نکاتی هوشمندانه برای پاسخگویی به پرسشهای مصاحبه شغلی

چهارشنبه ، 6 خرداد 1394 ، 09:47

بانکی دات آی آر: جویندگان کار ساعتها برای پیش نویسی رزومه هایشان وقت میگذارند، با شرکتهای مختلف به امید یک تماس از سوی مصاحبه کننده تماس برقرار میکنند. یک کارجوی هوشیار سوالات مرسوم در مصاحبه های کاری را میداند و بر طبق آنها پاسخهایی را آماده میکند.  پیش بینی و برخوردی ماهرانه با پرسشها و پاسخهای مصاحبه های شغلی، بهترین امکان را به شما میدهد که بتوانید تاثیر اولیه ی مثبتی بر مصاحبه کننده بگذارید.
معمولا مصاحبه کنندگان مجموعه ی متداولی از سوالات را مطرح میکنند. در اینجا میخواهم با شما برخی نکات مهم درباره ی این سوالات واینکه چگونه باید به آنها پاسخ دهید را  درمیان بگذارم. پنج نکته ی مذکور عبارتند از:

1)درهنگام پاسخگویی به سوالات حالتی انفجاری (پاسخگویی از روی انگیزه ی درونی و بدون فکر قبلی) نـداشته باشید.
مدیران کارگزینی مختلف با سرعتهای مختلفی صحبت میکنند.  بگذارید مدیرکارگزینی (مصاحبه کننده) سوالش را کامل کند و با دقت به تمام کلماتش گوش کنید. برخی سوالات شبیه به هم آغاز میشوند، اما پاسخهای متفاوتی میخواهند. مثلا مصاحبه کننده ممکن است از شما برسد که "چه مهارتهایی دارید_در برخورد با مشتریان؟" در این حالت اگر تنها به بخش اول سوال  _"چه مهارتهایی دارید...؟"_  گوش کنید، پاسخ اشتباهی خواهید داد.

2)پیش از پاسخ به سوال اندکی تامل کنید
پس از اتمام جمله ی مصاحبه کننده، برای اینکه ببینید سوال را کامل شنیده اید، اندک ثانیه هایی را صبر کنید. فورا فهرستی ذهنی از نکاتی که میخواهید در پاسختان باشد بوجود آورید.

3)در قالب جملاتی کوتاه و کامل پاسخ دهید
از مطلب اصلی منحرف نشوید، و مستقیما پاسخ دهید، سعی کنید در پاسخ خود تمامی نکات اصلی را بگنجانید. اطمینان حاصل کنید که تمامی بخشهای سوال کارفرما را پاسخ میدهید.

4)با ذکر نکات کلیدی مد نظرخود، پاسخ دهید
این نکات را 2-3بار در حین پاسخ دادن متذکر شوید. توضیح دهید که چگونه این نکات را در مشاغل پیشین خود بکار بسته اید. با تکرار و تصریح این نکات جواب خود را خاتمه دهید. این امر مهارتهایتان را چشمگیرتر کرده و شما را در چشم کارفرما شخصی ایده آل برای شغل مربوطه نشان میدهد.

5)به مصاحبه کننده مطالبی منحصربفرد درباره ی خود بگویید
اگر در کارهای خلاقانه مانند:طراحی گرافیکی، مقاله نویسی، برنامه ریزی رویدادها و غیره خوب و بامهارت هستید، پس حتما باید آنها را در جریان مهارتهای خاص خود بگذارید. مصاحبه کننده پیش از نهایی کردن تصمیم خود مبنی بر پذیرش یک متقاضی، زمان خوبی را صرف بررسی شرایط هریک از آنـها میکند.
پس باید تاثیری مثبت و پایدار بر انها بگذارید. هر پاسخ میبایست چیز جدیدی برای گفتن به مصاحبه کننده داشته باشد. برای مثال در پاسخ به سوال "درباره ی خود بگویید.." میتوانید با عبارتی مانند "من با دو بار قهرمانی در مسابقات شنا بسیار فعالیت و جنب و جوش علاقه مندم و..."  شروع کنید.

 

منبع: Careeralism

مترجم: مهرداد دستورانی

► سه سوال اصلی در مصاحبه های شغلی
بانکی: پیشخوان روزنامه های اقتصادی امروز، ۶ خرداد ۹۴ ◄

مطالب مرتبط
بنر