سند تفاهم بانک‌ها در نرخ سود کوتاه مدت

چهارشنبه ، 30 ارديبهشت 1394 ، 14:23
بانکی دات آی آر: با اینکه رییس شورای هماهنگی بانک‌ها پیش‌تر از احتمال توافق برای تعیین نرخ سود سپرده کمتر از یکسال خبر داده و رییس کل بانک مرکزی نیز بر ساماندهی این سود تاکید دارد، اما به گفته یکی از مدیران عامل بانکها هیچ تکلیفی در این رابطه از سوی بانک مرکزی بر عهده بانک‌ها گذاشته نشده و توافقی بین دو گروه شکل نگرفته است.

به گزارش ایسنا، بعد از مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با کاهش نرخ سود سپرده بانکی از 22 درصد سالانه به 20 درصد، نحوه تعیین نرخ های سود کمتر از یکسال با توجه به مصوبه بر عهده بانکها قرار گرفت و بانک مرکزی در این رابطه تکلیفی تعیین نکرد.

اما با توجه به اینکه تعیین نرخهای متفاوت از سوی بانکها برای سود سپرده کمتر از یکسال عواقب مخربی برای توافق کلی انجام شده برای کاهش نرخ سود به همراه دارد، رییس شورای هماهنگی بانکهای دولتی عنوان کرد که مناسب است بانکها در این مورد به توافق رسیده و سودهای مشخصی اجرا کنند.

همتی اعلام کرده بود که نرخ‌های قبل از یکسال برای روزشمار 10 درصد، سه ماهه 14 درصد، 6 ماهه 16 درصد و 9 ماهه 18 درصد می تواند ایده آل باشد.

اما در حالی اخیراسیف-رییس کل بانک مرکزی- در جلسه مشترک خود با مدیران عامل بانکها بار دیگر بر پایبندی به مصوبه شورای پول و اعتبار و ساماندهی سودهای کوتاه مدت تاکید کرد که به نظر می رسد بانکها نیز در این رابطه در مورد برخی از دوره‌های سپرده با یکدیگر به توافق رسیده باشند.

با این حال این به معنای تعیین سود‌های سپرده کمتر از یکسال از سوی بانک مرکزی نیست.

آنطور که یکی از مدیران عامل بانک‌ها به ایسنا اعلام کرده در جلسه مشترک بین رییس کل و مدیران عامل بانکها، سیف بار دیگر بانکها را ملزم به اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار و تعیین نرخ های سود کوتاه مدت خود بر مبنای سود یکساله 20 درصد دانسته است.

این مدیر بانکی این را هم گفت که توافق کلی بین بانکها شکل نگرفته ولی نقطه مشترک بین آنها تعیین نرخ سود برای سپرده سه ماهه و کمتر با نرخ 10 درصد است.

وی یادآور شد که به هر حال بانکها می توانند با درنظر گرفتن مصوبه شورای پول و اعتبار در رابطه با سپرده های کمتر از یکسال بایکدیگر توافق کنند و مانعی در این مورد وجود ندارد.

این مدیر بانکی اعلام کرد که در این جلسه برخی از مدیران بانکی حتی تقاضای بازنگری در رابطه با برخی بندهای مصوبه کاهش نرخ سود را مطرح کرده اند ولی سیف تاکید داشته که فعلا همین مصوبه اجرا شود.

با این وجود همتی-رییس شورای هماهنگی بانکها-طی نامه ای به رییس کل بانک مرکزی، از توافق شکل گرفته بین مدیران عامل بانکها در رابطه نرخ سود سپرده کمتر از یک سال خبر داده است. بر این اساس همانطور که وی پیش‌تر اعلام کرده بود نرخ سود روزشمار تا سه ماه 10 درصد، سه تا شش ماه 14 درصد، شش تا 9 ماه 16 درصد و 9 تا دوازده ماه 18 درصد تعیین شده است.

► نامشخص بودن جزئیات وام 60 میلیون تومانی
نحوه بازپرداخت وام‌های جدید مسکن ◄

مطالب مرتبط
بنر