5 نکته برای کمک به فرزندتان تا برنده ی بازی کارورزی گردد

چهارشنبه ، 6 خرداد 1394 ، 10:43

بانکی دات آی آر: تناقضی که  بسیاری از دانشجویان با آن مواجه میشوند اینست که برای رسیدن به شغلی که میخواهند به تجربه نیاز دارند؛ درحالیکه تنها راه کسب آن تجربه از طریق شغل است. برای بسیاری از جوانان حضور در کارورزی اغلب سریع ترین و مرتبط ترین راه برای قرار گرفتن در معرض تجربه ی کاری است، و البته بسیاری از افراد امید دارند که با درخشش در دوره ی کارورزی به شغلی تمام وقت دست یابند.
یافتن کارورزی مناسب اولین گام است؛ به حداکثر رساندن ارزش آن گام بعدی میباشد.بعنوان پدر یک جوینده ی کارورزی، چه کاری میتوانید انجام دهید که فرزندتان به انچه جستجو میکند برسد؟
در اینجا 5 نکته ای را که از طریق شان میتوانید به فرزند خود کمک کنید، ارائه میدهیم:
1)بــبینید چه چیزی مورد علاقه ی فرزندتان است.
یافتن کارورزی مناسب میتواند برای بسیاری از دانشجویان طاقت فرسا باشد. با پرسش درباره ی نظر فرزندتان راجع به یک ماموریت کاری ایده آل، وی را در جستجویش یاری کنید. برای مثال وی کاری کوچک در یک شرکت در زمان تعطیل شدن مدرسه میخواهد، یا کاری تمام وقت در طول تابستان، یا یک دوره ی کارورزی نیمه وقت که در طول سال تحصیلی باشد؟ یا سوالاتی مشابه مانند اینکه: آیا فرزندتان میخواهد در محیط و شرایط کسب و کار مشغول شود یا در محیطی معمولی؟ پاسخ به این سوالات میتواند شما را در راهنمایی فرزندتان بسوی فرصتهایی که بهترین تناسب را با نیازهای وی دارند، یاری کند.
2)به فرزندتان اجازه دهید که عنـان کار را بدست بگیرد
به فرزندتان اجازه دهید که در جستجوی کارورزی و نوشتن رزومه ونامه های پوششی عنان کار را بدست خود بگیرد. اما هر از چند گاهی با فرزندتان درباره ی آنچه که آموخته است، بحث و گفتگو کنید. در اینصورت زمان خوبی پیش میآید برای اینکه  ویرایش و/یا اصلاحات در رزومه و نامه های پوششی را –درصورت لزوم- پیشنهاد کنید.
3)انتظاراتی منطقی ایجاد کنید
کارورزی میبایست امکان و فرصتی برای یادگیری مهارتهای جدید و کسب تجربیات کاری ایجاد کند. برای اینکه بتوانید از این فرصت بعنوان اهـرم استفاده کنید، به فرزندتان کمک کنید تا درک درستی از مسئولیتهای روزانه ی دوره ی کارورزی داشته باشد. اگر فرزندتان در پروژه هایی معنادار وارد میشود، ارتقای مهارتها و کسب بینشی درباره ی صنعت مورد علاقه ی وی، میتواند اقدام مناسبی باشد. اما اگر قرار است بخش اعظمی از زمان روز را به کپی گرفتن و قهوه دادن بگذراند، میتوانید برایش توضیح دهید که کارورزی چقدر برای اهداف شغلی اش ارزشمند است و وی میبایست زمان خود را به یادگیری چیزهای مهمتری نیز اختصاص دهد.  همچنین این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که: دانش اموز شما میباید از این تجربه چیزی ملموس نیز داشته باشد، یعنی اطمینان حاصل کنید که کارفرمای وی در انتهای کارورزی مایل به ارائه ی تاییدنامه ی کتبی و آن لاین(Linkedin) باشد.
4)فرزندتان را تشویق به فعالیت فزاینده و کنش-گری کنیـد
برای اینکه به فرزند خود کمک کنید تا بعنوان یک کارورز برجسته جلوه کند، درباره ی راه هایی بحث و گفتگو کنید که وی میتواند از طریق شان به بهترین شکل از پس تمام مسئولیتهایی که به وی محول میشود، برآیـد. ارزشمندترین کارورزان نقش آفرینان تیمی هستند که ابتکار عمل را بدست گرفته و در صورت نیاز با سعی و جدیت وارد عمل میشوند. آنها کنجکاو، مشتاق و مایل به یادگیری هستند.
5)درباره ی ارزش شبکه سازی (ارتباط داشتن با سایرین) گفتگو کنید
این جمله را شنیده اید که میگویند: "مسئله تنها این نیست که شما چه میدانید، اینکه  چه کسی را میشناسید نیز مطرح است!" کارورزی فرصت مناسبی برای فرزندتان است که ساخت شبکه ای از ارتباطات کاری را نیز اغاز کند. پس از اینکه فرزندتان یک دوره ی کارورزی را تمام کرد، به او یادآور شوید که ارتباط خود را با افرادی که مستقیما با انها مشغول به کار بوده است، حفظ کند. حتی اگر نتوانند موقعیت شغلی تمام وقتی برای فرزندتان مهیا کنند، به فرزندتان کمک کنید تا درک کند که آنها میتوانند تجربه ی کار وی را تایید کرده و در راه جستجوی کار و مسائل مربوطه توصیه ها و ارجاعاتی به او ارائه دهنـد. بنا بر اعلام انجمن ملی دانشگاهها و کارفرمایان(NACE) 95% از کارفرمایان تجربه ی متقاضیان کار را بعنوان عامل کلیدی در تصمیمات استخدامی خود میدانند. چه کارورزی با حقوق باشد و چه بدون حقوق، تمام وقت باشد یا پاره وقت، این تجربه ی دانشگاهی حیاتی میتواند به فرزند دانشجویتان برای ساخت شبکه ی ارتباطی با فعالان عرصه ی کار، و افزودن به مهارتها ، تخصصها، اعتمادبنفس و دانش مورد نیازش کمک کند، تا رزومه ی وی در بازار کار رقابتی امروز برجسته تر و چشمگیرتر خود را نشان دهد.

منبع: Forbes

مترجم: مهرداد دستورانی

► تحولی در خودروهای الکتریکی
سه سوال اصلی در مصاحبه های شغلی ◄

مطالب مرتبط
بنر