چگونگی تعیین فرهنگ شرکـتی

چهارشنبه ، 30 ارديبهشت 1394 ، 10:15

در اینجا فهرستی از خصوصیات عمده ی فرهنگ شرکتی ارائه میگردد تا پیش از ورود به یک شغل، بدانید که وارد کجا میشوید:
1)جنبه های کلیدی شغل و خصوصیات محل کار
ببینید تا چه اندازه ای این موارد در شغل مورد نظر و محل کار نقش دارند. به هر طریقی، آنها در تعیین فرهنگ شرکتی دخیل هستند.
(نکته: از 1 تا 5 نمره بدهید، نمره 5 را به موردی که از نظر شما مهمترین لازمه ی رضایت شغلی است بدهید). البته یک شغل یا محل کار بسیاری جنبه های دیگری نیز دارد، این تنها فهرستی کوتاه است برای شروع تفکر:
•    ارتباط از راه دور
•    طراحی فضای کار
•    آیتمهای شخصی در فضای کار
•    رقابت
•    کار تیمی
•    توسعه ی حرفه ای
•    مسیرهای شغلی تعریف شده
•    تعاملات کارکنان
•    روحیه و حـَمیـّـت گروهی


2)وبـسایت شرکت
برخی شرکتها با بحث درباره ی فرهنگ شرکتی خود بر روی وبسایت شان یا در گزارش سالانه ی خود، اقدام به تحول و ارتقای وضعیت خود میکنند. البته بخودی خود، وبسایت نمیتواند به اندازه ای که شرکت معرف خود میباشد آنرا معرفی کند. به هر روی، وبسایت از جمله خصوصیات مهم فرهنگی شرکتی میباشد.
3)دیگر ویژگیهایی که در محل کار باید بدنبال شان باشیم
* چگونگی اتخاذ تصمیمات
* چگونگی ابلاغ تصمیمات به کارکنان
* چگونگی بازشناسی کارکنان
* تعاملات میان دپارتمانها (دوایر) مختلف
* تعاملات میان مدیران
* تعاملات مدیران ارشد

4) تحقیق از پشت پرده
با استفاده از Linkedin، فیس بوک، توئیتر و دیگر سایتهای مربوط به شبکه ها و رسانه های اجتماعی، سعی در برقراری ارتباط با افراد شرکت کرده و دیدگاه شان در باره ی فرهنگ شرکتی را جویا شوید. برخی از سوالاتی که میتوانید بپرسید عبارتند از:
•    پنج عبارت یا واژه ی کلیدی که میتوانند به بهترین شکل شرکت را توصیف کنند، کدامند؟
•    بنظر شما، همسرتان چه تعریفی از شرکت شما دارد؟
•    در هفته، روز کاری مورد علاقه شما کدام است؟

5)دیگر سوالاتی که میتوانید از کارکنان بپرسید
•    آیا فکر میکنید که کار و مشارکت شما در شرکت مهم است؟(همه جواب "بله" میدهند) چطور اینگونه فکر میکنید؟
•    ایا تشویق به صرف وقت برای آموزش و تحصیل  خارج از دفتر (شرکت) میشوید؟
اینکه شرکت در "معیار شما درباره ی بهترین فرهنگ شرکتی" چگونه مورد سنجش قرار گیرد، امری شخصی و سلیقه ای است. برای مثال، ممکن است برای شما انعطافپذیری در ارتباط از راه دور بسیار مهمتر از کارتیمی باشد. عوامل انگیزه بخش و مشوق در شغل را برای خود تعریف کنید، و ببینید که کدام یک از آنها برایتان الهام بخش تر میباشند. ممکن است که یک کد اخلاقی خاص در مورد شرکت توجه شما را جلب کرده باشد. این بستگی به نظر شما دارد، و میتواند شروع شما در مسیری درست باشد.

منبع: Careeralism.com

مترجم: مهرداد دستورانی

► 13 راه تعیین فرهنگ شرکتی
فرهنگ شرکتی برای مدیران کارگزینی اهمیت دارد ◄

مطالب مرتبط
بنر