خبر رییس سازمان بورس درباره اتخاذ 2 تصمیم جدید بورسی

دوشنبه ، 28 ارديبهشت 1394 ، 16:05

بانکی دات آی آر: رییس سازمان بورس از دو تصمیم جدید سازمان بورس در زمینه سرمایه‌گذاری‌های خارجی و تبدیل انتشار اوراق مشارکت به سهام خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمد فطانت امروز در همایش همدلی، همزبانی، رونق اقتصادی و اشتغال که در اتاق بازرگانی در حال برگزاری است حضور یافته در سخنانی گفت: در مجموع 377 شرکت در 41 بخش صنعتی کشور حضور دارند که اگر مشکلات این شرکتها حل شود، می‌تواند به حل شدن بخش زیاد مشکلات اقتصاد کشور کمک کند.

وی ادامه داد: همچنین در بین این 41 صنعت، 3 صنعت محصولات شیمیایی، بانک‌ها و فلزات ارزش بیشتری را به خود اختصاص داده‌اند و صنایع اصلی ما را شکل می‌دهند. اگر مخابرات، صنعت خودرو، حمل ونقل، سیمان ومعدن را هم به این مجموعه اضافه کنیم 80 درصد از شرکتهای ما در این چند دسته قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که باید مشکلات شرکتها را با دیدی متفاوت حل کرد، ادامه داد: باید با مراجعه به مکانیزم بازار و اصول تالیف شده‌ای که در قالب بازار سرمایه و بورس وجود دارد، رجوع کنیم که حل مشکلات امکان‌پذیر باشد. اگر دنبال داروی شفابخشی هستیم که مشکلات ریشه‌ای اقتصاد را حل کند تنها توجه کردن به سود بانکی نمی‌تواند ما را به هدف‌مان برساند برای این که بخواهیم رشد پایدار و نظام مالی باثباتی داشته باشیم باید به مشکلات صنایع‌مان رسیدگی کنیم . باید به پروژه‌های عمرانی که بیش از 80 درصد پیشرفت داشته‌اند منابع بیشتری اختصاص دهیم. همچنین در حال حاضر در بازار سیمان مازاد عرضه وجود دارد و باید برنامه مناسبی برای حل معضلات صنعت سیمان در نظر گرفت.

وی ادامه داد: لایحه خروج از رکود شرایط خوبی را به وجود آورده است. امیدواریم که با بهره‌گیری از آن بخشی از مشکلات در بازار سرمایه حل شود.

فطانت با اشاره به دو تصمیم جدیدی که در شورای عالی بورس اتخاذ شده است، ادامه داد: به تازگی در شورای عالی بورس اجازه سرمایه‌گذاری خارجی برای نهادهای مالی فراهم شده است و با توجه به این تصمیم شرکتهای تامین سرمایه می‌توانند در ایران شکل گیرند. این اتفاق می‌تواند ظرفیت مناسبی برای اقتصاد کشور ایجاد کند.

وی افزود: همچنین دومین تصمیم، تبدیل انتشار اوراق مشارکت قابل تبدیل به سهام است که در واقع یک مطالبه اصلی برای بازار بوده است.

او همچنین تصریح کرد که موضوع مربوط به اوراق مشتقه در سازمان بورس طراحی شده است.

► رشد ضعیف بورس تهران
توصیه سیف به مردم درباره موسسات غیرمجاز ◄

مطالب مرتبط
بنر