بازار اسمارت فون در سال 2019

چهارشنبه ، 6 خرداد 1394 ، 12:45

بانکی دات آی آر: بازار جهانی اسمارت فون در سال 2019 به شکل دردناکی شباهت بسیاری به بازار کنونی آن خواهد داشت.

به گزارش دیجی کالا، موسسه تحقیقاتی معتبر IDC  در جدیدترین تحلیل خود خبر داده که میزان صادرات گوشی‌های هوشمند تا پایان سال 2015 به 1.4 میلیارد دستگاه خواهد رسید. دستگاه‌های اندرویدی 1.15 میلیارد از این عدد را تصاحب خواهد کرد تا سهم سیستم عامل موبایلی گوگل در این بازار را به 79.4 درصد خواهد رساند. از سویی دستگاه‌های iOS اپل با سهمی 237 میلیونی به 16.4 درصد بازار دست پیدا خواهد کرد. دستگاه‌های ویندوزفونی هم با صادراتی 46.8 میلیونی تنها 3.2 درصد بازار را در اختیار خواهد گرفت.

اگرچه به اعتقاد IDC هر دو پلتفرم iOS و ویندوزفون با افزایش صادرات دستگاه‌هایشان (به ترتیب 23 و 34.1 درصد) در سال جاری مواجه می‌شوند، تغییر بزرگ زیادی در سهم بازار آن‌ها طی 4 سال آینده رخ نخواهد داد. IDC می‌گوید که تا پایان سال 2019 سهم اندروید به 79 درصد خواهد رسید که این سهم برای سیستم عامل اپل 14.2 درصد و برای ویندوزفون 5.4 درصد خواهد بود. (ویندوزفون بخشی از سهم iOS و اندروید را در اختیار می‌گیرد.)

این آمار به خوبی نشان می‌دهد که دیگر پلتفرم‌های بازار چه مسیر دشواری در رقابت با اندروید خواهند داشت. امروزه شرکت‌های بسیار بزرگی چون HTC، سامسونگ، LG، شیائومی و هوآوی از اندروید استفاده می‌کنند. استفاده از اندروید توسط شرکت‌های یادشده مزایای بسیاری برای آن‌ها دارد. بزرگ‌ترین مزیت این همکاری، تمرکز اصلی این شرکت‌ها بر بخش سخت افزار و تمرکز گوگل بر بخش نرم افزار دارد؛ اتفاقی که دیگر سیستم عامل‌های بازار از آن بی‌بهره‌اند.

فردا گوگل در کنفرانس GoogleI/O از سیستم عامل جدید اندرویدی خود رونمایی می‌کند و قطعا بهبودهای این نسخه می‌تواند جان تازه ای به توسعه دهندگان اندروید بیفزاید.

از سوی دیگر، اپل اعتنای چندان زیادی به سهم بالای اندروید ندارد. سیاست گوگل ارایه اندروید در تمامی دستگاه‌های الکترونیکی است (سیاستی که مایکروسافت نیز تا حدی با ویندوز 10 در پیش خواهد گرفت)، اما اپل iOS خود را محدود به آیفون و آیپد کرده است. مهم‌ترین فاکتور برای اپل رشد فروش دستگاه‌ها و افزایش سود است.

IDC می‌گوید که تصمیم اپل مبنی بر تولید آیفون با صفحه نمایش بزرگ‌تر در سال گذشته، تاثیر چشمگیری بر کسب و کار سخت افزار آن نهاده است. رشد سالانه 23 درصدی اپل نیز به اعتقاد IDC تا حد زیادی مدیون آیفون‌های 4.7 و 5.5 اینچی خواهد بود. این موسسه تحقیقاتی اعتقاد دارد که اگر اپل به ارایه گوشی‌های با سایز بزرگ صفحه نمایش ادامه دهد، رشد فروش آن با سرعت بیشتری نسبت به محصولات دیگر پلتفرم‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

IDC نیز اعتقاد دارد که بخش اعظم مشتریان آیفون 6 و 6 پلاس کاربران اندرویدی هستند که بزرگ‌تر شدن اندازه صفحه نمایش آیفون‌های جدید سبب جذب آن‌ها به iOS شده است.

در ادامه این گزارش آمده است که اگرچه میزان صادرات گوشی‌های اپل طی چهارسال آینده رشد خواهد کرد، اما سرعت رشد صادرات کاهش پیدا خواهد کرد. IDC پیشبینی می‌کند که افزایش سرعت صادرات اسمارت فون در سال 2015 تنها 11.3 درصد خواهد بود؛ در حالی که این رشد در سال قبل 27.6 درصد ثبت شده بود. این رشد در سال 2019 به 5.1 درصد سقوط پیدا خواهد کرد. در مجموع میزان متوسط رشد صادرات گوشی‌های هوشمند به 8.2 درصد خواهد رسید.

IDC در تحلیل خود می‌نویسد که عمده دلیل این کاهش رشد، بازار چین است. بازار چین طی چند سال گذشته عامل اصلی رشد بازار اسمارت فون بوده است. حالا که بازار چین به روزهای اشباع خود نزدیک شده، میزان صادرات نیز کاهش یافته است. IDC پیشبینی کرده که رشد بازار اسمارت فون چین در سال جاری تنها 2.5 درصد خواهد بود.

این کاهش فروش در کشور چین بر روی بازار اندروید نیز تاثیر منفی خواهد داشت. پلتفرم گوگل، اتکای بسیار بالایی به بازار چین دارد. کاهش صادرات اسمارت فون در چین به معنای کاهش سرعت فروش دستگاه‌های اندرویدی خواهد بود.

IDC پیشبینی می‌کند که در سال 2019 میزان صادرات کلی گوشی‌های هوشمند به 1.9 میلیارد خواهد رسید. از این تعداد 1.5 میلیارد دستگاه نصیب گوشی‌های اندرویدی، 274.5 میلیون به دستگاه‌های iOS و 103.5 میلیون نیز به ویندوزفون خواهد شد.

► آیا گوشی ایسوس زنفون 3 توسط TENNA تایید شد؟
تحولی در خودروهای الکتریکی ◄

مطالب مرتبط
بنر