عواید را افزایش داده اید.
6) مثالی را مطرح کنید دراین خصوص که چگونه در قالب تیم خود ایجاد وفاق و اجماع کرده اید.
یک مدیر اثرگذار از کارکنانش نشانه های مطلوبی دریافت میکند، به این نحو که همگی موفقیت را ،هم فردی و هم بعنوان یک گروه، تجربه میکنند. برای پاسخ به این سوال، شما میتوانید درباره ی یکی از تجربیات تان در ایجاد اخلاق کاری، ایجاد برنامه های انگیزه-بخشی، و یا استفاده از سبک مدیریتی خوبتان در افزایش همکاری میان کارکنان,  صحبت کرده و توضیحاتی دهید.
7) درخصوص مواقعی که میبایست کشمکشهای میان زیردستان تان را حل و فصل کنید، توضیحاتی دهید.
حل و فصل کشمکشها مهارتی ارزشمند است. با توجه به تعدیل نیرو، ادغامهای سازمانی و مشکلات مدیریت صنفی، این میتواند برگ برنده ی شما باشد. برای درک اینکه چه مسائلی میان-فردی ای درحال حاضر پاشنه ی آشیل شرکت هستند، خود را جای مصاحبه کننده بگذارید. سپس یکی از تجربیات خود را که در راستای مسائل اینچنینی شرکت است، مطرح کنید.
8) درباره ی زمانی که میبایست شرکت و یا قسمت خود را در برابر گروهی از افراد نمایندگی کنید، توضیح دهید.
این شانس شما برای بروز مهارت تان در ارائه کردن/نمایندگی کردن است. اگر صحبت در برابر افراد را دوست دارید، بسیار عالی_ درخصوص برخی از تجربیات موفقی که در این زمینه داشته اید صحبت کنید. اگر در صحبت برابر افراد متعدد چندان راحت نیستید (که البته خیلی از ما اینگونه ایم)، درباره ی زمانی که پیامی را به گروهی کوچک و یا یک فرد ارائه کرده اید صحبت کنید، و البته تاکید بر نتایج مثبت کار خود را فراموش نکنید.
9) درخصوص زمانی که میبایست ایده ای را در شرکت خود تزریق کنید، و چگونگی کارکرد آن توضیحاتی دهید.
کارفرما میخواهد بداند که شما چقدر شهامت و قدرت ترغیب دارید. درباره ی زمانی که فرد یا گروهی را برای دنباله روی از خود و رسیدن به فرجامی موفق ترغیب کرده اید، صحبت کنید. تجربه ی شما ممکن است حول یک مسئله ی جدی تجاری و یا حتی یک فعل و انفعال شخصی بوده باشد.

منبع: Susan Ireland سایت تخصصی نوشتن رزومه

مترجم: مهرداد دستورانی

► نمونه هایی از انواع رزومه: تاریخی، ترکیبی، عملکردی
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 21 اردیبهشت 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر