استفاده از زبان بدن صحیح در حین مصاحبه

پنجشنبه ، 31 ارديبهشت 1394 ، 10:21
بانکی دات آی آر: صرف نظر از اینکه چه کلماتی از دهانتان خارج میشوند، زبان بدن اطلاعات بسیاری را در مورد شما منتقل میکند. کارفرمایان به آنچه پوشیده اید و چگونگی رفتارتان در مصاحبه توجه زیادی میکنند، زیرا میخواهند درک بهتری از شما بعنوان یک شخص پیدا کنند.
زبان بدن بسیار مهم است_اگر شما خود را بصورتی مناسب نشان دهید، ممکن است یک کارفرما بخواهد شما را استخدام کند، و بلعکس در صورتی که بصورتی مناسب خود را نشان ندهید از استخدام تان صرف نظر کند.
در اینجا به برخی نکات درباره ی زبان بدن در حین مصاحبه اشاره میکنیم:
1)دست دادن محکم
اولین کاری که باید انجام دهید دست دادن محکم با مطاحبه کننده است. دست دادن ضعیف و شل بازتاب بدی بر شما داشته و موجب میگردد دیگران شما را غیرقابل اعتماد و اتکا بـبـیـنـنـد. البته نیازی نیست که دست طرف مقابل را خـُرد کنید، دست دادن باید محکم باشد تا نشان دهد شما زنـده اید!
2)طـرز ایستادن مناسب
طرزایستادن مناسب به مصاحبه کننده نشان میدهد که شما آماده، حرفه ای و مصمم هستید. به روی صندلی صاف بنشینید و هنگام راه رفتن سر خود را بالا نگهدارید. در هنگام انتظار روی صندلی  وا رفته نــنشینید و اجازه ندهید که مصاحبه کننده شما را در چنین وضعیتی بـبیند. پس حتی در هنگامی که فکر میکنید کسی به شما نگاه نمیکند و حواس کسی به شما نیست، رفتار مناسب را حفظ کنید. ممکن است منشی ای که پیش از مصاحبه کننده با وی روبرو میشوید، بدون اینکه متوجه شوید، نکاتی را درباره ی شما یادداشت کرده و دراختیار مصاحبه کننده قرار دهد.
3)وول نخورید
وول خوردن شما را مضطرب و عصبی نشان میدهد و میتواند حاکی از عدم اعتماد و اتکای به نفس در شما باشد. هرچند احتمال دارد که در حین مصاحبه کمی اضطراب داشته باشید، بهتر است برای اینکه آن را نشان ندهید تمام تلاش تان را بکنید. با دست روی پای خود نزنید، با ناخن یا موی خود بازی نکنید، و اینکه قبل یا در حین مصاحبه روی صندلی خود تق تق نکوبید.
4)ارتباط چشمی قوی
در کل زمان صاحبه ارتباط چشمی قوی خود را حفظ کنید. ارتباط چشمی نامناسب میتواند شما را غیرقابل اعتماد نشان داده و مصاحبه شغلی تان را خراب کنید. خیلی ساده در حین صحبتهای مصاحبه کننده در چشمان او نگاه کرده و چندی یکبار به نشانه ی گوش دادن به سخنان وی سر خود را تکان دهید.
5)تـبسـم/لبخــنــد
لبخند در حین مصاحبه میتواند شما را دوست داشتنی و دوستانه نشان داده و کمک شایانی به شما در حین مصاحبه کند. نیازی نیست در کل زمان مصاحبه لبخند بزنید چون ممکن است مصنوعی و ساختگی به نظر برسد؛ بنا بر موقعیت موجود، یک یا دو بار لبخند در طی مصاحبه میتواند مناسب باشد.

منبع: Careeralism.com

مترجم: مهرداد دستورانی

► 5 شکل نامناسب زبان بدن که میتواند به قیمت یک شغل برایتان تمام شود
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز 31 اردیبهشت 94 ◄

مطالب مرتبط
بنر