چگونگی ارائه ی مهارتها در یک رزومه

پنجشنبه ، 24 ارديبهشت 1394 ، 10:39

بانکی دات آی آر: برای بیشتر افراد تغییر شغل، تصمیم سختی میباشد، بخصوص اگر در میانه ی راه یک  شغل که در حوزه ی کاری متفاوتی قرار دارد باشید برخی مواقع همچون بازگرداندن زمان و کار کردن در کنار کاراموزان و مبتدیان با دستمزدی کمتر از آنچه پیشتر دریافت میکردید است. اما این تصمیمی است که بسیاری از ما به سبب دستیابی به رضایت خاطر و ایجاد تعادل در کار و زندگی، اتخاذ میکنیم.
این نوع رضایت خاطر مستلزم نوع دیگری از رزومه است_رزومه ای که  مهارت محور باشد نه بر مبنای حوزه های کاری مختلف. بنابراین، وقتی که تغییری صورت میدهید میبایست به کارفرما نشان دهید که تجربیات و مهارتهای انتقالپذیری دارید که شما را در شغل مورد نظر به موفقیت میرساند.
چگونگی ارائه ی مهارتها در یک رزومه
تمرکز اولیه ی رزومه ی شما نباید بر این باشد که برای چه کسانی کار کرده اید و یا چه مسئولیتها و پروژه هایی داشته اید. ممکن است اینها مرتبط نباشند. شما باید بر تجربیات و مهارتهای خاصی در شکلی گسترده تر تکیه کنید تا نشان دهید که چگونه اینها میتوانند در یک شغل جدید بکار گرفته شوند.
برای مثال، تصور کنید که یک متقاضی وکیلی موفق در امور مربوط به سرمایه های فکری است، و اکنون درصدد تغیر حرفه اش به امور مربوط به ارتباطات عمومی میباشد. کارفرما میتواند به موارد حقوقی ای که متقاضی در انها کار کرده است و یا اینکه وی یک شریک با دستمزد بالا در دفتر حقوقی بوده است، توجه چندانی نکند. آنچه برای انها اهمیت دارد مهارتهای مرتبطی ست که وی میتواند ارائه دهد، مانند نگارش، و ارتباطات موثر و ترغیب کننده.
برای تدوین یک رزومه ی مهارت-محور به نکات زیر توجه کنید:
خود را جای آنها بگذارید
درباره ی مهارتها و نقاط قوتی که مورد توجه و خواست کارفرمایان است فکر کنید، و اینکه چگونه چنین مهارتهایی میتوانند در کار قبلی شما نمود پیدا کنند. برای درک بهتر اینکه چه مهارتها و نقاط قوتی نزد کارفرما از اهمیت برخوردارند، شرایط شغل را مورد بازبینی قرار دهید. به توصیف دیگر کارکنان مشغول در شرکت درباره ی شغل مورد نظر توجه کنید. در اینصورت شما دیدی کلی درباره ی مسائل مهم خواهید یافت. 5 تا 7 مهارت اصلی را که کارفرما بدنبالش میباشد، تعیین کنید.
در رزومه ی خود نکاتی درباره ی مهارتهای مرتبط با شغل ارائه نمایید
پس از درج اطلاعات تماس خود در بالای رزومه، یک سرفصل با عنوان "خلاصه ی شایستگیها" ایجاد کنید. در این بخش تجربیات و مهارتهای انتقالپذیر و مرتبطی که دارید را درج نمایید. با این کار میتوانید تاثیری مثبت گذاشته و مرتبط بودن خود با شغل درخواستی را نشان دهید.
از فرمت تاریخی رزومه استفاده کنید
برای مثال، اگر درحال تغییر شغل از مدیریت پروژه ساخت و ساز به نقشی گسترده تر هستید، بنابراین برخی مهارتهای کلیدی شما میتواند شامل توان مدیریت کارگران و خرده-پیمانکاران، توان مدیریت مهلت ها و بودجه ها، و توان تطبیق با مقررات داخلی و خارجی، بــاشـد. این مهارتها غیر از مشاغل مربوط به امور ساخت وساز، مرتبط یا بسیاری از دیگر مشاغل نیز میباشند.
دیگر اطلاعات مرتبط را نیز درنظر بگیرید
اگر دوره هایی گذرانده اید و یا در کارهای مرتبط با شغل جدید داوطلبانه کار کرده اید، میتوانید مطمئن باشید که ذکر این موارد به شما در تاثیرگذاری مثبت کمک شایانی خواهد کرد. این امر به کارفرما نشان میدهد که شما برای این شغل خاص تلاش کرده و علاقه ای واقعی به ورود در این حوزه ی شغلی دارید.
شاید مهارتهایی نیز داشته باشید که بطور کامل در شغل قبلی تان مورد استفاده قرار نگرفته اند اما اکنون ارزش اعلام شدن در رزومه ی شما را دارند. برای مثال، آیا شما میتوانید  انگلیسی یا اسپانیایی صحبت کنید؟ اگر مشتریان کارفرمایتان متعلق به اجتماعی چند-فرهنگی باشند، این نکته شایان ذکر است.
رزومه ی مهارت-محور به شما این امکان را میدهد که در بازارهای گسترده تری خود را ارائه کنید. این نوع رزومه برای آنهایی که خلاء استخدامی دارند و یا تازه قصد ورود به بازار کار را دارند نیـز، خط مشئ موثری میباشد.

 

منبع: Careeralism.com

مترجم: مهرداد دستورانی

► بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 24 اردیبهشت 94
چگونه با رزومه ی خود، مهارتهایتان را با یک شغل هماهنگ و منطبق کنید ◄

مطالب مرتبط
بنر