سه سوال اصلی در مصاحبه های شغلی

چهارشنبه ، 6 خرداد 1394 ، 10:09

بانکی دات آی آر: درباره ی چگونگی آماده شدن برای یک مصاحبه ی شغلی بسیار صحبت کرده ایم، اما زمان به مراتب کمتری را صرف بحث درباره ی اینکه شما در طی مصاحبه چه باید انجام دهید، کرده ایم؛ و البته سوالاتی که شما باید در انتهای مصاحبه بپرسید.
یکی از عناصر کلیدی در مصاحبه، اماده شدن با سوالات مصاحبه پیش از ورود به آن است.
موقعیتی را تصور کنید که در آن تمامی سوالات مصاحبه را بخوبی پشت سر گذاشته اید و اکنون گفتگوی شما به انتهای خود نزدیک شده است. مصاحبه کننده از شما میپرسد که "آیا سوال دیگری  دارید یا نه". با کسب امادگی برای این بخش از مصاحبه ی شغلی خود، اجازه ندهید که با شنیدن این سوال نگاهی بهت زده چهره شما را فرا گیرد!
پیشاپیش چند سوال را برای خود آماده نگه دارید. میتوانند سوالاتی کلی درباره ی محیط کار و نوع کاری که شرکت انجام میدهد باشند، یا پرسشهایی مختص موقعیت شغلی موردنظر شما. از پیش آماده کردن سوالاتی در ذهن تان بسیار بهتر از اینست که در مقابل مصاحبه کننده و تحت فشار چیزی را سرهم  و مطرح کنید.

سوالات اصلی ای که در مصاحبه شغلی باید بپرسید
این سوالات میتوانند شامل اینها باشند:
1)پیش زمینه ی شرکت چیست؟
بخصوص میتوانید بپرسید که شرکت (که متقاضی کار در آن هستید) چه مدت است که در این کسب و کار فعالیت میکند؛ شرکت با گذشت زمان چه تغییراتی کرده است؛ چه نوع کاری انجام میدهد؛ دفاترش در کجا قرار دارند؛ آیا تجارت عمومی دارد و یا اینکه چه نوع افرادی را استخدام میکند.
پیش از مصاحبه مطالبی درباره ی شرکت یافته و نگاهی به آنها بیاندازید، و سوالات خیلی پایه ای مطرح نکنید. سعی کنید اطلاعاتی بیشتر از آنچه که در وبسایت و اسناد بازاریابی شرکت آمده است، کسب کنید.
2)میتوانید کمی بیشتر درباره ی موقعیت شغلی و مسئولیتهای آن برایم بگویید؟
خوشبختانه، استخدامکننده و یا مصاحبه کننده از پیشتر برخی اطلاعات پایه ای به شما داده اند، اما شما نیز میتوانید چنین مواردی را را مورد پرسش قرار دهید: جزییاتی مشخص تر درباره ی دانش, مهارت و تواناییهای لازم برای موقعیت شغلی، چگونگی همخوانی مهارتهای شما با موقعیت شغلی، محل شغل مورد نظر و احتمال نیاز به سفر در آن، آنچه از شما در یک مبنای روزانه مورد نیاز است، و اینکه آیا جا برای رشد بیشتر دارد یا نه.

3)فرهنگ همکاری/شرکتی را چگونه توصیف میکنید؟
ما زمان زیادی را در سر کار میگذرانیم، پس افراد زیادی میخواهند در محیطی کار کنند که راحت و آرام بوده و با شخصیت شان مطابقت داشته باشد. پرسشهایی که میتوانید درباره ی فرهنگ همکاری/شرکتی مطرح کنید میتوانند شامل مواردی همچون نحوه ی پوشش، ساعات کاری، میزان سفرهای کاری لازم و غیره باشد.
اگر مصاحبه کننده درباره ی گامهای بعدی فرایند مصاحبه، اطلاعاتی را با شما در میان نگذاشت، پرسش درباره ی آنچه بعد از مصاحبه روی خواهد داد کاملا به جا و مناسب است. برخی مصاحبه کنندگان ممکن است پاسخ این سوال شما را ندانند و شما را دوباره به استخدامکننده و یا مسئول منابع انسانی ارجاع دهند.

منبع: Careeralism

مترجم: مهرداد دستورانی

► 5 نکته برای کمک به فرزندتان تا برنده ی بازی کارورزی گردد
نکاتی هوشمندانه برای پاسخگویی به پرسشهای مصاحبه شغلی ◄

مطالب مرتبط
بنر