تحلیل یک کارشناس بازار سرمایه از وضعیت فعلی بورس

سه شنبه ، 22 ارديبهشت 1394 ، 14:37

بانکی دات آی آر: محبوبه محمدی- شاخص بورس طی چند وقت اخیر دچار نوسانات زیادی شده است. هم چنین عرضه های اولیه تغییراتی را در روند بازار سرمایه ایجاد کرده اند که عموما هم تغییرات مثبتی نبوده است. در همین راستا روز گذشته ده‌ها سهامدار متضرر با تجمع مقابل تالار بورس به سیاست‌های این سازمان و وزارت امور اقتصاد و دارائی اعتراض کردند و خواستار رسیدگی به مشکلات خود از سوی مسئولان شده‌اند. این تجمع‌کنندگان با تاکید بر اینکه خواهان عرضه اولیه نیستند، علت اعتراض خود را وضع اخیر بورس اعلام کردند.
غلامحسین دوانی، کارشناس بورس در این باره در گفت و گو با خبرنگار بانکی بیان کرد:  درباره وضعیت فعلی بورس می توان گفت: «دیگه از این بهتر نمی شه». بورس کشور مانند آدمی است که کچل است  و سرطان دارد و چشمانش هم کور است، پس از این بهتر نمی شود. بازار سرمایه مانند اقتصاد کشور است. مگر نمی گوییم که بورس آیینه اقتصاد یک کشور است، پس وقتی اقتصاد دچار مشکل باشد، بازار نیز به تبع آن بهتر نخواهد بود.
وی ادامه داد: اگر این عبارت درست باشد که می گویند «بورس آیینه اقتصاد است.» پس برای اینجانب روشن نیست که چرا در حالی که اقتصاد دچار مشکل است، می خواهند بورس دچار مشکل نباشد. اقتصاد کشور نزدیک به سه چهار سال است که دچار سکته مغزی شده و در کما فرو رفته است . برای این که این لاشه بی جان را درمان کنند، باید بسیاری از امراض این لاشه خارج شود و این امر نیاز به زمان دارد. بورس نیز تابعی از این لاشه بی جان است، که متاسفانه در سال های ۹۰ تا ۹۲ به دلیل عدم نظارت مقام ناظر، شاخص بورس به صورت سوری صعود بی جا نموده که وقتی این شاخص با سقوط مواجه شد، ظاهرا بسیاری از بازیگران بازار، متعجب شدند. همان طور که صعود شاخص،‌ از ۳۸ هزار واحد به نزدیک ۹۰ هزار واحد، به نظر من دروغی آشکار بود، سقوط آن پیامد یک حقیقت است که اگر شاخص بیانگر اقتصاد واقعی نباشد، هرچقدر هم صعود کند دچار سقوط خواهد شد.
دوانی با اشاره به این که از آنجایی که سرمایه گذاران در بلاتکلیفی به سر می برند و هنوز نمی توانند یک چشم انداز حتی میان مدت و روشن را تصویر نمایند، لذا از ورود به بازارها پرهیز دارند، گفت: از طرف دیگر، نهادهای بازیگر اصلی بازار سرمایه، اشخاص حقیقی که تظاهرات می کنند، نیستند، بلکه اشخاص حقوقی هستند، که فارغ از تظاهرات اشخاص حقیقی، به بازی خود مشغولند.
این کارشناس بورس تاکید کرد: باید به همه کسانی که به بازار سرمایه ورود می کنند، آموخت که بازار سرمایه در همه جای دنیا با ریسک های بالا و پایین مواجه است و در هیچ کجای دنیا با تظاهرات نمی توان جلوی صعود و سقوط  شاخص را گرفت.  آن روزگار که شاخص به صورت نادرست بالا کشیده می شد، می بایست انتظار می داشتند که به صورت درست سقوط کند.
وی در پایان با بیان این که وضعیت فعلی بازار سرمایه به وزیر اقتصاد ارتباطی ندارد و مشکلات بورس مشکلات یکی دوروزه نیست، گفت:  این بیت شعر مصداق حال و وضعیت فعلی بورس در کشور است:
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج



 

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۲۳ اردیبهشت ۹۴
مذاکره برای تولید محصولات بنز در ایران ◄

مطالب مرتبط
بنر