افزایش شفافیت اطلاعات شرکت‌های بورسی

پنجشنبه ، 31 ارديبهشت 1394 ، 11:19

بانکی دات آی آر: معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس گفت: رسالت سازمان بورس ساماندهی، حفظ و توسعه بازار سرمایه به سمت شفافیت بیشتر است و اطلاعات شرکت‌ها باید مناسب، مرتبط و به موقع منتشر شود.

به گزارش ایسنا، حسن امیری با بیان اینکه کیفیت و توزیع اطلاعات بر تصمیم‌گیری‌های سهماداران موثر است، اظهار کرد: اطلاعات، مهمترین دارایی بازار سرمایه است که موجب نوسان در قیمت‌ها شده و اگر اطلاعات به صورت محرمانه منتشر شود واکنش‌های متفاوتی را ایجاد می‌کند و باعث تحلیل‌های نادرست می‌شود.

وی تأکید کرد:‌ اطلاعات باید صحیح و به موقع منتشر شود تا کارایی لازم را داشته باشد، در غیر این صورت ارزش ذاتی سهم دچار مشکل می‌شود.

امیری با بیان اینکه اطلاعات باید تقارن داشته باشد و بین ذی‌نفعان به صورت متقارن ارائه شود، افزود: بازاری کارا خواهد بود که بتواند این اطمینان را به فعالان خود بدهد که همه افراد از اطلاعات مشابه آگاهی دارند.

وی خاطر نشان کرد: اطلاعات شرکت‌ها مانند اخبار اقتصادی و سیاسی در بازار سرمایه اثرگذار است و مسئولیت ناشران ارائه اطلاعات به موقع و سریع است تا سهامداران بتوانند تحلیل مناسبی از این اطلاعات داشته باشند.

معاون سازمان بورس با بیان اینکه رسالت این سازمان ساماندهی، حفظ و توسعه بازار سرمایه و حرکت به سمت شفافیت بیشتر است، خاطر نشان کرد: یکی از اهداف سازمان بورس این است که سطح تحلیل را افزایش دهد تا به جای صف‌نشینی در معاملات بورس سطح تحلیل افزایش پیدا کند که یکی از راه‌های استفاده از آن بهره‌گیری از مشاوران سرمایه‌گذاری است.

به گفته وی مشاوران سرمایه‌گذاری که مجوز از سازمان بورس دریافت کردند می‌توانند نظرات و نکات خود را در گزارش‌های مالی شرکت‌ها که در سایت کدال منتشر می‌شود، ارائه کنند.

امیری یادآور شد: در گذشته گزارش‌هایی که در اختیار سازمان بورس قرار می‌گرفت پس از بررسی در سامانه کدال منتشر می‌شد و در صورتی که از صحت لازم برخوردار نبود به شرکت‌ها برگشت داده می‌شد تا اصلاحات لازم صورت گیرد اما در روش جدید، ارائه اطلاعات در سامانه کدال به صورت مستقیم خواهد بود و به محض انتشار در کدال، توسط مخاطبان قابل مشاهده است.

معاون سازمان بورس افزود: با این روش، ارائه اطلاعات و دستورالعمل‌هایی که منجر به توقف نماد شرکت‌ها می‌شود به صورت مستقیم انجام خواهد شد.

وی تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که در روش جدید دیگر فیلتر اطلاعاتی وجود ندارد و رسیدگی به گزارش‌های مالی به بعد از انتشار اطلاعات موکول می‌شود. لذا مسئولان شرکت‌ها باید به ارائه اطلاعات خود توجه کنند و با دقت بیشتری نسبت به انتشار این اطلاعات اقدام کنند.

امیری با بیان اینکه اطلاعات ارسال شده در رتبه شرکت‌ها اثرگذار است، افزود: دقت، صحت و سرعت اطلاعات ارائه شده می‌تواند در تعیین رتبه شرکت‌ها موثر باشد.

وی در خصوص ارائه اطلاعات مالی و گزارش‌های شرکت‌ها به صورت ماهانه گفت: یکی از اهداف سازمان بورس این است که ارائه اطلاعات را کوتاه‌مدت کند تا سهامداران بتوانند از اطلاعات شرکت‌ها با خبر شوند. البته این کار به صورت داوطلبانه اجرا شده و الزامی نیست.

معاون سازمان بورس در ادامه به استقبال سرمایه‌گذاران خارجی از بازار سرمایه کشور اشاره کرد و گفت: فضای بین‌المللی که بعد از توافقات سیاسی در کشور ایجاد می‌شود زمینه را برای ورود سرمایه‌گذاران خارجی فراهم می‌کند و شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه یکی از جذابیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی هستند. لذا شرکت‌ها باید بتوانند گزارش‌های مالی خود را به صورت دو زبانه منتشر کنند.

► بازگشت توئیتر به گوگل
260 هزار مسکن مهر منتظر تامین زیرساخت ◄

مطالب مرتبط
بنر