تاثیرات رفع ابهام از صنعت انرژی بر بازار سرمایه

چهارشنبه ، 23 ارديبهشت 1394 ، 13:07

بانکی دات آی آر: منتفی شدن عطف به ماسبق نرخ خوراک پتروشیمی ابهام شرکتهای پتروشیمی را برای دو سال گذشته برطرف کرده است، اما باید ابهامات نرخ خوراک این شرکتها برای سالجاری نیز برطرف شود.

به گزارش ایسنا، محسن آخوندی- کارشناس بازار سرمایه - در خصوص منتفی شدن عطف به ماسبق نرخ خوراک پتروشیمی و تاثیر آن در بازار سرمایه گفت: زماینکه نرخ گاز 13 سنت تعیین شد این نرخ برای سال های 1391 و 1392 عطف به ماسبق شده و شرکتها باید تعدیلاتی در صورتهالی مالی دو سال خود ارائه می دادند که این موضوع باعث می شد تا شرکتهای پتروشیمی در سال جاری نتوانند تقسیم سود بیشتری داشته باشند بنابراین مناقشه بر سر این بود که اگر نرخ گاز 13 سنت شود، شرکتهای پتروشیمی باید عطف به ماسبق کرده و صورت‌های مالی خود را تعدیل کنند.

وی افزود: اما رئیس سازمان بورس در خبر جدیدی اعلام کرده است که عطف به ماسبق شدن نرخ خوراک پتروشیمی برای سال های 1391 و 1392 منتفی شده و شرکت های پتروشیمی با نرخ گاز 7 سنتی فعالیت خواهند کرد، لذا مشکل و ابهام آنها برای سال های 1391 و 1392 برطرف شده و دیگر نیازی نیست که شرکتها پول اضافه تری پرداخت کنند.

این فعال بازار سرمایه با بیان اینکه افزایش 13 سنتی خوراک موجب شده بود تا شرکتهای پتروشیمی سودی برای تقسیم نداشته باشند، افزود: این خبر ابهام گذشته را برطرف کرده است اما ابهام دیگری هنوز وجود دارد و آن این است که 7 سنت با چه نرخ دلاری تعیین می شود و باید نرخ دلار آن مشخص شود. علاوه بر اینکه شرکتهای پتروشیمی برای سال 1393 ، نرخ 13 سنتی را در نظر گرفتند، اما برای سال1394 ، 8 سنت را مدنظر قرار داده اند لذا اگر نرخ آنها برای سال 1394 ، 13 سنت تعیین شود ، روی شرکتهای پتروشیمی تاثیر منفی می گذارد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، منتفی شدن عطف به ماسبق برای دو سال گذشته خوب است ولی اگر نرخ خوراک برای سال 1394، 8 سنت تعیین شود، در صورتهای مالی اکثر شرکتهای پتروشیمی پیش بینی شده است و تاثیری برای آنها ندارد و تنها ابهام را از سر پتروشیمی ها برداشته است اما اگر کمتر از این میزان تعیین شود، مثبت خواهد بود.

آخوندی اظهار کرد:در حال حاضر اکثر شرکتهای پتروشیمی نرخ خوراک 8 سنتی را در صورتهای مالی خود پیش بینی کرده و به جای 13 سنت ، میانگین خوراک و سوخت را 8 سنت در نظر گرفته اند لذا تعیین نرخ 8 سنتی تاثیری در صورتهای مالی آنها ندارد، اما اگر برای سال 1394 همان 13 سنت تعیین شود، به ضرر آنها خواهد بود.

وی با بیان اینکه انتشار این خبر در ابتدای معاملات امروز موجب تشکیل صف های خرید برای شرکتهای پتروشیمی شد اما این صف ها پایدار نبود،افزود: برای جذب سرمایه گذاری خارجی باید نرخ خوراک پتروشیمی ها کاهش یابد ولی گویا دید وزارت نفت اینطور نیست،

به گفته آخوندی شرکتهای پتروشیمی برای واکنش مثبت بازار باید صورتهای مالی خود را با نرخ های جدید تعدیل کرده و قیمت های جدیدی که در سه ماه اول سال فروختند را اعمال کنند که احتمالا در پیش بینی سه ماه اول این اقدام را انجام می‌دهند.

► پیشنهاد رنانی برای رفع نگرانی‌ها در اقتصاد
شرایط اعطای وام خودرو ◄

مطالب مرتبط
بنر