مگر قرار نبود...

سه شنبه ، 25 فروردين 1388 ، 12:24

در حالی که دولت نهم آخرین ماه‌های خود را طی می‌کند، هنوز یکی از وعده‌های مهم رئیس‌جمهور در اصلاح سیستم بانکی و پایان دادن به رقابت بانک‌ها در برگزاری لاتاری (بخت‌آزمایی) با نام جوایز قرض‌الحسنه بر زمین مانده است.

وضعیت اسفبار سیستم بانکی کشور که به دلیل سوء مدیریت،‌ عقب‌افتادگی از نوآوری‌ها و باندبازی‌، تمامی توان خود را صرف جذب سپرده‌های مردم در مسابقات لاتاری با عنوان جوایز قرض‌الحسنه! می‌کند و از به جریان انداختن صحیح نقدینگی در اقتصاد کشور عاجز است، موجب گردید تا وعده‌های دکتر احمدی‌نژاد مبنی بر اصلاح ساختاری سیستم بانکی پایان این مشکل 20 ساله را به افکار عمومی نوید دهد، اما با گذشت 4 سال از عمر دولت نهم نه تنها این مشکل حل نشده، بلکه تشدید هم گردیده و بانک‌های مختلف دولتی و خصوصی با تبلیغات سنگین در بالا بردن حجم جوایز حساب‌های قرض‌الحسنه مسابقه گذاشته‌اند.

اعلام رقم جوایز 43 میلیارد تومانی قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه برای بانک ملی و جوایز مشابه سایر بانک‌ها مانند ملت، تجارت، رفاه و... در صورتی که با رقم هنگفت تبلیغات تلویزیونی، رادیویی و مطبوعاتی آن جمع شود، نشان می‌دهد هزینه برگزاری لاتاری در جمهوری اسلامی سالانه بین 500 تا هزار میلیارد تومان است.

این در حالی است که پس از انقلاب، مسابقات بخت‌آزمایی به دلیل مشکلات شرعی آن ممنوع شد. اما اکنون در مقیاسی وسیع‌تر و تنها با تغییر نام به عنوان جوایز سپرده‌های قرض‌الحسنه بازگشته است.
 
پس از گذشت 20 سال از رونق لاتاری اسلامی!، هنوز به این سوال پاسخ داده نشده است که اگر این سپرده‌ها قرض‌الحسنه هستند و برای امور خیر، وام‌های قرض‌الحسنه و بدون بهره به کار می‌روند، بانک‌های دولتی هزینه صدها میلیارد تومانی تبلیغات و جوایز را از کدام محل و چرا پرداخت می‌کنند؟

استفاده بانک تجارت از خودروی الگانس به عنوان جایزه ویژه و سرازیر شدن 6 هزار میلیارد تومان سپرده‌های مردم که به خالی شدن سایر بانک‌ها منجر شد، باعث گردیده تا بانک مرکزی سقف هر جایزه را به 25 میلیون تومان کاهش دهد و اکنون تمامی بانک‌ها با تبلیغات نسبتاً مشابه، همین مقدار جایزه را تبلیغ می‌کنند تا با استفاده نسبتاً رایگان از سپرده‌های مردم، سوء مدیریت و ناکارآمدی خود را پوشش داده و البته به مدد تبلیغات سهم صداوسیما و مطبوعات را نیز از این سفره بابرکت پرداخت می‌کنند!

منبع: سایت خبری آینده

► واگذاري بانك‌ها شتاب مي‌گيرد
آیا تقسیم پول نفت بین مردم امکان پذیر است؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر