توصیه های رزومه ای که همواره نیاز خواهید داشت

دوشنبه ، 28 ارديبهشت 1394 ، 08:58

بانکی دات آی آر: مطمئنم که اگر تا به حال در جستجوی کار بوده اید از خود پرسیده اید  که "چه میتوانم بکنم تا رزومه ام برجسته تر جلوه کند و کارفرما بصورتی جدی مرا برای آن شغل درنظر بگیرد؟" اگر رزومه را در موتور جستجوی گوگل وارد کنید اطلاعات و توصیه های  فراوان و گیج کننده ای درباره ی چگونگی جمع‌بندی و تدوین مطالب که به بهترین نحو معرف شما باشند، خواهید یافت. من بیش از 50000 رزومه را بررسی کرده و با استخدامکنندگان و مسئولین منابع انسانی که اولین گذرگاه رزومه ها هستند بصورت روزانه گفتگو کرده ام. بدون توجه به سطح تجربه و نوع شغلی که بدنبالش هستید، اینها مهمترین نکاتی هستند که میبایست بدانید و بکار بگیرید:
1)در بازار کاری که نیازهای تخصصی در آن نقش فزاینده ای یافته اند، تصور اینکه "یکی برای همه کافیه" کارایی نخواهد داشت. پس نسخه های متعدی از رزومه ی خود متناسب با شغلهای درخواستی گوناگون تهیه کنید. راههای مشارکت در سازمان مورد نظرتان را که به منزله ی تکالیف شما برای آن سازمان محسوب میشوند، در رزومه ی خود بگنجانید. حتما رزومه ی خود را از حیث داشتن کلیدواژه هایی که استخدام کنندگان جستجو میکنند، مورد بازبینی و اصلاح دقیق قرار دهید.
2) بگذارید تجربیات، مهارتها و توصیفات عینی و نتیجه گرای شما در رزومه تان چشمگیر باشند.
3) مهمترین اطلاعات را در ابتدا بیاورید و زمان و فضای بیشتری به صحبت درباره ی تجربیات، مهارتها و نتایجی که مستقیما با شغل درخواستی تان مرتبط هستند اختصاص دهید.
4) از هرگونه فونتها و طراحیهای پیچیده خودداری کنید. برای اینکه یک متقاضی تلقی شوید احتمالا رزومه ی خود را در یک شرکت در سیستم ردگیری متقاضیان (ATS) بارگزاری(آپلود) میکنید. این سیستمها در رمزگشایی و خواندن فوتنها و عناصر پیچیده ی طراحی با مشکل مواجه خواهند شد، و اگر رزومه ی شما به آسانی خوانده نشود، هرگز مورد توجه قرار نخواهد گرفت.
5) در هر جا که ممکن است کمیت ها و مقادیر را ذکر کنید. ما در یک فرهنگ کاری مبتنی بر اعداد و ارقام زندگی میکنیم؛ اینکه اعلام کنید مثلا میزلن فروش یا بازده را بالا برده اید اصلا کافی نیست، شما میبایست با داده های کمـّـی و عدد و رقم برای ادعای خود پشتوانه بیآورید.
6)هرگونه اصلاعات غیرضروری و بالقوه مجادله برانگیز همچون تمایلات جنسی، تعلقات و وابستگیهای مذهبی و سیاسی را از رزومه ی خود حذف کنید. پرسش این مسائل از سوی کارفرما غیرقانونی بوده و به اینکه کاندید مناسبی برای شغل هستید یا نه ارتباطی ندارد.
7) اندازه اهمیت دارد. و هیچ کس وقت زیادی ندارد که صرف بازبینی مجدد رزومه سی شما کند. با توجه به تجربیات کاری ای که دارید رزومه ی خود را در 1 یا 2 صفحه جمعبندی کنید. اگر رزومه ی شما بیش از یک برگ است حتما نام و اطلاعات شخصی و ارتباطی خود را در صفحات بعدی بیآورید و تمام تلاش خود را بکنید تا استخدام کننده مشتاق شود رزومه ی شما را بیشتر خوانده و مورد توجه قرار دهد.

منبع: trudysteinfeld

مترجم: مهرداد دستورانی

► نقل قولهایی الهام بخش درباره ی رهبری
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۲۸ اردیبهشت ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر