هنوز گروه بزرگی از مشتریان بازار آیفون 6 خرید نکرده‌اند

سه شنبه ، 29 ارديبهشت 1394 ، 10:49

بانکی دات آی آر: تحقیقات موسسه Citi Research نشان می‌دهد که بیشتر خریداران آیفون 6 مشتریان کاملا جدید اپل هستند.
آیفون 6 از موفق‌ترین محصولاتی است که بازار تکنولوژی به خود دیده است. این فروش چنان موفقیت‌آمیز بود که توانست رکورد حیرت‌انگیز و بی‌نظیری را در سه‌ماهه پایانی سال 2014 رقم بزند.



به گزارش دیجی کالا، اما هر چه زمان بیشتری از فروش آیفون 6 می‌گذرد، درک موفقیت آن در بازار بیش از گذشته ضروری به نظر می‌رسد. اخیرا «جیم سووا» (J. Suva) از آنالیزورهای موسسه تحقیقاتی Citi Research در نوشته ای وضعیت فروش آینده آیفون 6 را تشریح کرده که می‌تواند درک کامل‌تری از موفقیت آن را ارایه کند.

در این یادداشت میتوان به تفاوت موفقیت آیفون 6 نسبت به آیفون‌های قبلی پی برد.

در گذشته اپل حدود 15 درصد از بازار جهانی گوشی‌های هوشمند را در اختیار داشت و اندروید نیز با 80 درصد، بقیه این سهم را به تصاحب خود درآورده بود. نظریه محبوبی که به طور پیوسته توسط تحلیلگران مطرح می‌شود، این است که اپل سهم بالایی از بازار گوشی‌های هوشمند نمی‌خواهد و در عوض به دنبال سود بیشتر است. این گفته کاملا صحیح است و بر اساس آخرین گزارش‌ها، اپل توانسته بالای 90 درصد از سود بازار گوشی‌های هوشمند را به خزانه خود سرازیر کند.

اما آیفون 6 شرایط متفاوتی دارد.

این گوشی هم‌اکنون رتبه نخست فروش را در آمریکا و چین به دست آورده و تصاحب این جایگاه را در دیگر بازارهای دنیا نیز دنبال می‌کند. این موفقیت یعنی اپل در حال کسب سهم بیشتری از حد معمول خود است و به همین دلیل در درازمدت مشکل بزرگی برای اندروید گوگل خواهد بود.



اپل به طور معمول پس از معرفی یک گوشی جدید به بازار تعداد بسیار زیادی از آن‌ها را می‌فروشد. ولی این فروش بالا پس از چند ماه و به دنبال اتمام خرید مشتریان اصلی اپل، فروکش می‌کند. این شرایط تا آیفون 5s ادامه داشت، اما با آیفون 6 شرایط کاملا متفاوت است.

تحلیلگر Citi می‌گوید که مشتریان کنونی اپل، مشتریان همیشگی سال‌های قبل این شرکت (که به دوستداران همیشگی اپل مشهور هستند) نیستند و در واقع مشتریانی کاملا جدید هستند. بر اساس تحقیقات Citi تنها 20 درصد از کسانی که آیفون داشته‌اند، به آیفون 6 و آیفون 6 پلاس مهاجرت کرده‌اند و حدود 50 درصد از کسانی که آیفون 6 و آیفون 6 پلاس خریداری کرده‌اند، کسانی هستند که از دیگر گوشی‌های دنیا (عموما اندرویدی) به پلتفرم اپل نقل‌مکان کرده‌ یک آیفون خریداری کرده‌اند.

این اعداد بسیار مهم هستند چون نشان می‌دهد که بسیاری از آیفون‌داران کنونی هنوز آیفون قدیمی خود را دارند و آیفون 6 نخریده‌اند. حدود 12 درصد از صاحبان کنونی آیفون در هر سه‌ماهه، آیفون جدیدی خریداری می‌کنند. بنابراین در چنین شرایطی، سیکل خرید آیفون 6 بسیار بزرگ‌تر از سیکل فروش آیفون‌های قبلی خواهد بود.

این اتفاق می‌تواند سهم اپل را حفظ کرده و در نهایت بر سهم اپل در بازار بیفزاید. حال این پرسش مطرح می‌شود که که به فرض حرکت صعودی اپل در بازار گوشی‌های هوشمند، سهم اندروید تا چه میزان جابه جا خواهد شد؟

► شیائومی هم چیپست اختصاصی تولید می‌کند
3 نکته ی مهم در مورد مصاحبه های شغلی ◄

مطالب مرتبط
بنر