شلیک به خود برای گرفتن یک سلفی متفاوت!

دوشنبه ، 4 خرداد 1394 ، 10:30

بانکی دات آی آر: امروز در خبرها منتشر شده بود که یک زن روس که قصد داشت سلفی متفاوتی از خود بگیرد، در حالی که یک اسلحه ۹ میلیمتری در دست داشت، تصادفا به سرش شلیک کرد و حالا در وضعیت بحرانی به سر می‌برد.

به گزارش یک پزشک، سال پیش هم یک دختر ۱۷ ساله در سن پترزبورگ، وقتی که بالای یک پل راه‌آهن رفته بود تا سلفی بگیرد، به پایین سقوط کرد، در میانه راه، او سعی کرد با گرفتن یک سیم نجات پیدا کند، اما متأسفانه از این سیم جریان برق ۱۵۰۰ ولت عبور می‌کرد و در نتیجه او درگذشت.

یک زمانی که اصلا خبری از همه‌گیر شدن اینترنت نبود، آدم‌ها بیشتر متوجه شهرت و جایگاه اجتماعی‌شان در دنیای واقعی بودند. بعضی‌های مسیر اصلی را می‌رفتند، تحصیل می‌کردند، دانش می‌اندوختند، به ریاست و مدیریت مجموعه‌های دولتی یا خصوصی می‌رسیدند یا هنرمند و ورزشکار و سرمایه‌دار می‌شدند. برخی‌ها هم البته در همان زمان هم دوست داشتند با جار و جنجال و کارهای مضحک و غیر روتین، شهرت کسب کنند.

از آن زمان سال‌ها گذشته است و ساختار اینترنت و روابط حاکم در آن چند بار پوست افکنده است. ما از اینترنتی که در آن ۹۹ درصد کاربران، تنها مصرف‌کننده بودند به وب ۲٫۰ رسیدیم که در آن درصد بیشتری از مردم تولیدکننده محتوا، بلاگر یا به‌اشتراک‌گذارنده عکس و فیلم بودند.

بعد از آن نوبت به ظهور شبکه‌های اجتماعی و در رأس آنها توییتر و فیس‌بوک رسید و کمی بعد هم استفاده از اپلیکیشن‌های پیامرسانی مثل وایبر، معمول شد.

چیزی که مسلم است این است که در شرایط حاضر وب، وسوسه مشهور شدن، تأثیرگذار شدن یا دست‌کم cool به نظر رسیدن در محیط آنلاین، بسیار قدرتمند شده است. طوری که آدم‌ها حاضرند، هر کاری برای این امر کنند:

- کپی پیست کردن بدون تأمل مطالب و خبرهای نادرست.

- اظهارنظر و لایک‌‌گذاری صرفا برای جلب توجه و مناسبت پیدا کردن با کاربران مشهور دیگر

- چندشخصیتی شدن آدم‌ها، طوری که گاهی شخصیت آنلاین آدم‌ها با شخصیت واقعی آنها تفاوت بسیار زیاد دارد. گاه این شخصیت، البته منطبق با خود واقعی آدم‌هاست و گاه نسخه‌هایی از افراد است که در عالم واقع، سرکوب یا نهی می‌شده است.

- تولید محتوا و انتشار عکس‌، تنها با هدف تحویل گرفته شدن

ما انسان‌ها به نوعی همه، نیازمند تحویل گرفته شدن و نوازش‌های فکری هستیم، منتها در این مسیر، هر یک از ما به تناسب شخصیت و افق دید خود رویکرد متفاوتی داریم.

برخی از ماها دوست داریم در هر آغوشی قرار بگیریم و از هر طریق ممکن به هدف برسیم. برخی‌ها هم البته دنبال رضایت‌مندی‌های پیچیده و احساس عزت نفس، تغییر رویکردها و دید توده مردم، هستیم.

متأسفانه همان طور که در خبرهای کوتاه اول این پست، برایتان نوشتم، تلاش دسته اول برای خودنمایی، گاهی از حد تعادل خارج می‌شود و در این دو موردی که ذکر آنها رفت، حتی باعث ستانده شدن زندگی هم شد.

جالب است بدانید که در فرنگ، کارشناسانی متخصص در زمینه مدیریت شهرت آنلاین یا Reputation management وجود دارند. آنها از هر طریقی که فکرش را بکنید سعی می‌کنند وجهه کارفرمای خود را در اینترنت بهتر کنند. از مدیریت شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های وب و تلاش برای بهتر کردن سئوی سایت‌ها او تا ترتیب دادن حملات بات اسپم، برای به زیر کشیدن سایت‌هایی که حاوی مطالب منفی در مورد یک فرد هستند، تا ایجاد اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی کاذب برای، برجسته کردن وجوه مثبت یک شخص.

و در آخر، اگر دنبال ابزارهایی برای اطلاع از شهرت آنلاین خود یا شرکت خود هستید، توصیه می‌کنم به این صفحه بروید و با شش ابزار آنلاین آشنا شوید.

► سلول‌های خورشیدی جدید، با راندمانی بالاتر و قیمتی کمتر
سامسونگ، قمار خطرناک تازه‌اش را -با اتکا به برگه گلکسی اس ۶- باخت! ◄

مطالب مرتبط
بنر