سلول‌های خورشیدی جدید، با راندمانی بالاتر و قیمتی کمتر

دوشنبه ، 4 خرداد 1394 ، 10:59

بانکی دات آی آر: زمانی که سخن درباره‌ی سلول‌های خورشیدی به میان می‌آید، راندمان مهم‌ترین فاکتور است. درباره‌ی این فاکتور، اگر حتی یک درصد افزایش به‌دست بیاید، باز هم مایه‌ی خوشحالی است؛ چه برسد به سلول‌های جدیدی که چهار درصد بیش از مدل‌های قدیمی‌شان راندمان دارند.
به گزارش دیجی کالا، چند سالی است که تنور بحث درباره‌ی «سیلیکون سیاه» در میان دانشمندان این حوزه خیلی داغ شده. این ماده همان سیلیکون است؛ اما اندازه‌ی کریستال‌های‌اش به اندازه‌ی نانومتر کوچک است. همین ویژگی باعث شده که استفاده از این ماده در سلول‌های خورشیدی راندمان‌شان را به‌شکل چشم‌گیری افزایش دهد. البته این موضوع تا امروز در حد یک ایده بوده؛ تا بالاخره محققان دانشگاه Aalto توانستد آن را به حقیقت تبدیل کنند.
در شرایط مساعد که نور خورشید به اندازه‌ی کافی باشد، این سلول‌ها 22.1 درصد راندمان دارند. این راندمان چهار درصد بیش از مقداری است که سلول‌های خورشیدی قبلی تامین می‌کردند؛ راندمانی مناسب که برای ورود این تکنولوژی به بازار و جایگزین شدن با سلول‌های خورشیدی فعلی کاملا کافی است.

سیلیکون سیاه برای این‌که با زوایای کم پرتوی نور کار کند هم مناسب است. این شرایط در کشور ما کم‌تر پیش می‌آید؛ ولی در مناطق نزدیک‌ به قطب، مناطقی چون اروپای شمالی، همیشه شرایط زاویه‌ی تابش این گونه است. به‌همین خاطز هم می‌توان امیدوار بود که به لطف این تلکنولوژی جدید در این مناطق هم انرژی پاک در دسترس مردم خواهد بود.
ناگفته نماند که قیمت این سلول‌ها هم از دیگر سلول‌های خورشیدی ارزان‌تر است؛ ویژگی‌ای که باعث می‌شود به راحتی جای خود را در بازار تولید انرژی تثبیت کنند. به‌نظر می‌رسد که به‌زودی روزی فرا می‌رسد که می‌توانیم با سوخت‌های فسیلی که استفاده از آن‌ها گرم شدن و آلودگی جو کره‌ی زمین  را در پی دارد، خداحافظی کنیم.

► اینستاگرام تصاویر جالب را برای‌تان ایمیل می‌کند
شلیک به خود برای گرفتن یک سلفی متفاوت! ◄

مطالب مرتبط
بنر